Ga naar hoofdinhoud

Oorlog begint bij egoïsme in het mensenhart.

Eucharistieviering in de parochie van de H. Augustinus, in de kerken van de Sint Willibrordus te Wassenaar, de Moeder Gods en de H. Laurentius te Voorschoten, weekeinde van 14 en 15 november 2015, om 09.30 en 11.00 uur, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Eucharistieviering beluisteren vanuit de H. Willibrordus te Wassenaar (MP3)

Preek beluisteren vanuit de H. Willibrordus te Wassenaar (MP3)

Preek: B2015DHJ33BAUFX

Lezingen

E.L: Daniël 12, 1-3
Psalm: 16 (15), 5 en 8, 9-10, 11
T.L: Hebreeën 10, 11-14. 18
All: Matteüs 24, 42 en 44
EV: Marcus 13, 24-32

Homilie

Oorlog begint nooit met wapens. Oorlog begint bij egoïsme in het mensenhart. Deze dagen gebruikten zowel de president van Frankrijk Hollande als onze premier Rutte het woord oorlog tegen ISIS. Paus Franciscus gebruikte het woord oorlog zelfs nog indringender; hij sprak over een ongeorganiseerd deeltje van de derde wereldoorlog. Er is meer aan de hand dan we misschien vermoeden.

Inmiddels zo’n 130 doden op een vrijdagavond in Parijs, door een immens laffe daad van wat zich strijders noemen. Het moet een totaal ontwrichte kijk op mens en wereld zijn die daar bij ISIS heerst. Tegelijk slagen de militaire en geestelijke leiders van ISIS erin om hun pionnen zo te hersenspoelen dat deze denken een verheven daad te verrichten die eer en aanzien geeft.

Oorlog is altijd waanzin en kijken we terug in onze eigen geschiedenis van tweeduizend jaar, dan moeten we tot onze schande constateren dat er veel oorlogen zijn geweest tussen Christelijke landen, tussen Christelijke koningen en hertogen en andere vorsen. Van alle oorlogen in het Westen waren de atheïstische oorlogen, van communisme en nazisme nog de gruwelijkste. Toch past het niet de oorlogen te vergelijken, om te voorkomen dat mensen zouden denken dat Christelijke oorlogen wel te legitimeren zijn.

Oorlog begint meestal daar waar we er geen erg in hebben. Als het hier goed gaat, betekent het vaak dat het ergens anders niet goed gaat. Voorspoed en vooruitgang in het Westen betekende tot nu toe altijd dat het ergens anders in de wereld minder ging, omdat wij door onze dominantie die mensen daar uitbuitten. Gedrag hier roept reactie daar op. Maar laten we niet denken dat ISIS een groep vrome mannen is. Dat zijn het niet. Het zijn terroristen die simpel uit zijn op land veroveren en meer macht verkrijgen. Een versimpelde gewelddadige Islam past in hun beleid. Daarmee kunnen ze hun strijders hersenspoelen en hen als levende bommen en als automatische geweren de wereld insturen om even kalm als de beulen in de Goelag en de Nazi’s in de kampen, gewone burgers de dood in te jagen.

Misschien stemt het droef dat Jezus in het Evangelie vandaag niet zomaar een wereld van vrede voorspelt. Hij kondigt juist dit soort tijden aan. Tegelijk zijn de woorden van Jezus niet bedoeld als een soort voorspelling van de toekomst. Jezus spreekt over de strijd tussen het rijk van God en het rijk van de wereld. Het rijk van God breekt door in deze wereld. Dat roept weerstand op, want de heersers van de wereld zien hun macht en invloed afnemen. Dat begon al in zijn leven, dat leidde tot zijn kruisdood. Zijn verrijzenis is het handgeld van de eindoverwinning die Hij heeft ingeluid.

In deze tijd beroepen allerlei partijen zich op verheven waarden om hun positie en strijd en daden te legitimeren. ISIS beroept zich op de waarden van een simpele goddelijke Islam waaraan ieder zich moet onderwerpen. Van die Islam zijn zij de strijders, dus moet ieder aan hen gehoorzamen en zijn alle middelen geoorloofd. In die naam vermoorden en verwonden ze op de meest laffe manier gewone burgers, ongewapende mannen, vrouwen en kinderen. Het Westen beroept zich op waarden als vrijheid en democratie, dat is echter ook een vrijheid geworden van een pers waarin je iedereen kunt zwartmaken en godsdiensten kunt bespotten. Het is ook vrijheid van handel waarin grote bedrijven gesteund door de politiek jarenlang landen en mensen konden uitbuiten. Ook in naam van die vrijheden worden nu de wapens opgepakt. Er bestaat geen schone oorlog.

Als Christen sta je hier middenin. Toch heeft Jezus hierbij een woord voor ons. Onze strijd begint in ons hart, wij zijn niet geroepen om in een versimpeld geloof met alle geweld ons eigen gelijk te bevechten. Wij zijn geroepen tot daden van liefde, tot mededogen en barmhartigheid. Oude woorden die verouderd lijken, niet om de woorden zelf, maar omdat de moderne maatschappij eerder denkt in rechten en bezit, dan in weldoen en geven.

Jezus roept ons op tot navolging. In een wereld die ten ondergaat aan eigenbelang, roept Hij ons op tot dienstbaarheid en inzet voor de naasten. Alleen in de praktijk van de naastenliefde komt de waarheid van het Christendom aan het licht.

Iedereen begrijpt dat je weerloze mensen niet mag laten afslachten. Het betekent dat het Westen onvermijdelijk opnieuw de wapens zal opnemen tegen deze terreur. Toch zal ons Christelijk geweten steeds moeten appelleren dat als je eenmaal de gewelddadige kern van ISIS en zoveel andere gewelddadige groepen in de wereld met wapens hebt overwonnen, er toch geen vrede komt als we in het Westen niet ook zelf onze cultuur van hebzucht en leeg commercialisme weten te overwinnen, als we ons niet echt toekeren naar de waarden van het Evangelie.

Ook dan is de strijd niet over, maar dan wordt hij eindelijk gestreden waar hij thuishoort, in ons hart, in ons geweten. Dan werken we aan een nieuwe vrije markt met concurrentie in goede daden en een nieuwe vrije pers die niet mensen onderuithaalt en zichzelf verheerlijkt, maar die zoekt om het goede op een goede manier te bevorderen. De derde wereldoorlog wordt gestreden in het hart, en zal alleen gewonnen kunnen worden met en door Christus. Amen.

Voorbede

Bidden wij vol vertrouwen tot God, onze barmhartige Vader.

Wij bidden voor Kerk, dat haar inzet voor vrede steeds weer begint in de navolging van Christus, dat zij met grote inzet streeft naar geweldloosheid, dat zij door waarachtige naastenliefde haar waarheid toont. (Laat ons [zingend] bidden):

Wij bidden voor alle mensen die geschokt zijn door de recente terreuraanslagen, bijzonder voor slachtoffers, familieleden en heel het volk van Frankrijk, om steun en troost, om wijsheid en kracht, dat de bitterheid van deze momenten hun leven niet zal verwoesten, maar dat zij overwinnen in geloof, hoop en liefde. (Laat ons [zingend] bidden):

Wij bidden voor onze parochie, dat we durven strijden in ons eigen hart, dat we alle lauwheid van ons afschudden en ons werkelijk inzetten voor Gods koninkrijk. Dat we beseffen dat Gods Koninkrijk een andere levenshouding vraagt naar God, de naaste en de natuur. (Laat ons [zingend] bidden):

Wij bidden voor gezinnen en alleenstaanden, voor echtparen, ouders, kinderen en kleinkinderen, om wijsheid en begrip, om onderscheidingsvermogen en moed, opdat allen de strijd in het eigen hart durven aan te gaan, en met Christus overwinnen. (Laat ons [zingend] bidden):

Intenties

Back To Top