Ga naar hoofdinhoud

Achter wie loop je aan?

Eucharistieviering in de parochie van de H. Augustinus, in de kerk van de H. Willibrord (Oegstgeest), De Moeder Gods en de H. Laurentius (Voorschoten), weekeinde van 17 en 18 januari 2015, om 19.00, 09.30 en 11.00 uur, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Eucharistieviering beluisteren (MP3)

Preek beluisteren (MP3)

Preek: B2015DHJ02BAUFX

Lezingen

E.L: 1 Samuël 3, 3b- 10. 19
Tuss: Psalm 40 (39), 2 en 4ab, 7-8a, 8b-9, 10
T.L: 1 Korinte 6, 13c-15a;17-20
All: 1 Sam. 3, 9; Joh. 6, 69b
Ev: Johannes 1, 35-42

Homilie

Waar loop je achteraan? Verleden week ging ik in op de massale demonstraties waarin zoveel riepen “ik ben Charlie”. Waar loop je achteraan? De actualiteiten geven ons genoeg voer om bij deze vraag stil te staan?

Terugkijkend denk ik dat de verkeerde martelaren zijn gestorven voor de verkeerde idealen. Zowel de groep Charlie Hebdo als de terroristen kiezen de verkeerde idealen of de verkeerde ideologie of de verkeerde middelen.

Zo zijn er in de geschiedenis al heel wat geweest. Je kunt sterven voor de verkeerde idealen. Maar hoe kun je dat weten; kun je dat eigenlijk wel weten? Omdat veel mensen dat zelf moeilijk kunnen bepalen lopen ze achter anderen aan, in de hoop dat zij het weten, dat zij het inzicht hebben. Na een dispuut met de Farizeeën zegt Jezus: “Zij zijn blinde leiders die blinden leiden. Beiden vallen in de kuil” (vgl: Mat. 15,14).

Achter wie loop je aan? Mensen denken in onze tijd: “Ik loop achter niemand aan, ik ben autonoom, ik kies zelf”. Wie dat onder de loep neemt, staat verbaast over de clichés, de politiek correcte slogans en de gemeenplaatsen. Zelden hebben zulke mensen een mening die tegen de stroom ingaat. Statistieken laten zien dat 90% van de bevolking in grote lijnen met de stroom meeloopt. Slechts 10% is in staat tegen de stroom in te gaan.

Sociologen benadrukken steeds weer dat wij mensen sociale wezens zijn, wij zijn gevoelig voor de sociale orde, voor de mening van de ander, voor de heersende mening, want daarin kun je je veilig voelen. We zijn gevoelig voor alles wat daaraan vastkleeft, moraal, mode en media. Je kunt je onzeker voelen als je niet meepraat en meeloopt. Je kunt je zelfs schuldig voelen, omdat de omgeving je schuld aanpraat, zoals onlangs bij een moeder met een kind met een syndroom van Down. Haar werd koudweg gezegd: “Jouw kind had er niet hoeven te zijn. Je had haar een ellendig leven moeten besparen. Jouw kind kost de maatschappij kapitalen”.

Achter wie loop je aan? Dat is belangrijk. Een schaap loopt alleen achter de herder aan, omdat het de herder vertrouwt. Maar blijkbaar slagen velen erin zich te vermommen als goede herders, zodat de schapen meelopen in de veronderstelling dat die herders hen naar grazige weiden leiden en veilige plaatsen waar ze kunnen rusten.

Vandaag zien we twee leerlingen van Jezus. Ook zij lopen achter iemand aan. Ze gaan met Johannes de Doper mee. Hem vertrouwen ze. Waarom? Omdat Johannes niet uit is op persoonlijke winst of succes. Hij is bereid een onprettige boodschap te brengen: Bekeer je, verander je leven, keer terug tot God. Deze leerlingen vertrouwen hem en het blijkt dat ze hem kunnen vertrouwen. Johannes is bereid zijn leerlingen door te sturen naar de echte Meester, de echte Leraar van Gods Koninkrijk. De manier waarop hij dat doet is opmerkelijk, want hij doet dat met deze korte zin: “Zie het Lam Gods.”

Wat hebben de leerlingen daarbij gedacht: Het Lam Gods? De eerste gedachte is het Paaslam dat geslacht wordt. Het slachten van het Paaslam markeerde de uittocht uit Egypte. Het bloed van het lam werd aan de deurposten gestreken. Zo trok de verderfengel hun huizen voorbij. Door het bloed van het lam bleven ze gespaard. Die nacht begon de grote uittocht uit Egypte, uit de slavernij, de tocht naar het Beloofde Land.

Wat hebben deze leerlingen, waaronder Andreas, gedacht toen Johannes dit zei: “Zie het Lam Gods”? Hebben ze aan dit alles gedacht, dachten ze aan een nieuwe uittocht, een nieuw Beloofd Land? Of werden ze alleen nieuwsgierig?

Achter wie loop je aan? Volksmenners zijn blij met iedereen die meeloopt, hoe meer hoe beter, niet vragen, maar de gemoederen opzwepen en sturen. Jezus niet. De twee leerlingen gaan achter Jezus aan. Hij vraagt: “Wat verlangt ge?” Wat zoeken deze leerlingen? Ze vragen zich af waar dit Lam van God verblijft, waar Hij woont, hoe Hij leeft, wat Hij doet, wie Hij is. Zo vragen ze: “Heer waar houdt Gij verblijf?”

Wat zoeken deze leerlingen bij Jezus? Zoeken ze een krachtpatser, een volksmenner, een oorlogsheld? Zoeken ze iemand die anderen de baas is, hen aan de schandpaal nagelt met het wapen van de scherpe tong of de scherpe tekenpen? Zoeken ze een politicus, een gladde redenaar, een econoom, een soldaat? Maar dan ga je niet mee als Johannes zegt: “Zie het Lam Gods”.

Deze leerlingen houden ons de spiegel voor: Achter wie loop je aan? Wat zoek je? Als wij net als zij achter Jezus aangaan, achter het Lam van God aan, dan moeten we ons dat steeds weer bewust worden en beseffen wat dat betekent. Zoals Jezus op een ander moment zegt: “Wie mijn volgeling wil zijn, moet Mij volgen door zichzelf te verloochenen en elke dag opnieuw zijn kruis op te nemen” (Luc. 9,23).

Een leerling volgt zijn leraar om beter te worden. Wij volgen Jezus om van Hem te leren goed te zijn. Johannes zegt dan: “Volg Hem die het lam Gods is. Wij moeten worden als dit Lam”. Zoals Jezus zegt: “… leert van Mij: Ik ben zachtmoedig en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen” (Mat. 11,29). Dat zijn de woorden van het Lam Gods. Hem ontmoeten we en Hem ontvangen we in dit huis, in ons Hart, om meer te worden zoals Hij. Amen.

Voorbede

Bidden wij vol vertrouwen tot onze hemelse Vader.

Wij bidden voor alle mensen van goede wil, dat zij de juiste leiders kiezen om te volgen, dat zij Jezus navolgen en van Hem zachtmoedigheid en nederigheid leren. (Laat ons [zingend] bidden.)

Wij bidden voor onze wereld, voor allen die meelopen met de stemmingmakers, dat zij wakker worden en de verhalen doorzien, dat zij tot inzicht komen en voor Christus kiezen, de Goede Herder en het Lam van God. (Laat ons bidden.)

Wij bidden voor onze parochie en onze parochiekernen, dat wij ons bewust zijn wie wij volgen, dat we zelf kiezen voor geweldloze actie, geen kwaad met kwaad vergelden maar steeds oog hebben voor de kansen tot goedheid en liefde. (Laat ons bidden.)

Wij bidden voor gezinnen en alleenstaanden, voor echtparen, ouders, kinderen en kleinkinderen, voor hen die het doopsel hebben ontvangen en voor hen die niet gedoopt zijn, dat zij elkaar scherp houden en bewust maken wie we als voorbeeld kiezen. Dat zij Jezus navolgen. (Laat ons bidden.)

Intenties

Back To Top