Ga naar hoofdinhoud

Werkelijk menszijn moeten wij leren.

Eucharistieviering in de parochie van de H. Augustinus, in de kerk van De Goede Herder (Wassenaar), om 11.00 uur. Gezamenlijk Nederlands/Franse viering. A.M.D.G. – I.H.S.

Eucharistieviering beluisteren (MP3)

Preek: B2015TMP04B2AUFX

Lezingen

E.L: Handelingen der Apostelen 4, 8- 12
Ps: 118 (117), 1 en 8-9, 21-23, 26 en 28cd en 29
T.L: 1 Johannes 3,1-2
All: Johannes 10, 14
EV: Johannes 10, 11-18

Homilie

Drie onderwerpen komen samen op deze dag: Eerst het feest van De Goede Herder, dat ook roepingenzondag is. Dan de inwijding van het Ossuarium op onze begraafplaats. En ten derde de oproep van onze bisschoppen om te bidden voor de slachtoffers van de Armeense genocide van 100 jaar geleden.

Om met dat laatste te beginnen. Iemand maakte laatst onderscheid tussen “genocide” en “etnische zuivering”. Genocide is volkerenmoord, etnische zuivering is het uit de weg ruimen van andere volken ten bate van het eigen volk door deportatie en moord. Het onderscheid is miniem. Wat in 1915 in het Ottomaanse rijk begon als een gruwelijke etnische zuivering, werd feitelijk een genocide, waarbij tussen de 800.000 en een miljoen Armeniërs de dood in werden gedreven of vermoord.

Dit soort gebeurtenissen heeft alles te maken met superioriteitsgedachte, je beter voelen dan anderen, maar ook je bedreigd voelen en daardoor de ander als je vijand bestempelen. Dan ligt misbruik van ideologie en religie op de loer. Alles wat anders is, wordt als een bedreiging gezien en de ander wordt als vijand ontmenselijkt. Het zijn dezelfde mechanismen die bij het Communisme en het Nazisme ook tot massamoord en volkenmoord hebben geleid.

Wie de naaste niet meer ziet als mens, als medemens, als gelijke, loopt het risico gaandeweg in deze valkuilen te stappen. Wij zijn gewaarschuwd; ook de moderne maatschappij die de mens reduceert tot een biologisch mechanisme, staat niet ver af van een ideologie die tot dit soort gruwelijkheden in staat is.

Van de herdenking van de Armeense genocide naar onze begraafplaats. De Armeens-Apostolische Kerk heeft de slachtoffers van de genocide tot martelaar verklaard. Zij zullen hen blijven herdenken. Herdenken is belangrijk, niet alleen herdenken wat er fout ging, om daaruit lessen te trekken, maar ook herdenken wat er goed was, als basis voor de toekomst.

Zo herdenken wij hier jaarlijks al onze dierbare overledenen, zij die ons het leven en ons geloof hebben doorgegeven, zij die aan een menswaardige samenleving hebben gebouwd. De namen die nu op het Ossuarium zijn geplaatst, herinneren ons aan hen die deze kerk mogelijk hebben gemaakt en in stand gehouden. Wij herdenken hen, wij eren hen en wij bidden voor hen, zoals de kerk bidt voor haar overledenen. Daarom is het mooi dat dit ossuarium met zoveel namen, vandaag kan worden ingewijd.

Uiteindelijk komen we zo op het feest van De Goede Herder. Werkelijk menszijn moeten wij leren. Hoe en waar het is foutgegaan in onze evolutie, mogen wetenschappers onderzoeken. De Bijbel en de Kerk hanteert hiervoor het verhaal van de zondeval. Hoogmoed, egoïsme, eigenwijzigheid hebben ergens hun intrede gedaan, op een manier die diep in ons bestaan is binnengedrongen, zo diep dat het van generatie op generatie doorgaat. Het is zover binnengedrongen dat het nog altijd ons denken en voelen, onze culturen en religies beïnvloedt.

Om die reden moeten wij opnieuw leren mens te zijn, mens zoals God ons bedoeld heeft. Op het feest van De Goede Herder, eren wij Christus omdat Hij in Vlees en Bloed heeft laten zien wat het betekent om een Goede Herder zoals God te zijn. Daar ligt de kiem van onze roeping, zo goed zijn als de Goede Herder, goede herders voor elkaar zijn.

Daarbij bidden we ook dat er tussen al die leken-goede herders die dat doen vanuit de sacramenten van Doopsel, Vormsel en Huwelijk, er ook herders opstaan die hun roeping herkennen voor wijding en gelofte, die Christus’ voorbeeld volgen om herder te zijn binnen de gemeenschap, als priester en diaken, als religieus, actief en contemplatief.

Hier en nu mogen wij dankbaar zijn, op het feest van De Goede Herder, dat wij mógen en kunnen gedenken, zoals straks met de inwijding van het ossuarium, dat wij mógen en in staat zijn om te leren “mens-zijn” omdat wij Christus kennen, onze Goede Herder in eeuwigheid. Amen.

Voorbede

Pr: Bidden wij tot God in geloof en vertrouwen.

Wij bidden voor alle Christenen wereldwijd, dat zij hun roeping tot waarachtig Christen zijn met volle inzet beleven, naar het voorbeeld van onze Goede Herder, Jezus Christus. (Laat ons [zingend] bidden.)

Wij bidden voor onze wereld, om verdraagzaamheid en respect, om een nieuwe kijk, waarin volkeren elkaar niet als vijanden zien maar als medemensen, als broeders en zusters, kinderen van God. (Laat ons [zingend] bidden.)

Voor de Armeense christenen die nu honderd jaar geleden het slachtoffer werden van een massamoord. Wij bidden met de woorden van paus Franciscus: dat deze diepe wond uit het verleden, maar nog zeer voelbaar in het heden, niet wordt ontkend en weggestopt, maar erkend en behandeld, en daardoor uiteindelijk kan genezen. (Laat ons [zingend] bidden.)

Wij bidden voor gezinnen en alleenstaanden, voor echtparen, ouders, kinderen en kleinkinderen, om een geest van herderschap en navolging van Christus, waarin ieder de eigen roeping kan volgen en waarmaken. (Laat ons [zingend] bidden.)

Intenties

Back To Top