Ga naar hoofdinhoud

God is alleen almachtig als jij meewerkt. Zonder jou, kan Hij niets. God wordt onmachtig als zijn liefde wordt afgewezen. Als mensen Hem niet aanvaarden, niet aannemen als Leidsman, als Helper en Redder, dan kan Jezus slechts lijden.

Eucharistievieringen in de parochie van de H. Bartholomeus te Poeldijk, weekeinde van 21 en 22 november 1998, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Preek: C1998DHJ34C

Lezingen

EL: 2 Sam. 5, 1-3
TL: Kol. 1, 12-20
EV: Lk. 23, 35-43

Homilie

Een vuist, (je ziet hem op de voorkant van uw boekje,) een gebalde vuist, teken van kracht, of teken van geweld? Kracht en geweld zijn vaak aan elkaar gekoppeld. De Verenigde Staten moeten aan Saddam Hoessein hun kracht laten zien, dus hanteren ze geweld. Als iemand een nieuwe auto heeft gekocht, vragen de vrienden al snel, wat is het vermogen, hoe hard kan hij? Dat imponeert, dat is kracht en macht.

Een groep meisjes staat te praten, een buurjongen loopt langs en een van de meisjes zegt, het is uit hè met Cyril, en ze lachen hard. De jongen krijgt een hoofd als een boei en loopt door. Als groep hebben ze macht, hun woorden zijn een vuist, hun lachen is geweld.

Mannen gaan soms prat op hun macht, vaak meer nog dan vrouwen, soms met woorden, soms met lijfelijk geweld, als ze het met woorden niet kunnen winnen. Macht, kracht, geweld. Een directeur maakt insinuerende opmerkingen, loopt per ongeluk, maar wel heel nadrukkelijk tegen zijn secretaresse op. Intimidatie, hij kan zich dat permitteren, hij heeft een positie, het is macht, kracht en geweld.

Waarom leggen we die link tussen macht, kracht en geweld veel sneller dan die andere verbinding, Macht, Kracht en Liefde?

‘Macht, kracht en geweld’ klinkt veel vanzelfsprekender dan macht, kracht en liefde.

Macht heeft in de loop van onze mensengeschiedenis een negatieve lading gekregen, dat is duidelijk. De vraag is dus of het ook anders kan.

‘Als Gij de koning der Joden zijt, red dan Uzelf’. Maar Jezus redt zichzelf niet. Slappeling, kom dan van dat kruis af, verdedig Jezelf. Maar Jezus komt niet van het kruis af en verdedigt zichzelf niet. Heeft Hij dan geen macht, kan Hij dat niet, waarom doet Hij dat dan niet? Waarom redt Hij zichzelf niet?

Straks spreken we de geloofsbelijdenis uit, we volgen een van de oudste teksten, de twaalf artikelen van het geloof en die begint zo:Ik geloof in God de almachtige Vader. Misschien dat we deze keer een beetje langer stil kunnen staan bij die woorden: de almachtige Vader; al-machtig.

Waar was God, die Vader, die alles kan, die alles geschapen heeft? Waar was Hij toen Jezus daar aan het kruis hing. Hij is toch almachtig, waarom doet Hij dan niets? U kent die vraag vast en zeker, waar was Hij in de Tweede Wereldoorlog, waar was Hij in Auschwitz, waar was Hij in Rusland, in China, in Bangladesh, in Honduras, in Nicaragua? Waar was hij toen uw kind stierf?

Voelt u die vraag, voelt u hem in uw hart, vanwege het leed dat er over de hele wereld is? Als God almachtig is, waarom doet Hij er dan niets aan?

Als u die vraag nu goed in uw hoofd hebt, dan wil ik een andere vraag stellen. Waar was jij? Waar was de regering, waar waren jullie, die samen zoveel kunnen, toen Ik jullie nodig had? Jullie wandelen op de maan, zien alles over de hele wereld, waarom doen jullie er niets aan? Maar we hebben een tv-actie gehouden. Maar God zwijgt. Waar was je toen je buurvrouw alleen was? Ja maar ik had het druk in mijn tuin. En God zwijgt. Dan vraagt Hij: waar was je toen je zag dat je collega vastliep op zijn werk? Ja maar ik moest ook aan mijn eigen boterham en aan mijn eigen gezin denken. En God zwijgt en God lijdt.

Als wij aan God vragen: waar was U, toen ik U nodig had. Zou God dan aan ons kunnen vragen: waar was jij toen Ik jou nodig had?

Ja maar, wij zijn niet almachtig. U wel.

En dan zegt God, Ik ben alleen almachtig als jij meewerkt. Als Jij in Mij gelooft, als jij doet wat Ik je voorhoud, dan kan Ik wonderen bewerken. Maar zonder jou, kan Ik niets.

Bent U dan niet almachtig?

Jawel, maar tovenaars bestaan niet. Ik doe niets zonder jou.
Maar ik ben zwak, ik heb geen macht, ik heb geen aanzien, geen invloed, wat kan ik nu?

Jij kan alles door jouw geloof in Mij, door je vertrouwen in Jezus en door mijn Kerk.

Ja maar iedereen verklaart me voor gek als ik dat doe.

Ik verklaar je niet voor gek.

Dat heeft Jezus geweten, Hij heeft het begrepen, Hij heeft ernaar geleefd en Hij heeft het volbracht.

Christus Koning vieren we dit weekend, met als thema voor deze viering: Macht.

U hebt vast thuis ergens een kruisbeeld hangen. Niet alleen een kruisje, glad gepolijst, een sieraad aan de muur, nee ik denk eerder aan een houten kruis met een corpus eraan, zodat je de lijdende Christus ziet. Het zou niet gek zijn om dat een keer in je handen te nemen en goed te bekijken. Hij, Jezus, is koning van het heelal. Hij hangt aan dat kruis. Hij heeft alle macht en kracht van God zijn Vader gekregen. En juist Hij lijdt hier grenzeloos aan het kruis, totdat de dood intreedt. Wat is zijn macht, wat is zijn kracht? Zijn macht en kracht is de liefde, de wijsheid, de trouw, de zelfvergetenheid en de overgave aan de wijsheid en de wil van de Vader.

God wordt onmachtig als zijn liefde wordt afgewezen. Als mensen Hem niet aanvaarden, niet aannemen als Leidsman, als Helper en Redder, dan kan Jezus slechts lijden.

Toch is God ‘de almachtige Vader’. Hij wil alles, Hij kan alles, Hij zal alles voltooien, maar alleen door Jezus, door zijn Kerk, door ons, door alle mensen, als zij Christus koning laten zijn, als zij hun macht en kracht ontplooien in geloof en liefde.

Hagar, de bijvrouw van Abraham, verstoten, uitgeput, wanhopig; op Gods woord maakte zij haar hand sterk in de hand van haar kind. Levend voor hem vond ze kracht om door te gaan.

Wij maken onze handen sterk in de hand van God, door ons in te zetten voor onze naaste, door kracht te tonen in kwetsbaarheid, door macht te tonen in liefde. Is het niet symbolisch dat onze Koning aan het kruis de handen nooit tot een vuist kan maken?

Wij maken onze handen sterk in de zijne, in Gods hand, dan zal God door onze liefde tonen, dat Hij inderdaad almachtig is, dan herschept Hij de wereld tot zijn Rijk, waar zijn Zoon, Christus, Koning is. Amen.

Back To Top