Ga naar hoofdinhoud

Je diepste ik, vraagt om gekend te worden door God, bemind te worden door God.

Eucharistieviering 21 en 22 november 2008, om 17.00 en 19.00 uur, 09.30 en 11.00 uur, in de parochies De Goede Herder, de heilige Willibrord en de heilige Jozef, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Preek: A2008DHJ34A

Lezingen

E.L.: Ezechiël 34,11-12.15-17
Ps.: 23 1-2a, 2b-3, 5-6
T.L.: 1 Korintiërs 15,20-26.28
VE.: Mc. 11,9-10
Ev.: Matteüs 25,31-46

Homilie

Wanneer hebben we voor het laatst een gevangene bezocht, een naakte gekleed, een hongerige gevoed en een zieke bezocht? Dat laatste dat lukt misschien nog wel, zieken heb je ook in je eigen familie, maar hongerigen, komen niet veel voor in onze directe kringen, naakten, misschien wat hulp aan asielzoekers, vluchtelingen, maar gevangenen bezoeken, dat zal niet zo snel.

Vandaag horen we vertellen over een van de puurste vormen van pastoraat. Jaren geleden heb ik nog wat colleges gelopen bij prof. Andries Baart, over presentie pastoraat. Dat is wat het straatpastoraat probeert te realiseren. Aanwezig zijn, als een uiting van de Godsnaam, God die zegt, Ik zal er zijn; of zoals Jezus het zegt: ‘Ik ben met je, alle dagen.’

Natuurlijk is presentiepastoraat niet iets totaal anders dan parochiepastoraat, maar het heeft wel heel wat gevolgen als je geen eigen gebouwen, kantoren, secretariaten of andere structuren hebt om op terug te vallen. Wat is de overeenkomst? In het pastoraat gaat het erom dat mensen zichzelf kunnen zijn of worden. In onze geloofsovertuiging betekent dat, dat je dat niet lukt zonder je band met God. Je diepste ik, vraagt om gekend te worden door God, bemind te worden door God. Als Jezus Zich doet kennen als de goede Herder, dan komen we bij Hem de kenmerken tegen die we in de eerste lezing van Ezechiël hoorden. ‘Ik zoek mijn kudde op en bezoek mijn eigen schapen. Zoals een herder omziet naar zijn kudde en zich onder zijn schapen begeeft, wanneer ze zijn verstrooid. Ik breng ze in veiligheid. Ik Zelf zal ze laten rusten. Ik zoek het vermiste schaap. Ik breng het verdwaalde terug. Ik verbind het gewonde en het zieke geef ik weer kracht.

Je ziet de parallel met wat Jezus ons in het Evangelie voorhoudt. Wanneer je die tekst even zou bekijken, los van de rest van Evangelie, zou je kunnen denken dat Jezus een soort sociaal werker zou zijn. Maar ik denk dat het andersom is. Als alle gedoopten deze oproep van Jezus waar zouden maken, al is het maar voor 20% dan zouden de sociale werkers, en ook het straatpastoraat niet meer nodig zijn.

Dit diaconieweekeinde haalt een aspect naar voren dat wezenlijk is voor ons geloof. Bovendien is het vlakbij, een kwartiertje met de auto. Je kunt het fietsen. U weet dat ik op de maandag meestal bij de zusters van Moeder Teresa kom, in Rotterdam. Daar komen dezelfde mensen. Soms netjes gekleed, soms totaal verwaarloosd, soms zie je op het eerste gezicht bijna niets, tot je aandachtiger kijkt. Mensen die door omstandigheden daar belanden. Maar Moeder Teresa heeft bij de opening van haar huizen in Europa gezegd dat die huizen hier nodig zijn, omdat er hier een vorm van eenzaamheid is, die ze zo niet tegenkwam in India. En die vormen van eenzaamheid vragen eerst om aandacht, om nabijheid. De problemen die de situatie veroorzaken zijn soms zo complex dat ze niet zomaar opgelost kunnen worden, meestal omdat de persoon zelf deel van het probleem is. Menselijke nabijheid is dan een eerste hulp.

Vandaag is de collecte voor het Straatpastoraat in Den Haag. Het is werk dat gedaan moet worden, meer nog: Het is ons werk. Daarom staat er achterop uw boekje ook het voornemen van onze Diaconie om daadwerkelijk te helpen, in dezelfde geest, gewoon voor een maaltijd te zorgen, concrete hulp. Ik had honger, zei Jezus, en jullie hebben Mij te eten gegeven.

Ik begrijp heel goed dat niet ieder mens geschikt is voor dit werk, niet ieder kan zich daar helemaal aan geven. Maar dan kunnen we in ieder geval dit werk steunen. De collecte is hier dit weekend voor. En als u wat meer in uw portemonnee hebt dan gewoon voor een weekendviering, dan is dit een goede gelegenheid om iets extra’s te doen. En ziet u kans om daadwerkelijk mee te doen, dan is dat helemaal een goede zaak.

Christus is de koning die zei: Ik ben niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen. Dat is in de taal van het Evangelie: Diaconie, dienst aan God en de naaste. Amen.

Back To Top