Ga naar hoofdinhoud

Ook al hebben we een goede bril, of mankeert er niets aan onze ogen, op geestelijk gebied zijn wij op zijn minst van tijd tot tijd behoorlijk slechtziende.

Eucharistieviering in de parochie van de H. Augustinus, in de kerken van de H. Willibrordus en De Goede Herder te Wassenaar, 25 oktober 2015, 09.30 en 11.00 uur, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Eucharistieviering beluisteren vanuit De Goede Herder te Wassenaar (MP3)

Preek beluisteren vanuit De Goede Herder te Wassenaar (MP3)

Preek: B2015DHJ30BAUFX

Lezingen

E.L: Jeremia 31, 7-9
Psalm: 126 (125), 1-2ab, 2cd-3, 4-5, 6
T.L: Hebreeën 5, 1-6
All: Johannes 14, 23
EV: Marcus 10, 46-52

Homilie

“Rabboeni, maak dat ik zien kan!” U zult voor een bril, of om de ogen te laten laseren, of voor een staaroperatie niet naar de Kerk komen. Toch gaat het vandaag over blindheid. U weet dat wonderen in de Kerk pas een wonder zijn, wanneer ze iets van Gods goedheid tonen, als ze betekenis hebben. De wonderen en tekenen die Jezus doet zijn meestal uitdrukking van Gods barmhartigheid en ze hebben altijd iets te betekenen.

Bartimeüs, de blinde bedelaar, mag ons vandaag leren zien. De genezing die Jezus aan Bartimeüs bracht mag ook ons genezen. Ook al hebben we een goede bril, of mankeert er niets aan onze ogen, op geestelijk gebied zijn wij op zijn minst van tijd tot tijd behoorlijk slechtziende.

Het gaat over zien. Op een goed moment zegt Jezus: Wanneer ge een wolk ziet opkomen uit het westen, zegt ge terstond: Er komt regen. Wanneer ge ziet dat er een zuidenwind waait zegt ge: het wordt gloeiend heet. … Van het beeld van land en lucht weet ge de juiste betekenis te bepalen, maar waarom dan niet van deze tijd (Lucas 12, 54-59). Jezus leert ons kijken, leert ons zien, leert ons begrijpen wat gebeurtenissen betekenen. Zonder Hem blijven in het duister tasten.

De afgelopen dagen heeft de orkaan Patricia het nieuws even gedomineerd. Ook al zwakte deze orkaan snel af tot tropische storm, het was goed dat er gewaarschuwd werd. Door de extra maatregelen is de schade beperkt en is het aantal slachtoffers minimaal. Wanneer we de opmerking van Jezus in gedachten houden dat we wel van het beeld van land en lucht de juiste betekenis weten te achterhalen, dan mogen we ook naar onze tijd kijken of we de betekenis kunnen achterhalen van de stormen die over de wereld gaan.

De vluchtelingenstroom houdt aan en her en der ontstaan paniekerige reacties. Er is de intentie om het goed te doen, maar de weerstand bij bevolkingsgroepen groeit. Die praktische omstandigheden houden ons bezig. Je zou kunnen zeggen, we hebben de storm zien aankomen, we hadden maatregelen kunnen treffen. De vraag is echter of we de storm hebben zien aankomen, of dat er door de grote machtsblokken werd gedacht dat zij het weer konden bepalen, dat zij wel een storm konden ontketenen die in ons voordeel zou werken. Met welke mentaliteit is dit alles begonnen?

Je kunt ook nog verder vragen. We spreken over klimaatverandering en inmiddels weten we vrij zeker dat we daar als mens een behoorlijke invloed op hebben door ons kwistig gebruik van kolen en olie. Toch vragen nog steeds te weinig mensen zich af wat daarvan de oorzaak is.

De Kerk bij monde van de laatste pausen heeft ons er al eerder op gewezen dat de mentale klimaatverandering voorafgaat aan de klimaatverandering in weer en wind. Dat brengt ons terug bij Bartimeüs, de blinde bedelaar. Hij weet dat hij blind is, zijn hele leven is erdoor getekend. Hij kan het ook niet verbergen. Vreemd genoeg heeft die lichamelijke blindheid hem onafhankelijk gemaakt in zijn denken en geloven. Waar de omstanders roepen: Jezus van Nazaret; daar roept hij: Jezus zoon van David. Waar de omstanders snauwen dat hij zijn mond moet houden, roept hij nog harder: “Zoon van David, heb medelijden met mij !”

Een verhaal van een blinde bedelaar wordt een roepingsverhaal. Hij ziet meer in Jezus dan de omstanders. Hij heeft geloof, een sterk geloof. Tegen de stroom van zijn omgeving heen durft hij Jezus te zien als de zoon van David, als de komende messias, als degene die zijn Naam waarmaakt, als degene die redding brengt. Tot hem zegt Jezus: “Ga, uw geloof heeft u genezen.” Terstond kon Bartimeüs zien en hij sloot zich bij Jezus aan op zijn tocht. Van blinde bedelaar wordt hij volgeling, treedt hij in het voetspoor van Jezus en wordt een navolger.

Onze tijd heeft Jezus nodig om te zien waar de oorzaak ligt. Het machtige Westen denkt vaak dat het met democratie, vrije markt, vrije media en hoogontwikkelde wetenschap en technologie, de ideale mix heeft voor welvaart, vrijheid en voorspoed. Het is een mix waarin voor God geen plaats is. God en godsdienst mag er wel zijn, ze hebben zelfs wel een functie, vooral dat waar het ideale systeem toch wat lacunes heeft, dan mag de Kerk diaconaal de gaten vullen. Maar noodzakelijk is de Kerk niet in het moderne systeem en het moderne denken.

“Rabboeni, maak dat ik zien kan!” Dat is wat Bartimeüs vraagt, bidt, smeekt, roept, schreeuwt. Onze Westerse maatschappij is zo arrogant geworden dat we onze eigen blindheid niet onderkennen en zeker niet willen erkennen. Onze maatschappij, onze samenleving, in politiek en wetenschap, in economie en media, in rechtspraak en moraal, heeft Jezus nodig; als model, als inspiratiebron, als richtingwijzer, als degene die ons doet zien en doet kijken, die ons de betekenis doet begrijpen van wat er gebeurt. Dat vraagt echter geloof en geloof vraagt bescheidenheid, vraagt eenvoud van hart. Arrogantie en ongeloof zijn dodelijk voor onze samenleving. Bartimeüs, de blinde bedelaar, mag ons vandaag leren zien. De genezing die Jezus aan Bartimeüs bracht mag ook ons genezen. Dat mogen we vragen in het klein, voor onszelf en in het groot voor onze samenleving. Tot redding van de wereld. Amen.

Voorbede

Bidden wij vol vertrouwen tot God, onze barmhartige Vader.

Wij bidden voor Kerk, dat zij haar profetische taak blijft vervullen, het woord van Christus blijft verkondigen, dat alle gelovigen en alle andere mensen van goede wil elkaar vinden en samenwerken voor een geestelijke klimaatverandering ten goede. (Laat ons [zingend] bidden):

Wij bidden voor regeringsleiders, dat zij het voorbeeld van Jezus voor ogen houden en luisteren naar zijn Woord, dat zij arrogantie en machtsdenken overwinnen en in wijsheid en eenvoud van hart de weg zoeken naar vrede. (Laat ons [zingend] bidden):

Wij bidden voor onze parochie, dat we van Bartimeüs leren geloven en door te geloven leren zien, dat we de tekenen in ons eigen leven mogen verstaan, dat we door de heilige Geest mogen inzien hoe we Christus kunnen navolgen. (Laat ons [zingend] bidden):

Wij bidden voor gezinnen en alleenstaanden, voor echtparen, ouders, kinderen en kleinkinderen, om een eenvoudig en krachtig geloof, zoals Bartimeüs, dat wij mogen zien en inzien dat we alleen door Jezus tot redding komen. (Laat ons [zingend] bidden):

Intenties

Back To Top