Ga naar hoofdinhoud

De vluchtelingen die hun toevlucht zoeken in onze landen: Zie hen als vluchteling en niet als vreemdeling. Zie hen als mens, zoals jijzelf mens bent.

Eucharistieviering in de parochie van de H. Augustinus, in de kerk van de H. Willibrordus te Wassenaar en de H. Joannes de Doper te Katwijk, weekeinde van 5 en 6 september 2015, 19.00 en 09.30 uur, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Eucharistieviering beluisteren (MP3)

Preek beluisteren (MP3)

Preek: B2015DHJ23BAUFX

Lezingen

E.L: Jesaja 35, 4-7a
Psalm: 146 (145), 7, 8-9a, 9bc-10
T.L: Jakobus 2, 1-5
All: Johannes 1, 14 en 12b
EV: Marcus 7, 31-37

Homilie

We zien ze dagelijks in beelden: Roepende mensen achter hekken, kruipend door het raam van een treincoupé, een dode peuter op het strand. Hoeveel beelden zijn er nodig om de wereld in beweging te krijgen? Ik hoor mensen discussiëren over de vreemdelingen en lees reacties op internetfora. In het tumult zie ik menslievende reacties van mensen die hun huis willen openstellen en ook ‘dikke-ik’ reacties van mensen die iedere vreemdeling betitelen als gelukszoeker en profiteur.

Ik zag ook verhalen over de vreemdeling in de Bijbel. Vaak ging dit over het Oude testament. Daar komt de vreemdeling er niet zo goed vanaf, omdat al die vreemde volken ook vreemde goden meebrachten; een verleiding voor Gods Volk. Ik zag geen tekst waarin werd gewezen op het nieuwe dat Jezus bracht. Voor Jezus is iedere vreemdeling een kandidaat kind van God, iemand aan wie je Gods liefde kunt verkondigen en geven met woord en daad.

Opvallend is ook dat ik vaker het woord vreemdeling las dan het woord vluchteling. De vluchteling is in ons land, in ons dorp,vanwege een levensbedreigende situatie in het thuisland. De vluchteling wordt echter eerder gezien en behandeld als vreemdeling dan als mens die op de vlucht is. We zien eerder de vreemdeling in de vluchteling dan de vluchteling in de vreemdeling. Het heeft alles met ons gevoel van bedreiging te maken. Zo belanden veel vluchtelingen van de ene bedreiging in de andere.

Wat is voor de Westerse mens zo bedreigend aan de vreemdeling? Ik hoor van alles. Ze hebben huizen nodig, terwijl onze eigen jonge mensen geen geschikt huis kunnen vinden. Ze pikken banen in die wij nodig hebben. Er zitten criminelen onder die onze samenleving bedreigen. Ze wonen straks naast je met hun vreemde etenslucht en hun luidruchtigheid tot in de late avond. Veel hebben een andere godsdienst die ze soms heel fanatiek maakt, ze weten niet wat tolerantie en godsdienstvrijheid is, etc.

Deze zaterdag was de sterfdag van Moeder Teresa. Ik heb het zaterdagochtend mee mogen vieren met de zusters in Rotterdam. Moeder Teresa heeft geweten wat vreemdeling zijn betekent op meerdere manieren. Zij was als religieus een vreemdeling in Calcutta. Zij juist had oog voor mensen die in dat land geen vreemdeling waren, maar die door landgenoten wel als verschoppeling en vreemdeling werden behandeld. Moeder Teresa had een vreemde vasthoudendheid in haar levensstijl waardoor zij standhield in allerlei omstandigheden. Zij vertegenwoordigde een vreemde godsdienst in een land van Hindoes en Moslims. Ze bracht zo ook een vreemde barmhartigheid, een vreemde opofferingsgezindheid, een vreemde naastenliefde, een vreemde trouw aan mensen in nood. Het had ermee te maken dat zij huisgenoot van God durfde te zijn; van God die per definitie een vreemdeling is in deze wereld.

God is een vreemdeling op aarde. God is de Ander die ons aantrekt als Hij ons iets te bieden heeft, maar die ons afstoot als Hij iets vraagt wat ons niet aanstaat. God is de grotere Liefde, de onzelfzuchtige liefde die doorgaat waar mensen afhaken en zeggen: “Ik ben wel goed maar niet gek”. Dat goed zijn is voor God niet goed genoeg. God is de werkelijke vreemdeling in deze wereld die nog niet Gods Koninkrijk is. Want deze wereld is nog bij lange na niet Gods Koninkrijk, zolang de harten van de mensen niet vervuld zijn van Gods goedheid, van Gods geduld, van Gods barmhartigheid, van Gods wijsheid, van Gods trouw, van Gods medelijden en Gods liefde.

Dit weekeinde gedenken we onze patroon Augustinus en hebben we tegelijk een soort startzondag voor het nieuwe seizoen. We mogen ons afvragen waarmee we starten, wat er gestart moet worden. Gods Koninkrijk moet steeds opnieuw opgestart worden, want het dreigt steeds opnieuw ondergesneeuwd te worden door allerhande menselijke houdingen die de komst van Gods Koninkrijk belemmeren. Dat opstarten moet eerst in ons eigen hart gebeuren, voordat het in onze geloofsgemeenschap werkelijkheid wordt. De apostel Jacobus houdt ons vandaag ook een spiegel voor: “God heeft de armen naar de wereld uitverkoren om rijk te zijn in het geloof en erfgenamen van het koninkrijk dat Hij beloofd heeft aan wie Hem liefhebben.”

Augustinus heeft een regel geschreven voor kloostergemeenschappen. De kern van zijn regel is wat Jezus ons voorhoudt: Liefde tot God en de naaste. Zelf leefde hij volgens zijn regel en in elk huis waar hij woonde begon hij een leefgemeenschap waarin ieder alles met elkaar deelde. Zo houdt ook Augustinus ons een spiegel voor nu vluchtelingen hun toevlucht zoeken in onze landen. Zie hen als vluchteling en niet als vreemdeling. Zie hen als mens, zoals jijzelf mens bent. Heb je naaste lief zoals jij zelf. Jezus zegt in het Evangelie: “Effeta”; “ga open”. Onze harten moeten opengaan voor de vluchteling. Dat betekent dat we vooroordelen en vreemdelingenvrees moeten overwinnen.

Moeten we dan naïef zijn, zonder oog voor mensen met verkeerde bedoelingen, zonder duidelijke richtlijnen? Jezus was niet naïef, Jacobus was niet naïef, Augustinus was niet naïef, Moeder Teresa was niet naïef. Integendeel, hun naastenliefde maakte juist dat zij meer zagen dan wij, dat zij in de realiteit kansen zagen om goed te doen. De vluchteling is een kans voor Gods koninkrijk, een kans voor u en mij, een kans om God te dienen en hem de ruimte te geven. Een kans om te groeien als Christen. Amen.

Voorbede

Bidden wij dit weekeinde op voorspraak van onze patroon, de heilige Augustinus.

Wij bidden voor de Kerk, dat allen die zich Christen noemen, Jezus navolgen in zijn liefde voor God en de naaste, dat de Christelijke naastenliefde uiteindelijk een oplossing biedt voor de schrijnende omstandigheden van zoveel vluchtelingen. (Laat ons [zingend] bidden):

Wij bidden voor de wereld, dat de Westerse landen hun Christelijke oorsprong niet verloochenen; dat zowel de leiders van de landen alsook de bevolking hun vreemdelingenvrees overwinnen, dat hun ogen, hun harten en hun verstand opengaan, zodat er menswaardige oplossingen worden geboden. (Laat ons [zingend] bidden):

Wij bidden voor onze parochie van de Heilige Augustinus, dat wij op voorspraak van onze patroon werken aan een Christelijke levensstijl, waarin de liefde voor God en de naaste de belangrijkste leidraad is. (Laat ons [zingend] bidden):

Wij bidden voor gezinnen en alleenstaanden, voor echtparen, ouders, kinderen en kleinkinderen, om een levenshouding van gastvrijheid, dat jong en oud bereid is te delen met elkaar zodat het goede toeneemt en Gods Koninkrijk dichterbij komt. (Laat ons [zingend] bidden):

Intenties

Back To Top