Ga naar hoofdinhoud

De basis van die eenheid is Gods liefde. Liefde is Gods kenmerk. Het is Gods liefde die Hem tot Schepper en Vader maakt. Het is Gods liefde die Hem aanzet om de mensheid te hulp te komen. Het is Gods liefde waarom Hij Zich openbaart als één God in drie Personen, Vader, Zoon en Heilige Geest.

Eucharistieviering in de parochie van de H. Augustinus, in de kerk van de H. Willibrord (Oegstgeest) en H. Willibrordus (Wassenaar), weekeinde van 30 en 31 mei 2015, om 19.00 en 09.30 uur, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Eucharistieviering beluisteren vanuit de H. Willibrordus te Wassenaar (MP3)

Preek beluisteren vanuit de H. Willibrordus te Wassenaar (MP3)

Preek: B2015TRIN1BAUFX

Lezingen

E.L: Deuteronomium 4, 32-34. 39-40
Ps: Ps. 33 (32), 4-5, 6 en 9, 18-19, 20 en 22
T.L: Romeinen 8, 14-17
All: Apok. 1, 8
EV: Matteüs 28, 16-20

Homilie

Waarom vieren wij een feest over iets waar het Jodendom en ook de Islam zich erg over kan opwinden. Waarom houden wij vast aan een geloofspunt dat in het verleden vaak oorzaak is geweest van felle botsingen? Waarom houdt het Christendom zo strak vast aan de heilige Drieëenheid?

Andere religies zeggen soms onomwonden dat wij een meergodendom hebben. Zij stellen eenvoudig dat God één is en dus niet ook drie kan zijn. In zekere zin is zo’n geloof gemakkelijker, maar dat is volgens mij schijn.

Het Christendom is een openbaringsgodsdienst, net als Jodendom en ook de Islam. Dat betekent dat God zich heeft doen kennen. Niet wij hebben God bedacht als oplossing voor één of ander probleem. Niet wij hebben God uitgevonden of gecreëerd; God is geen projectie vanuit ons eigen denken, nee, God heeft zich aan ons doen kennen.

Wat is nu het probleem? Dat is dat Christenen God op drie heel verschillende manieren hebben ervaren. God heeft zich op drie heel verschillende manieren aan ons geopenbaard.

Eerst heeft God zich stapsgewijs heeft aan Israël geopenbaard als Schepper, als God die een Verbond met ons sluit, de onzichtbare en eeuwige God toonde dat Hij machtiger is dan Farao en heel zijn leger. Gods Volk ervaart God als een jaloerse God, als een Wetgevende God en als een God die profeten uitzendt. Maar ook als een God die opkomt voor ze onschuldige en de vrome, die luistert naar onze gebeden en ons een eredienst geeft in de tempel.

Dan komt Jezus. Hij leert ons God op een nieuwe manier kennen. Al die ervaringen uit het verleden zijn belangrijk, maar ze zijn gekleurd en beperkt. Jezus leert ons God als onze Vader kennen. Die onpeilbare, onzichtbare, eeuwige God, wordt veel persoonlijker dan voorheen, komt veel dichterbij, met Hem kan je een persoonlijke relatie aangaan, je kan tot Hem spreken, niet alleen als Volk van God, maar iedereen persoonlijk, als Gods Kind.

Dat is de eerste stap. Tegelijk als Jezus ons God als Vader leert kennen, ontdekken de leerlingen dat Jezus één is met zijn Vader. Na zijn verrijzenis roept de apostel Thomas uit: “Mijn Heer en mijn God!” de apostelen beseffen op een goed moment: Jezus is niet een mens die vergoddelijk is. Het is andersom: God is mensgeworden in Jezus. Jezus is God met ons. Jezus is De Zoon. God openbaart zich niet alleen als Vader, maar ook als Zoon. Heel persoonlijk, iemand die je kunt navolgen, die je als voorspreker hebt, van wie je de woorden nog kunt horen. God die mens is geworden.

Dan als de leerlingen met Pinksteren letterlijk in vuur en vlam staan, ontdekken ze gaandeweg nog iets. De heilige Geest bewerkt in hen hetzelfde als wat ze hadden gezien bij Jezus. Ze zien dezelfde wonderen, ze bidden tot de heilige Geest. De heilige Geest is heel persoonlijk, maar niet als mens, de heilige Geest is een heel persoonlijke kracht in henzelf, in de gemeenschap, in de Kerk. De Heilige Geest is God. God is Vader, God is Zoon, God is Heilige Geest. Drie keer heel persoonlijk God voor ons. Één God in drie personen.

Ooit geloofden de volken in Zeus en Donar, of Thor of Hercules. Ooit dachten de Griekse filosofen na over God en noemden hem de onbewogen beweger. Door Jezus is ons denken over God radicaal veranderd. God is niet alleen ver boven ons, almachtig, onbereikbaar en onaanraakbaar. God is dichtbij, wij mogen zijn kinderen zijn. God wil bovendien bemind worden, niet als Hoog boven de wolken, maar in mijn naaste, in iedere mens die ik ontmoet. God wil niet zozeer hoog boven ons zijn, maar diep in ons innerlijk, in ons hart, in ons denken en voelen, in ons spreken en doen, God wil één zijn met ons.

Juist die eenheid tussen God en de mens is in het begin geschonden en verloren gegaan. God is één en God wil weer één zijn met ons. Daarom heeft God zich driemaal persoonlijk aan ons geopenbaard. Niet voor zichzelf, niet omdat we dan een interessante theorie kunnen opbouwen of een andere theologie uitwerken. God openbaart zich als Drie-een, omdat wij dat nodig hebben om weer tot eenheid te komen met God en elkaar. Gods eenheid is niet een eenzame eenheid op afstand, maar een eenheid die betrokken is op ons.

De basis van die eenheid is Gods liefde. Liefde is Gods kenmerk. Het is Gods liefde die Hem tot Schepper en Vader maakt. Het is Gods liefde die Hem aanzet om de mensheid te hulp te komen. Het is Gods liefde waarom Hij Zich openbaart als één God in drie Personen, Vader, Zoon en Heilige Geest.

Dat is een feest waard. Want omdat God één is in zijn persoonlijke drievuldige nabijheid, stelt Hij ons in staat om ook te groeien in eenheid, eenheid in de Kerk, eenheid onder alle Christenen, eenheid als mensheid, eenheid in landen en tussen landen, eenheid in huwelijken en gezinnen, eenheid met familie en vrienden. Eenheid door een fundamentele verbondenheid.

Zoals Liefde de basis is van Gods eenheid, zo is ook voor ons die Liefde de basis voor elke eenheid die wij mogen bereiken. Bidden we om die liefde, die ons tot eenheid brengt. Amen.

Voorbede

Bidden wij tot God die ons drievuldig persoonlijk nabij is.

Wij bidden voor alle gedoopten, waar ook ter wereld, dat zij God werkelijk als Vader mogen kennen, zijn liefde ontvangen en beantwoorden, waardoor ze ook elkaar als Gods kinderen beminnen. Laat ons bidden.

Wij bidden voor onze wereld, dat alle mensen Christus mogen leren kennen als God met ons, opdat ze Hem aanvaarden als de leraar en herder, de priester en profeet, die ons leert mens te zijn naar Gods bedoeling. Laat ons bidden:

Wij bidden voor onze parochie van de Heilige Augustinus, dat we open staan voor de Heilige Geest, dat we ontdekken hoe we tempels mogen zijn van de Heilige Geest die in ons woont. Laat ons bidden.

Wij bidden voor gezinnen en alleenstaanden, voor echtparen, ouders, kinderen en kleinkinderen, dat Gods openbaring als vader, Zoon en Heilige Geest allen tot eenheid brengt door de liefde die van God komt. (Laat ons bidden.)

Intenties

Back To Top