Ga naar hoofdinhoud

Soms vergeten we dat wij alleen gered kunnen worden als we met Hem meedoen.

Eucharistieviering in de parochie van de H. Augustinus, in de kerk van De Goede Herder (Wassenaar), 25 december 2016, om 11.00 uur, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Preek: A2017KERSTDAG1A

Lezingen

E.L: Jesaja 52, 7-10
Psalm: Ps. 98 (97), 1, 2-3ab, 3cd-4, 5-6
T.L: Hebreeën 1, 1-6
All: Wij staan in het volle licht …
EV: Johannes 1, 1-18

Homilie

Mag ik u een vraag stellen? U hoeft het hier en nu niet te beantwoorden, want met zoveel mensen in de kerk zou de preek te lang gaan duren; maar bent u naar de Kerk gekomen vanwege een redder? Hebt u het idee, het gevoel, de ervaring, dat u redding nodig hebt?

Toen Jezus aan het houten kruis hing, was Hij net zo hulpeloos als vandaag in die houten kribbe. Hier legt Maria haar Zoon in de kribbe, met een hart dat overloopt van moederliefde. Drieëndertig jaar later staat Maria onder het kruis, met een moederhart dat wordt verscheurd, terwijl zijn tegenstanders Hem uitlachen en zeggen: “Anderen heeft Hij gered; laat Hij zichzelf eens redden” (Lucas 23,35). Jezus werd een Redder waar de mensen niet om vroegen.

Wat zoeken wij met Kerstmis in de kerk? Wat bedoelde de engel toen hij tegen de herders zei: “Heden is u een Redder geboren, Christus de Heer, in de stad van David” (Lucas. 2,11). Laat ik u meenemen in de geschiedenis van de redding. Ik sla Adam en Eva even over en begin bij Noach. De Bijbel vertelt ons daar een verhaal over redding. Een man, met zijn gezin, wordt gered en hij moet in zijn boot ook alle dieren redden. Nog zo’n soort verhaal: Abraham met zijn neef Lot en hun families. God roept ze weg uit hun land. Neef Lot gaat in Sodom wonen. Maar die stad gaat zijn ondergang tegemoet en Lot met zijn gezin moet gered worden. Weer later: Mozes; het volk klaagt en roept naar God want ze leven in slavernij en het wordt steeds zwaarder. Mozes moet het volk redden uit de hand van Farao. Het wordt een spectaculaire uittocht. Nog verder in de tijd: koning David. Als jongeman, zonder militaire ervaring, strijdt hij tegen Goliath. Hij moet het volk redden van de Filistijnen.

Reddingsverhalen. In elk van deze verhalen sluit God een verbond, een verbond dat redding moet brengen en iedere keer roept God een redder en stuurt God hem naar zijn volk. Hij roept Noach, Hij roept Abraham, Hij roept Mozes, Hij roept David. Misschien hebt u hen nooit zo als redders gezien, maar ze zijn het wel. Zo zijn er nog meer redders in de Bijbel. Simson, die vele jaren vóór David al streed tegen de Filistijnen, met zijn lange haren en zijn reuzenkracht. Judas de Makkabeeër, die in opstand kwam tegen een perverse cultuur, in de tijd van de Griekse overheersing. Hij riep, volg Mij, en ze trokken de bergen in. De Bijbel staat vol met redders, mannen en vrouwen, ieder op een eigen manier.

Heerlijk toch, een redder die de klus voor je klaart, een held, die zijn leven in de waagschaal stelt, zodat wij in vrede kunnen leven. De films staan er vol mee, James Bond, Spartacus, Han Solo, Superman en Superwomen, Batman, Spiderman, Catwomen, de X-Men, Neo en Morpheus in de Matrix, of Obi-Wan Kenobi in Star Wars en nog veel meer. Wij houden van filmhelden die overwinnen door kracht en snelheid, door geniale invallen en bovenmenselijke moed, met hun vuisten en bijzondere wapens, of met bovenaardse krachten. Reddende helden. Iets daarvan klonk ook nog door in de eerste lezing van vandaag: Barst los in jubel, allen samen … want de Heer heeft Jeruzalem verlost. Hij heeft zijn heilige arm ontbloot voor de ogen van alle volkeren; en alle grenzen der aarde hebben het heil van onze God aanschouwd.

Maar, zoeken wij nog redding? Of hebben we onszelf al gered? Waar zouden we dan van gered moeten worden? En hoe zou die redding moeten gebeuren? In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God… Werd de Wet door Mozes gegeven, de genade en de waarheid kwamen door Jezus Christus. Wat voor Redder is Jezus? En hoe redt Hij ons? “Door genade en waarheid”. Denken we even aan een paar woorden van Hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Ik ben de deur van de schaapstal. Ik ben het Licht van de wereld. Hoe redt Jezus ons? We kunnen denken aan zijn kruisdood, aan “zijn verlossend lijden”. Maar ik vrees dat we dan slechts bij de consumenten van de verlossing horen. Zoals Jezus Zelf ooit tegen het volk zei: Jullie zoeken Mij … omdat jullie van de broden hebt gegeten tot je honger was gestild” (Johannes 6,26). Jezus zoekt geen consumenten van zijn verlossing, die alleen zijn Brood eten, Jezus zoekt medewerkers, verbondspartners.

Soms vergeten we dat wij alleen gered kunnen worden als we met Hem meedoen. Noach moest aan de slag met zijn boot. Abraham moest op pad gaan. Mozes moest eerst naar Farao en daarna de woestijn in en David moest de strijd aan met Goliath. Maar ook het volk moest op pad, ze moesten meedoen en in beweging komen. God stuurt redders, maar God kan niet redden als het volk niet meedoet. Zo is het ook met Jezus. Inderdaad Hij is een nieuwe Redder. En als Hij ons komt redden, zegt Hij: “Kom, volg Mij”.

Hebt u redding nodig? Zie uw Redder, hulpeloos in een kribbe, na drieëndertig jaar hangt Hij even hulpeloos aan het kruis; een Redder die wij nooit zouden bedenken, die we zelf ook niet zouden uitkiezen. Misschien zouden wij net zo hard hebben geroepen: “Kom van dat kruis af en red jezelf”. Toch heeft de engel vannacht gezegd: “Heden is u een Redder geboren, Christus de Heer …”

Wil je gered worden? Volg Hem dan na! Hij kan je pas veranderen als je met Hem meedoet, als je Hem navolgt in zijn goedheid, in liefde voor God en de naaste, alleen als u zo zijn medewerker wordt, dan alleen zult u begrijpen en weten wat zijn redding betekent. Zo niet, dan gaat zijn redding aan u voorbij. Moge 2017 dus een jaar van navolging zijn, navolging die leidt tot verlossing, navolging van onze Redder, Jezus Christus, onze Heer. Amen. Zalig Kerstmis.

Voorbede

Bidden wij vol vertrouwen tot God die ons wil redden door zijn Zoon.

Wij bidden voor alle Christenen, wereldwijd, dat zij mogen inzien hoe en waarin zij redding nodig hebben. Dat zij Christus aannemen als Redder en Voorbeeld, dat zij Jezus navolgen en gaandeweg uitgroeien tot kinderen van God. (Laat ons [zingend] bidden):

Wij bidden voor onze wereld, speciaal in deze kerstdagen, wij vragen om vredebrengers die op de wijze van Jezus, met wijsheid en volharding blijven werken aan dialoog en verzoening. (Laat ons [zingend] bidden):

Wij bidden voor onze parochie, wij vragen om de heilige Geest, dat wij er meer en meer in slagen in de voetstappen te treden van onze Redder, dat wij allen, groot en klein leren zien hoe wij vorm kunnen geven aan ons leven naar het model van onze Heer. (Laat ons [zingend] bidden):

Wij bidden voor gezinnen en alleenstaanden, voor echtparen, ouders, kinderen en kleinkinderen, wij vragen dat deze kerstdagen voor allen dagen van genade mogen zijn, voor onze onderlinge verbondenheid en voor ons geloof. (Laat ons [zingend] bidden):

Intenties

Back To Top