Ga naar hoofdinhoud

Durft te verliezen. Jezus zegt: Verlies is een kans. Draag je verlies, draag je lijden en kom naar Mij toe. Zet een stap in je geloof, kom dichterbij. Leer Mij kennen op een nieuwe manier, ondervind troost die dieper gaat en ervaar ongekende vrijheid.

Eucharistieviering 16 en 17 september 2006, 17.00, 19.00 en 09.30 uur, in de parochiekerk van De Goede Herder, de H. Jozef en de H. Willibrordus, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Eucharistieviering beluisteren (MP3)

Preek beluisteren (MP3)

Preek: B2006DHJ24BAUFX (zie: B2000DHJ24B)

Lezingen

E.L.: Jes. 50, 5-9a
T.L.: Jak. 2, 14-18
EV.: Mc. 8, 27-35

Homilie

Volgt u de sport weleens. Ik heb er de tijd niet voor, maar ik vang af en toe wat op en deze week was wel een beetje een voetbalweek. Het is duidelijk, alle partijen gaan voor de winst. Dat is in de sport zo, in het bedrijfsleven, bij de beurs, waar niet? In de lezingen van dit weekend komt een andere gedachte naar voren: durven verliezen.

Dat staat haaks op onze wereld, op onze cultuur en leefstijl. Als ik zeg: ‘durven verliezen’. Bedoel ik niet dat je tegen je verlies moet kunnen. Ieder die een spel speelt, weet dat hij of zij ook kan verliezen. Dat is een vanzelfsprekend onderdeel van een spel en de basis van sportiviteit. Wie niet tegen zijn verlies kan, moet niet aan het spel meedoen. Nee, ‘durven verliezen’ is meer dan tegen je verlies kunnen, het gaat verder.

Heel simpel, opa en oma spelen een spelletje met de kleinkinderen. Er zijn spelletjes waarin de kinderen beter zijn, denk aan memory, en er zijn spellen die ouderen beter kunnen. Wanneer je altijd wint, raakt het kind ontmoedigd. Grootouders hebben soms allerlei handigheidjes om zonder dat het opvalt toch te verliezen. Waarom verlies je dan? Omdat verliezen in zo’n geval op een andere manier winst betekent. Het kind houdt er plezier in en de uitdaging blijft bestaan.

Dit zult u vast wel herkennen. Je kunt soms winnen door te verliezen. Dat geldt niet alleen voor een spelletje met de kleinkinderen, het geldt ook in het groot. Het geldt bij een ruzie tussen man en vrouw. ‘Jij moet altijd gelijk hebben’, zegt zij. ‘Jij moet altijd je zin hebben zegt hij’. Ruzie kan soms om onbenulligheden gaan. Die zijn dan ook meestal niet meer dan de aanleiding. De echte oorzaak zit dan dieper, een stroeve communicatie, lange periode onder stress. Dan kan het gebeuren dat je oppervlakkig gezien verliest, maar dat je op een belangrijker punt wint. De sfeer blijft behouden, de communicatie wordt hersteld en na verloop van tijd komt het hoge woord eruit: ‘ja eigenlijk had je wel gelijk, maar het zat me zo hoog, sorry’.

Durven verliezen. U begrijpt dat dit thema niet voor niets op de orde van dienst staat. Het is ontleend aan de lezingen. Jesaja zegt het in de eerste lezing: “mijn rug bood ik – aan wie mij sloegen, mijn wangen aan wie mij de baard uitrukten, ik heb mijn gezicht niet afgewend van wie mij smaadden en bespuwden.” Het is de situatie van de verliezer. De anderen zijn de baas, ze zijn sterker, ze overmeesteren hem.

Wat Jesaja hier beschrijft, is geen ‘eervol ten ondergaan’, niet ‘hooft omhoog, borst vooruit’, ‘ik zal ze laten zien dat ik waardig kan sterven’. Dat zou nog gaan lijken op provocatie; ‘je krijgt mij er toch niet onder’.

Het is ook niet een flexibel meegeven, meebuigen, meeveren, zodat je de klappen minder voelt, of een emotioneel afstand houden. Nee, er staat: “mijn rug bood ik – aan wie mij sloegen, mijn wangen aan wie mij de baard uitrukten”.

Jezus past deze houding toe op ons allemaal: “Wie mijn volgeling wil zijn, moet Mij volgen door zichzelf te verloochenen en zijn kruis op te nemen. ‘Want wie zijn leven wil redden zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om mijnentwil, zal het redden’.” Eigen woorden van Jezus. Durven verliezen, om te winnen.

Maar het is wel moeilijk. Wij zitten met ons hoofd en ons lijf nog helemaal in de evolutie. De survival of the fittest, de wet van de sterkste. Zo is de mens de kroon op de schepping geworden. Hij had de meeste mogelijkheden en was daardoor de sterkste in de schepping. De mens wil hogerop, ook tussen mensen onderling. Bij kinderen hoor je het al: ‘Ik ben al groot’. En moeder doet vanzelf mee: ‘Wat ben jij al groot’. Wij mensen willen graag groot zijn. Het zit in onze genen, in onze vingers en onze tenen.

En dan zegt Jezus: Durf te verliezen, durf klein te zijn, wanneer je durft te verliezen, dan zal je het redden, maar wanneer je vooral je eigen hachje wilt redden, dan verlies je op de duur alles. Het staat haaks op wat ons in de genen is meegeleverd, het is de spanning tussen een geestelijk mens en een mens die vooral vlees is, tussen een mens van geloof en een mens van de wereld, tussen een kind van God en iemand die God niet nodig heeft.

Het is goed om dit woord van Jezus echt te laten doordringen, want het kan in honderdduizend situaties gevolgen hebben, niet alleen bij ruzie in een gezin of in een gemeenschap, ook in je werk of bij de verkoop van een groot object, het kan spelen in de politiek en tussen religies. Het raakt je persoonlijke leven. Wanneer jou een groot verlies treft, je verliest een dierbare, je leven staat op zijn kop, je bent een verliezer, dan zegt Jezus: nu ligt er voor jou een kans die anderen niet hebben. Draag je verlies, draag je lijden en kom naar Mij toe. Overwin je twijfel en zet een stap in je geloof, kom dichterbij, dan zal ik je leren waar de winst te vinden is. Niet de winst van de wereld, niet het aanzien van de groten, niet de macht van de sterken, niet de eer van de rijken of het aanzien van de gesettelden, nee, het gaat om een andere winst; je zult Mij leren kennen op een nieuwe manier, je zult een troost ondervinden die dieper gaat, een vrijheid die je niet hebt gekend. Wat anderen vrijheid noemen zul je zien, dat is geen vrijheid, wat anderen eer noemen, is geen eer, wat anderen winst noemen is geen winst.

Sport; goud, roem en eer. Maar de echte winst ligt niet opgesloten in die paar seconden, of tienden of honderdsten, de echte grootheid is niet weer te geven in een eerste of tweede of derde plaats, niet in de Champions League of UEFA Cup. De echte grootheid wordt uitgedrukt in liefde tot God en je naaste. Durf jij te verliezen, zodat je de ander dichter bij God kunt brengen, wat voor die ander en jou echte winst betekent?

Ik was ooit verliefd, maar ik was een stuk ouder en het ontwikkelde zich niet verder. Jaren later, toen ik aan mijn priesterstudie was begonnen, besefte ik pas waar de echte winst lag. God had me toen niet gegeven wat ik wilde, ik had toen niet begrepen dat je beter dat kunt vragen wat Hij wil geven, dan wat jij verlangt, dat is voor iedere mens een roeping, waarin Hij je tot ontplooiing zal brengen. Wie dat eenmaal verstaat, verliest niet meer, maar die gaat verder, die geeft zich, zoals Jezus zich heeft gegeven. En die wint, zoals Jezus de hele wereld heeft gewonnen voor God zijn Vader. Amen.

Voorbede

Bidden wij vol vertrouwen tot de Vader die ons geeft wat wij nodig hebben.

Bidden we voor de Kerk, om geloof en inspiratie, om moed en kracht. Bidden we voor onze paus, dat de H. Geest hem wijsheid geeft bij alle internationale gevoeligheden. Bidden we voor de nieuwe hulpbisschop van Breda, om vreugde en wijsheid in zijn nieuwe ambt. Laat ons bidden.

Bidden we voor onze wereld, die zoveel verliest omdat iedereen wil winnen. Bidden we om echte innerlijke vrijheid, openheid voor Gods bedoeling met de schepping en met iedere mens afzonderlijk, gevoeligheid voor wat echt waardevol en kostbaar is. Laat ons bidden.

Bidden we voor mensen die het gevoel hebben alles te hebben verloren. Bidden wij om steun, door Gods genade en door mensen in hun omgeving. Bidden wij dat zij in Jezus de wegwijzer mogen zien die hen naar een dieper geluk leidt. Laat ons bidden.

Bidden wij voor een vernieuwde interesse en openheid voor God en Gods Kerk. Dat oud en jong elkaar inspireren en bemoedigen om zich te blijven verdiepen, om zich te laten scholen in het geloof, om een gezonde nieuwsgierigheid voor geloof en Kerk. Laat ons bidden.

Intenties

Back To Top