Ga naar hoofdinhoud

We vieren vandaag het hoogfeest van de geboorte van de heilige Johannes de Doper. Johannes is een gids, een wegwijzer, een gezant die verwijst naar Hem die we mogen ontmoeten in de Eucharistie. Jezus Christus.

Eucharistieviering in de parochie van de H. Augustinus, in de kerken van de H. Joannes de Doper (Katwijk), Sint Willibrordus (Wassenaar) en de H. Laurentius (Voorschoten), weekeinde van 23 en 24 juni 2018, om 19.00, 09.30 uur en 11.00 uur, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Preek: B2018GJDDB

Lezingen

E.L: Jesaja 49, 1-6
Psalm: Ps. 139 (138), 1-3. 13-14ab. 14c-15
T.L: Handelingen van de Apostelen 13, 22-26
All. Vers. Lucas 1, 76
EV: Lucas 1, 57-66. 80

Homilie

We vieren de geboorte van Johannes de Doper, de voorloper, zo wordt hij genoemd. We vieren hem dit weekeinde, op zondag, terwijl veel andere feesten altijd moeten wijken voor de zondag. Het heeft ermee te maken dat we door Johannes in feite Jezus zelf vieren. In alles, in heel zijn leven, verwijst Johannes naar Jezus, ook bij zijn geboorte die we vandaag vieren.

Johannes wordt door Jezus de grootste van de profeten genoemd. Dat is bijzonder, we kennen toch Mozes, Elia, Jesaja. Jezus acht Johannes nog hoger. Wat is dan de grote verdienste van Johannes de Doper?

Johannes de Doper is een bruggenbouwer, Hij is zelf een soort brug. Hij overbrugt de kloof tussen het Oude en het Nieuwe Verbond. Daar is een kloof, want onder het Oude Verbond is het ondenkbaar dat God Mens wordt, dat God Zelf ons leven deelt, dat het “Emmanuel”, “God met ons”, zo concreet wordt dat we zeggen: Het Woord is Vlees geworden en heeft onder ons gewoond.

Johannes moest eerst die kloof in zijn eigen denken en geloven overwinnen. Daarvoor heeft hij een strijd moeten strijden. Die heeft hij gewonnen en daarmee is hij de grootste van de profeten van het Oude Verbond geworden. Als Johannes bij de Jordaan Jezus aanwijst met de woorden: “Zie het Lam Gods”, dan speurt hij naar dit grote mysterie. Als Johannes zegt: “Ik ben niet waard de riem van zijn sandalen los te maken”, dan speurt hij naar de grootheid van Jezus. Als hij zegt: “Hij zal u dopen met de Heilige geest en met vuur”, dan speurt hij naar de godheid van Jezus.

De strijd die Johannes moest strijden was de overwinning van alle menselijke verwachtingen, van alle ideeën die mensen hadden over de Messias, hoe de Messias zou zijn, wat Hij zou doen, wat Hij zou brengen. Johannes zelf moet steeds opnieuw luisteren, ook naar het woord van Jezus als Jezus zegt: “Ga aan Johannes zeggen wat ge ziet en wat ge hoort. Lammen lopen, blinden zien en aan de armen wordt de Blijde Boodschap verkondigd. Gelukkig hij die aan Mij geen aanstoot neemt”. Johannes zal zijn leerlingen niet in de eerste plaats naar Jezus gestuurd hebben om zelf door Jezus overtuigd te worden. Zijn zorg lag vooral bij zijn leerlingen. Hen stuurde hij naar Jezus, zodat ze als Johannes wordt onthoofd, weten naar wie ze moeten gaan. Toch was het ook voor Johannes een opsteker; dat wat Johannes hoopvol vermoedde, werd door Jezus bevestigd.

Johannes is door God geroepen als voorloper van Jezus. In de schoot van zijn moeder springt hij op als de twee moeders elkaar ontmoeten. Johannes in de schoot van Elisabeth, Jezus in de schoot van Maria. Johannes springt op, een vreugdesprong, het is een teken door welke geest Johannes wordt bewogen. Heel zijn leven heeft de Geest hem bewogen. De Geest stuurde hem de woestijn in, daarna stuurde de geest hem naar de mensen toe om hen op te roepen tot bekering. Johannes ziet de Geest als een duif op Jezus neerdalen en op Jezus blijven rusten. Johannes voorzegt dat Jezus zal dopen met de Heilige Geest en met vuur.

Het is door de Heilige Geest dat Johannes de bruggenbouwer kan worden, de strijd kan winnen, dat hij kan geloven in de vervulling van de Belofte. Het is door de Geest dat Johannes Jezus kan aanwijzen en zijn leerlingen aan Hem kan afstaan. Zo zal hij zeggen: Hij moet groter worden en ik kleiner.

Dit feest van de geboorte van Johannes is kostbaar voor ons omdat Johannes in zoveel dingen ook voor ons een voorbeeld is. Het gaat niet om ons, het gaat niet om mij, het gaat om God en onze naaste. Als ik God en mijn naaste centraal durft te stellen in mijn leven, dan zal ik mij ontplooien als mens en dat worden waartoe God mij heeft geroepen en bestemd.

Johannes is de stem, hij is niet het woord, Johannes is de lamp, hij is niet het licht. Het Woord dat door deze stem tot ons komt, is Christus, het licht dat deze lamp uitstraalt, is Christus. Zo zou het ook met ons moeten zijn. Johannes is niet alleen een voorloper bij de geboorte van Jezus, maar ook bij zijn sterven. Johannes komt op voor de waarde van het huwelijk. Hij durft de koning te wijzen op zijn ontrouw. Daarom wordt Johannes uiteindelijk onthoofd. Nog voor Jezus iets zegt over hoe God het huwelijk heeft bedoeld, wordt Johannes al een martelaar voor dat ideaal.

Johannes mag de patroon zijn van de priesters en diakens, want ook zij moeten in hun verkondiging niet naar zichzelf wijzen maar naar Christus. Johannes mag de patroon zijn voor allen die worstelen met hun relatie, want Hij heeft kracht getoond om vol te houden tot in de dood. Johannes mag de patroon zijn voor alle leerkrachten, want hij is de stem die het Woord van Jezus doorgeeft, de lamp die met het Licht van Christus ons leven verlicht.

Johannes mag ook de patroon zijn voor allen die twijfelen, mensen die worstelen met de vragen van het leven, met vragen over God, vragen over Jezus en vragen over de Kerk, want Johannes heeft standgehouden en het aangedurfd om in zoveel kleine gebeurtenissen, zoveel wonderlijke verhalen, Gods stem te horen en Gods licht te zien. Zo vieren we vandaag zijn geboorte als een feest voor heel de Kerk. Amen.

Voorbede

Wij bidden tot God in geloof en vertrouwen.

Wij bidden voor de Kerk, dat zij zich steeds laat inspireren door Johannes de Doper, om de mensen te wijzen naar Jezus, om niet zichzelf op de voorgrond te zetten en volledig te dienste te staan van de Blijde Boodschap. (Laat ons [zingend] bidden):

Wij bidden voor onze wereld, dat zij die de koers van de landen beïnvloeden ook luisteren naar de stemmen van de profeten, zoals Johannes de Doper, dat zij ook de profetische stem van de Kerk mogen beluisteren. (Laat ons [zingend] bidden):

Wij bidden voor onze parochie en onze parochiekernen, dat we staan voor de idealen waartoe Johannes ons oproept, de waarde van het huwelijk en de bereidheid tot bekering, dat Hij ons helpt Jezus na te volgen. (Laat ons [zingend] bidden):

Wij bidden voor gezinnen en alleenstaanden, voor echtparen, ouders, kinderen en kleinkinderen; dat we gevoelig worden voor de wonderen die God bewerkt en voor de tekenen die Hij ons geeft, dat we Gods werk bespeuren in wat klein en onaanzienlijk is. (Laat ons [zingend] bidden):

Intenties

Back To Top