Ga naar hoofdinhoud

Het Woord vandaag is een waarschuwing voor elke generatie, want elke tijd gebeurt dit weer opnieuw. De vermomming verandert, maar de geest die erachter steekt is dezelfde; een on-geest en anti-geest.

Eucharistieviering in de parochie van de H. Augustinus, in de kerk van de H. Jozef (Wassenaar) en de H. Willibrord (Oegstgeest), weekeinde van 16 en 17 november 2013, om 19.00 uur, 9.30 en 11.00 uur, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Eucharistieviering beluisteren (MP3)

Preek beluisteren (MP3)

Preek: C2013DHJ33CAUFX

Lezingen

E.L.: Maleachi 3,19-20a
Ps.: 98 (97), 5-6, 7-8 en 9
T.L.: 2 Tessalonicenzen 3,7-12
All.: Matteüs 24, 42a en 44
Ev.: Lucas 21,5-19

Homilie

De Katholieken op de Filipijnen, wanneer zij dit weekeinde naar een kerk kunnen, voor wat er her en der van over is; de priesters die nog in de gelegenheid zijn om de Mis te vieren, wat zullen zij denken, waarover zullen zij preken. Is de orkaan Haiyan zo’n teken van de eindtijd waar het Evangelie over spreekt? Anderen zullen zeggen; welnee, elk seizoen hebben we orkanen. Weer anderen zullen zeggen dat het te maken heeft met de klimaatverandering en dat daardoor deze orkaan erger en de ramp groter is dan anders.

Wanneer ik de mensen inschat, zoals ik in de loop van de tijd mensen van de Filipijnen heb leren kennen, zullen velen God willen danken omdat ze het overleefd hebben. Ze zullen God om kracht willen vragen. Zodat ze weer iets kunnen opbouwen. Ze zullen bidden om hulp en steun voor al die mensen die een of meer dierbaren verloren hebben en alles zijn kwijtgeraakt.

Over de tempel in Jeruzalem zei Jezus: “Wat ge daar ziet: er zal een tijd komen dat er geen steen op de andere gelaten zal worden: alles zal verwoest worden.” Een orkaan, zelfs de orkaan Haiyan, zou de tempel niet hebben kunnen verwoesten, hooguit wat schade hebben berokkend. De grootste verwoestingen gebeuren niet door stormen of aardbevingen, maar door mensenhanden. De Romeinen hebben de tempel zo verwoest, dat hij nooit meer is opgebouwd.

Tijdens mijn reis door Israël hebben we Yad Vashem bezocht, het complex met het museum ter nagedachtenis van de moord op de Joden door het Nazi-regiem. Gruwelijke vernietiging, door een ideologie die mensen tot moordmachines maakt. Het echte kwaad zit in de geest, in de gedachte in de idee. Daardoor, door een ideologie werden Joden werden gedegradeerd tot ongedierte dat bestreden moest worden. Die ideeën worden door mensen gepropageerd en over anderen uitgestrooid. Erger dan natuurgeweld is het geweld dat mensen elkaar aandoen. De echte strijd is niet die met wapens, maar de strijd tegen de geesten van de onderwereld, de mentaliteit van dood en verderf.

Als de leerlingen aan Jezus vragen wanneer dat zal gebeuren, geeft Jezus een ander antwoord. Het gaat er niet om te weten wanneer, het gaat om iets anders; Hij zegt: “Weest op uw hoede dat gij niet in dwaling gebracht wordt. Want velen zullen optreden in mijn Naam en zij zullen zeggen: Ik ben het, en: Het ogenblik is nabij. Loopt niet achter hen aan”.

Hebben mensen Adolf Hitler niet binnengehaald als een held, als een redder, als een messias? Als ze dit ene woord van Jezus serieus hadden genomen, dan waren ze gewaarschuwd geweest. Waarom liepen ze achter Hitler aan? Omdat de omstandigheden slecht waren, en omdat ze meer vertrouwen hadden in de verhalen van de machthebbers dan in het Woord van Christus.

“Weest op uw hoede dat gij niet in dwaling gebracht wordt. Want velen zullen optreden in mijn Naam en zij zullen zeggen: Ik ben het, en: Het ogenblik is nabij. Loopt niet achter hen aan”. Dit woord is een waarschuwing voor elke generatie, want elke tijd gebeurt dit weer opnieuw. De vermomming verandert, maar de geest die erachter steekt is dezelfde; een geest die tegen Gods Koninkrijk inwerkt, een geest die mensen opsluit in primitieve angst en in de illusie van een aards paradijs, een geest die mensen opsluit in het materiële en afsluit voor Gods Blijde Boodschap, een geest die de dood als instrument gebruikt om haar doelen te verwerkelijken, een on-geest en anti-geest.

Jezus zegt: “Er zal strijd zijn van volk tegen volk en van koninkrijk tegen koninkrijk”. Dit woord gaat niet zozeer over een volk van een bepaald land of een bepaald werelddeel, maar over de strijd tegen het volk van God en de strijd tegen het koninkrijk der hemelen, over een geestelijke strijd.

Die geestelijke strijd is een strijd waarin Christenen worden beproefd; hoe echt ben je? Hoe ver ga je in de navolging van Christus? In die zin is het mooi dat we het diakonieweekend houden. Hoever ga je in goed doen, in steun aan de zwaksten? De geschiedenis laat zien hoe groepen worden weggezet, hoe hen de schuld wordt gegeven. Het antwoord van Christenen moet altijd navolging van Jezus zijn, barmhartigheid, vindingrijkheid, nabijheid, bereidheid te delen van wat je hebt. Ook dat hoort bij de waakzaamheid waar Jezus over spreekt.

Volgende week zondag vieren we de vierendertigste zondag door het jaar. De zondag daarna is het alweer de eerste zondag van de Advent. De jaarcyclus helpt ons steeds opnieuw ons te bezinnen op de echtheid van ons geloof.

Christenen op de Filipijnen, dak- en thuislozen in Den Haag, we kunnen blijven geven en moeten dat ook doen, Jezus milddadigheid is onze maat. Tegelijk is het nodig dat we alert blijven op de geestelijke strijd, op de ideologieën van onze tijd. Dan gaat het niet alleen om een slim verstand, want het zijn ook intelligente mensen die allerlei ideologieën nalopen. Het gaat om geloof, vertrouwen en trouw aan Gods woord. We hebben voor onze tijd in paus Franciscus opnieuw een goede gids gekregen, die ons zowel herinnerd aan onze diaconale verplichtingen alsook aan de opdracht ons te verdiepen in het Evangelie en in ons geloof. Jezus bemoedigt ons met de woorden: “Want Ik zal u een taal en een wijsheid geven die geen van uw tegenstanders zal kunnen weerstaan of weerspreken. Door standvastig te zijn zult ge uw leven winnen.” Amen.

Voorbede

Wij bidden tot onze hemelse Vader.

Wij bidden voor alle gelovigen en alle mensen van goede wil, wij vragen God om de heilige Geest, die ons waakzaam maakt en sterk, om stand te houden tegen de dwaalgeesten van onze tijd en trouw te blijven in navolging van Christus. (Laat ons [zingend] bidden.)

Wij bidden voor onze wereld, waarin veel solidariteit opbloeit in deze dagen. Wij vragen om inzicht en helderheid, opdat heel onze cultuur mag worden doordrongen van de wijsheid en de liefde van Christus. (Laat ons bidden.)

Wij bidden voor onze parochie van de H. Augustinus. We bidden om nieuwe impulsen om verder te komen in catechese en geloofsverdieping. We bidden om een meer diaconale houding om mensen nabij te zijn. (Laat ons bidden.)

Wij bidden voor gezinnen en alleenstaanden, voor ouders, kinderen en kleinkinderen. Wij vragen om inzicht en geloof, om goed en kwaad, waarheid en leugen te onderscheiden. We vragen om de wijsheid van Christus in de harten van groot en klein. (Laat ons bidden.)

Back To Top