Ga naar hoofdinhoud

Vindt u het vreemd dat in de wereld wordt getwijfeld aan Jezus’ verrijzenis? Ik niet, het is zo’n andere werkelijkheid. De vrouwen bij het graf komen uit zichzelf niet verder dan de vragen die door hun hoofd gaan (Lucas 24,1-12). Totdat … ja, totdat engelen komen getuigen. De vrouwen hebben een woord uit de hemel nodig, niet één keer, maar twee keer, een dúbbel woord van twee hemelse getuigen. Nu gaat hun geest open en dan pas gaan hun ogen open voor die andere werkelijkheid en gaan ze alles anders zien.

Bij Petrus en de andere apostelen duurt het nog langer. Hun geest, hun ogen en oren zijn niet in staat de aanwezigheid van de engelen te ervaren. Hun mannenverstand blokkeert alles. Ze blijven steken in wat kan en wat niet kan, en dat verhindert hun geloof. Jezus Zelf zal hen verschijnen. En zelfs dan duurt het een tijd voordat ze echt kunnen geloven dat zijn dood een doortocht is naar eeuwig leven.

Het is niet vreemd dat mensen moeite hebben met Jezus’ verrijzenis, die oerervaring van ons geloof. Je moet als Abraham tot het uiterste zijn gegaan en net als Israël de doortocht door de zee hebben meegemaakt. Dan pas weet je wat Gods Voorzienigheid betekent, dat zijn Verbond van liefde eeuwigdurend is. Dan ga je de tekenen verstaan van het Lam en van het water. Dan weet je dat die tekenen een diepere werkelijkheid in zich bergen. Je moet het meemaken, dan ga je het pas zien.

Paulus heeft de levende Christus gezien bij Damascus. Die ontmoeting heeft zijn leven totaal op zijn kop gezet. Geloof in Christus’ verrijzenis begint niet in ons verstand, in onze redenering, ook niet in verdriet of niet willen opgeven; niets van wat mensen denken of willen is de basis van ons geloof. Je moet de verrezen Heer ontmoeten, je moet zijn verrijzenis ervaren, dan pas kom je tot geloof.

In ons dagelijks leven mogen wij Jezus’ verrijzenis ervaren, dag in dag uit, in kleine en grote momenten. En dat geeft kracht aan ons geloof. We hoeven slechts in ons eigen leven terug te kijken om de momenten te zien waar Hij ons oprichtte, ons deed opstaan en deed doorgaan, ons losmaakte uit de boeien van een doods bestaan.

Kijk terug en u zult zien. Die ervaring bant alle twijfel uit. Laat een woord uit de hemel, een woord uit het Evangelie, uw ogen openen en doen zien. Ja, waarachtig, de Heer is verrezen. Zalig Pasen! Alleluia!

Plebaan Michel Hagen
Katholiek Nieuwsblad #9 – Week 15 2022

Back To Top