Ga naar hoofdinhoud

Jezus treed op als geneesheer. Hij geneest een melaatse, de melaatse wordt gereinigd. Wij naderen steeds weer tot Jezus om ons hart door Hem te laten zuiveren.

Eucharistieviering 14 en 15 februari 2009, om 17.00 en 19.00 uur, en om 09.30 en 11.00 uur, in de parochies van De Goede Herder, de Heilige Willibrord, de H. Jozef, en De Goede Herder, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Preek: B2009DHJ06B

Lezingen

E.L.: Lev. 13, 1-2, 45-46
Ps.: 32 (31), 1-2, 5, 11
T.L.: 1 Kor. 10,31-11,1
Al.: Joh. 8, 12
Ev.: Marc. 1, 40-45

Homilie

De priester en de dokter. Zou u vandaag de dag nog met een huidziekte naar een priester gaan? Misschien naar de aartsbisschop, mgr. Eijk, want die heeft in het verleden medicijnen gestudeerd. Maar ook hij zal u meteen doorsturen naar een huisarts of een huidspecialist. Het werk van de priester is in onze dagen iets anders dan het werk van de dokter, maar in de lezingen zie je dat dit nog helemaal door elkaar heenloopt.

Mozes stelt als wet vast dat iemand met een huidziekte naar de priester Aaron moet gaan. En in het Evangelie lezen we dat Jezus de melaatse naar de priester stuurt. Het werk van de priester en het werk van de medicus waren in het verre verleden bijna niet onderscheiden. En dat is ook te begrijpen. In de begintijd werd elke ziekte gezien als een kwade invloed, het werk van een kwade macht en als je die kwade macht de baas kon worden, dan werd de patiënt vanzelf weer beter.

Dat zie we ook terug bij Jezus als hij demonen uitdrijft, zodat een stomme weer kan spreken. Tegenwoordig duiden we deze kwalen meestal als psycho-somatisch. Dat is niet minder ernstig, want een burn-out of ook een depressie zou je psycho-somatisch kunnen noemen. Ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen bij een psycholoog of een psychiater lopen, met allerlei lichamelijke klachten die in feite een geestelijke oorzaak hebben.

In de tijd van Jezus hadden de priesters nog steeds de taak om de controle uit te oefenen over melaatsheid. Toch had je in de tijd van Jezus ook al doktoren, mensen dus die geneesheer waren van beroep, en geen priester waren. Je ziet dat in die tijd het werk van de dokter en de priester al gaandeweg van elkaar worden onderscheiden.

En dat is doorgegaan. Vroeger was de priester ook psycholoog, raadsman en vertrouwensman, hij was leraar en leidsman, hij werkte aan sociale cohesie en moest dikwijls ook nog als rechter optreden. Voor al die dingen zie je in onze tijd aparte beroepen. Bij Jezus zie je hoe het een en ander nog door elkaar loopt. Jezus verkondigt Gods koninkrijk, Hij brengt mensen bij elkaar, Hij onderricht, Hij roept op tot bekering, Hij drijft demonen uit, Hij geneest en doet wonderen. Maar als we al die aspecten uit elkaar halen, wat blijft er dan over? Wat is een priester anno 2009?

Daarbij wil ik nog iets belangrijks noemen. De medische wereld, de psychiatrie, het onderwijs, de adviesbureaus, de therapeuten, het is een wereld geworden waar veel geld in omgaat. Het zijn belangrijke factoren geworden in het ene grote economische model. De economie gaat niet meer alleen over landbouw, veeteelt en een aantal producten, zoals huizen en potten en pannen. Alles wat we doen is onderdeel geworden van het ene grote economische systeem, zelfs de sport, de hobby’s, de kunst en de cultuur, recreatie, kranten, TV, alles is economie, en meer dan dat het is commercieel geworden, behalve …

Ja, behalve de Kerk. Klopt dat? Maakt de Kerk geen deel uit van dat ene grote mondiale allesomvattende en alles beïnvloedende economische en commerciële systeem? Krijgt een priester geen salaris? Nee, een priester krijgt een honorarium. Ja maar we moeten toch betalen bij een uitvaart. Inderdaad, maar er is geen winst, dat betreft louter de onkosten, de kerkbijdrage is een vrije gift. En mensen die niet betalen blijven toch bij de Kerk. De Kerk is het model van een gezin, een familie, dat overstijgt economische en commercieel belang. En dat is een groot goed. Er hangen geen reclameborden op het Sint Pietersplein. Er staan hier niet zoals bij het voetbalveld namen als Pepsi of Mac Donalds of Heineken of andere. Alleen bij een parochiegids of bij speciale activiteiten komt er soms iets van commercie in het vizier. Maar daarmee blijven we heel terughoudend en voorzichtig.

De scheiding van Kerk en staat reikt dan ook veel verder, er is scheiding van kerk en wetenschap, kerk en kunst, kerk en handel, kerk en militaire macht. Zo ook de priester. De priester is geen dokter meer, hij moet wel psychologisch inzicht hebben, maar zal daarbij zijn grenzen kennen. Hij is raadsman op zijn terrein, maar stuurt geen rekening. Uit het werk van de priester zijn boeiende en interessante taken verdwenen; weinig priesters staan meer voor de klas of op de universiteit. Maar zo wordt een priester in onze tijd wel meer bepaald bij de kern van zijn bestaan. Zijn taak is het om mensen bij God te brengen.

Mijn eerste taak is verkondiging, niet alleen in de kerk, maar ook daarbuiten. Mijn taak is voorgaan in gebed, thuis met mijn brevier en hier in de viering, in het bijzonder bij het bedienen van de sacramenten. Mijn taak is besturen, de pastoor is per definitie voorzitter van het parochiebestuur. Mijn taak is onderrichten, niet in wis- en natuurkunde, maar in de dingen van het geloof. Meer en meer is het werk van de priester los gekomen van de buitenkant en sterker gericht op de binnenkant. Het gaat in mijn werk om de onzichtbare wereld, onze relatie met God, zijn aanwezigheid in ons midden en daarbij staat dit ene steeds vooraan, de priester weerspiegelt Gods genade. Gods gave roept vrijgevigheid op, je krijgt geen rekening voor het kerklidmaatschap, je koopt geen toegangskaarten voor Gods huis.

Vandaag de melaatse. Jezus geneest, maar deze genezing heet reiniging. Het gaat uiteindelijk om een zuiver hart. Het gaat om vergeving en verzoening, herstel van de band met God en elkaar. En het gaat om vrijheid. In een wereld waar alles aan elkaar vast zit met banden van de financiële wereld, blijft de Kerk vrij, om mensen de weg naar de vrijheid te blijven wijzen. Amen.

Voorbede

Bidden wij tot onze hemelse Vader.

Bidden wij voor alle Christenen wereldwijd. Om een zuiver hart, om zuivere en oprechte bedoelingen in dienstbaarheid naar elkaar. Vragen we om een zuivere blik, om het goede in elkaar te zien. Dat Christus ons hart mag genezen. Laat ons bidden.

Bidden wij voor onze wereld. Dat allen die opgesloten raken in het systeem van geld verdienen om het geld, mogen worden bevrijd. Dat Christus mensen innerlijk vrijmaakt om in deze wereld een nieuwe koers te volgen. Laat ons bidden.

Bidden wij voor de nood in de wereld, voor zieken, voor melaatsen en voor veel mensen met een psychische ziekte, dat allen die Christus willen navolgen, oog voor hen mogen hebben en hen nabij zijn. Laat ons bidden.

Bidden we voor de gezinnen, dat ouders vrij worden van de dwang van de commerciële wereld, vrij in modetrends en hypes, vrij om goede keuzes te maken, vrij in de wedloop naar meer bezit, en vrij om God een plaats te geven in het gezin. Laat ons bidden.

Back To Top