Ga naar hoofdinhoud

Voor Jezus is de Schrift geen eindeloze discussiestof, maar is het Gods Woord en de Geest doet Hem weten wat dit Woord betekent. Bovendien is Gods Woord voor Hem een doe-woord, niet een praat-woord.

Eucharistieviering in de parochie van de H. Augustinus, in de kerk van de H. Jozef (Wassenaar), de H. Joannes de Doper (Katwijk) en De Goede Herder (Wassenaar), weekeinde van 31 januari en 1 februari 2015, om 19.00, 09.30 en 11.00 uur, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Eucharistieviering beluisteren vanuit de H. Joannes de Doper te Katwijk (MP3)

Preek beluisteren vanuit de H.Joannes de Doper te Katwijk (MP3)

Preek: B2015DHJ04BAUFX

Lezingen

E.L: Deuteronomium 18, 15-20
Ps.: 95 (94), 1-2, 6-7, 8-9
T.L: 1 Korintiërs 7, 32-35
All: Johannes 6, 64b en 69b
EV: Marcus 1, 21-28

Homilie

Wat is het gezag van Jezus? We hoorden net: “De mensen waren buiten zichzelf van verbazing over zijn leer, want Hij onderrichtte hen niet zoals de schriftgeleerden maar als iemand die gezag bezit”. Dan is het goed om eerst te weten hoe de schriftgeleerden gewend waren te onderrichten.

Een belangrijk punt in hun onderricht is altijd geweest het kijken vanuit verschillende invalshoeken als zij de Schrift uitleggen: Rabbi A zegt dit, Rabbi B zegt dit, Rabbi C zegt dit. Deze aanpak roept gesprek en dialoog op en zet mensen aan het denken. Door deze manier van onderrichten kiezen ze niet voor een enkele invalshoek, maar laten ze ruimte voor verschillende manieren van interpreteren. Daar is niets op tegen.

Jezus kende deze manier ook heel goed. Hij interpreteert ook de Schrift, maar Hij doet dat op een andere manier en met gezag. Bijvoorbeeld als Hij spreekt over de verrijzenis: “En wat de verrijzenis der doden betreft, hebt ge in het boek van Mozes niet gelezen, waar het gaat over de braamstruik, hoe God tot hem zei: Ik ben de God van Abraham, de God van Isaäk en de God van Jakob? Hij is geen God van doden maar van levenden. Ge verkeert in grote dwaling (Markus 12,26-27).” Omdat God in de tegenwoordige tijd spreekt: Ik ben de God van Abraham, de God van Isaäk en de God van Jakob. En niet in de verleden tijd: Ik was de God van Abraham, de God van Isaäk en de God van Jakob. Maakt Jezus duidelijk dat God nog steeds de God is van Abraham, de God van Isaäk en de God van Jakob. Zij leven dus.

Hiermee hebben we meteen een voorbeeld van het gezag waarmee Jezus spreekt. Als Jezus wordt bekoord in de woestijn, blijkt de verleider veel Bijbelkennis te hebben. Er staat geschreven … Daarna komt de verleider met teksten uit de Heilige Schrift. Jezus zegt dan: Er staat ook geschreven … Dan komt Jezus met een groter gezag.

We moeten het gezag van Jezus niet uitspelen tegen de methode van de Schriftgeleerden. Want het is goed om meerdere invalshoeken te zien en mensen aan het denken te zetten. Het is zelfs zo dat als mensen lui zijn, niet bereid zijn om na te denken, geen tijd maken voor God en voor Gods gebod, zich niet inspannen om wijzer te worden, of als mensen vinden dat ze alles al weten, overtuigd zijn van hun gelijk, of Gods Woord manipuleren om er zelf beter van te woorden, Jezus hen niet wijzer maakt. Dan zegt Hij: Als Ik tot hen spreek in gelijkenissen, dan is het omdat zij, ofschoon zij ogen hebben, niet zien en ofschoon zij oren hebben, niet horen of begrijpen. Zo wordt in hen de profetie van Jesaja vervuld die aldus luidt: “Met uw oren zult gij luisteren en toch niet verstaan, met uw ogen zult gij kijken en toch niet zien. Want verhard is het hart van dit volk, met hun oren luisteren ze slecht en hun ogen doen zij dicht, uit vrees dat zij zouden zien met hun ogen, met hun oren zouden horen, met hun hart zouden verstaan, zich zouden bekeren en Ik hen zou genezen (Matteüs 13,14-15).”

Wat is het gezag van Jezus? In de eerste plaats benadert Jezus de heilige Schrift en de uitspraken van de profeten niet als theologische literatuur. Het is voor Hem geen discussiestof waar je eindeloos over kunt twisten en daar je brood mee kunt verdienen. Voor Hem is het Gods Woord en de Geest doet Hem weten wat dit Woord betekent.

Bovendien is Gods Woord voor Hem een doe-woord, niet een praat-woord. Daarin schuilt ook zijn grootste gezag. Tegen de wetgeleerde, in het gesprek over eeuwig leven, vraagt Jezus eerst naar diens interpretatie: Hoe leest gij? Daarna zegt Hij: Doe dat en gij zult leven (Lukas 10,25-28). Dat is ook het gezag dat Jezus toont. De man in het Evangelie van vandaag wordt bevrijd van de onreine geest door het Woord van Jezus, door het gezag van Jezus.

Wanneer heeft de Kerk gezag? Als zij doet wat ze zegt. De Kerk verliest haar gezag als er misbruikschandalen zijn of als er alleen gediscussieerd wordt over geld en gebouwen. De Kerk verliest haar gezag als de gelovigen niet doen wat ze zeggen, als zij de liefde niet tonen, niet vergevingsgezind zijn, de vriendelijkheid verliezen, als zij net zo gehecht zijn aan het materiële als alle anderen, als zij zelf niet geloven in het Evangelie, als ze zich niet inspannen en zich als kerkelijke consumenten gedragen.

Mensen denken wel eens dat de wereld ons meer zal geloven, meer van ons zal aannemen, meer met ons mee zal gaan als wij ons meer gaan gedragen als de wereld. Niets is minder waar. Dan hebben we hen niets te bieden. Natuurlijk zal de wereld schreeuwen net als de man met de onreine geest vandaag in het Evangelie schreeuwt. Maar als wij hen tegemoet treden met de innerlijke rust en de stilte van de heilige Geest, dan gaat onze vrede en onze stilte en ons geloof en onze vriendelijkheid over op de ander.

Wij worden uitgenodigd niet alleen te vertrouwen op het gezag van Jezus, maar dat ook in de Kerk door te laten gaan. Natuurlijk gaat zijn gezag door in de Sacramenten, wat zouden de Sacramenten zijn als niet zijn gezag doorgaat in de tijd? Natuurlijk moeten de gewijde bedienaren in zijn gezag spreken en zonden vergeven, maar daarnaast moet ieder van ons tonen hoeveel gezag Jezus in ons leven heeft, door te doen wat Hij heeft voorgedaan, door te leven zoals Hij leefde, door lief te hebben zoals Hij heeft liefgehad, anders dan de wereld liefheeft en leeft. Dan zal de wereld Hem herkennen en geloven. Amen.

Voorbede

Bidden wij tot God die tot ons spreekt in zijn Zoon.

Bidden we voor alle gelovigen, om een luisterend oor en een open geest. Dat allen horen naar wat God ons wil zeggen, dat zij zijn woorden van goedheid en liefde verstaan, dat allen zijn Woord in praktijk brengen. Laat ons bidden.

Bidden wij voor onze samenleving, dat er een nieuwe tijd mag komen waarin het vele lawaai wordt teruggedrongen en er ruimte komt voor stilte. Vragen wij dat God ons helpt een nieuwe manier van omgaan te ontwikkelen, waarin we zorgvuldig spreken en luisteren. Laat ons bidden:

Bidden we voor onze parochie van de Heilige Augustinus, voor alle gelovigen, dat we luisteren naar het Woord van Christus, dat het Evangelie ons aanspoort tot daden van goedheid en liefde, dat we elkaar weten te vinden en elkaar verstaan. Laat ons bidden.

Bidden we voor gezinnen en alleenstaanden, bidden wij voor dopelingen en communicanten, vormelingen en bruidsparen, voor ouderen en zieken, vragen we om de heilige Geest die ons doet bidden en stil zijn, die ons doet luisteren en spreken. Laat ons bidden.

Intenties

Back To Top