Ga naar hoofdinhoud

God werkt door mensen die midden in deze wereld luisteren naar zijn stem; gewone mensen, zoals Jozef en Maria. God bouwt aan zijn wereld door mensen die bereid zijn om zonder macht of aanzien, zonder geweld of manipulatie, met Hem mee te werken. God bouwt aan zijn wereld midden in die wereld waar de groten en machtigen het voor het zeggen hebben.

Eucharistieviering 24 december 2012 om 21.30 en 23.30 uur in de parochie van de H. Augustinus, in de kerken van de heilige Willibrordus (Wassenaar), en Willibrord (Oegstgeest), door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Eucharistieviering beluisteren vanuit de Willibrorduskerk te Wassenaar (MP3)

Preek beluisteren vanuit de Willibrorduskerk te Wassenaar (MP3)

Preek: C2013KERSTNACHT1CAUFX

Lezingen

E.L.: Jesaja 9,1-3.5-6
Ps.: 95 (96), 1-3, 11-13
T.L.: Titus 2,11-14
All.: Ps. 2,7
Ev.: Lucas 2,1-14

Homilie

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. Hebt u dat gevoel ook wel eens? Wie bestuurt nu deze wereld? Bestuurt God de wereld? Of zijn het de regeringen van de machtige landen die deze wereld besturen? Het zakenblad Forbes geeft regelmatig een lijstje met de 10 machtigste mensen op aarde. Ik noem de eerste vier: De president van China, Hu Jintao. De president van Amerika Barack Obama. De Koning van Saudie-Arabie, Abdullah bin Abdul Aziz al Saud en de premier van Rusland, Vladimir Poetin. In dat rijtje zie je verder ook: Angela Merkel, David Cameron, Ben Bernanke, Sonia Gandhi en Bill Gates. Op de vijfde plaats vind je ook onze Paus, Benedictus XVI. Maar wanneer ik dat zie ga ik toch twijfelen aan dat rijtje, want je moet appels niet met peren vergelijken. Of illustreert dat de manier waarop de wereld naar de paus kijkt? Zijn macht is niet te vergelijken met de macht van de presidenten van China. Amerika of Rusland. De vraag is zelfs of je het wel macht kunt noemen.

Terug naar mijn vraag Wie bestuurt de wereld? Doet God dat of doen de machtigen van deze wereld dat? Ik kom op deze vraag door het begin van het Evangelie van deze avond: “In die dagen kwam er een besluit van keizer Augustus, dat er een volkstelling moest gehouden worden in heel zijn rijk.” Een besluit van keizer Augustus; in die dagen kwam er een besluit van Hu Jintao, een besluit van Barack Obama, een besluit van Vladimir Poetin … Midden in deze wereld, waarin keizers en koningen, presidenten en regeringen hun besluiten nemen, dwars door alle besluiten van de G3, de G8, de G20 en al die andere invloedrijke groepen, dwars door alles heen neemt God een besluit.

Is het niet wonderlijk hoe God dat doet? Aan de ene kant laat Hij ons mensen gewoon ons werk doen, met vallen en opstaan, in goed en kwaad. Maar daar dwars doorheen neemt Hij zijn besluiten, ja Hij maakt zelfs gebruik van de besluiten van de groten van de aarde. Het is alsof de evangelist wil zeggen: Kijk keizer Augustus, u wilde graag weten hoe groot en machtig en invloedrijk u bent, u wilde een volkstelling houden in heel uw rijk. Maar wie er echt gebruik van maakt, dat is God. Want onze redder moest geboren worden in de stad van David. Daarvoor moest Jozef met Maria naar Bethlehem. Anders gezegd, wat mensen ook verzinnen of besluiten, God weet het altijd zo te benutten dat het een schakel wordt in zijn plan.

Hiermee tekent Lucas meteen een schets van Gods manier van werken. God werkt door mensen die midden in deze wereld luisteren naar zijn stem; gewone mensen, zoals Jozef en Maria. God bouwt aan zijn wereld door mensen die bereid zijn om zonder macht of aanzien, zonder geweld of manipulatie, met Hem mee te werken. God bouwt aan zijn wereld midden in die wereld waar de groten en machtigen het voor het zeggen hebben.

De evangelist Lucas die dit Evangelie heeft geschreven, wil ons iets leren over hoe God werkt. Net zoals de maand juli van Julius Caesar komt, zo kennen we keizer Augustus praktisch alleen nog van de maand Augustus. Hoe groot zijn invloed toen ook was, de gemiddelde burger is hem feitelijk vergeten. Zo zal het ook gaan met de presidenten van China, Amerika en Rusland. Maar al tweeduizend jaar wordt dit Evangelie gelezen waarin keizer Augustus in feite een figurant is geworden in dat grote heilsplan van God.

Keizer Augustus in Rome, een echtpaar op weg naar Bethlehem. Groter kan het contrast haast niet zijn. Met die blik willen we ook kijken naar ons eigen leven. Waar komt het op aan? Van Jozef en Maria mogen we leren hoe zij omgaan met het leven en met alles wat God van hen vraagt. Jozef en Maria zijn gelovige mensen en in de Bijbelse zin, vrome mensen, dat betekent ferm in hun geloof, stevig en echt, moedig en verstandig. Ze zijn trouw aan God en aan elkaar. Ze horen niet bij de revolutionairen, ze komen niet met wapens in opstand tegen de keizer. Ze voegen zich eenvoudig naar de omstandigheden, maar luisteren tegelijk heel goed naar Gods wil, naar Gods woord. Zo slagen zij erin om in die turbulente wereld met God mee te doen, zodat God verder kan met zijn plan.

Daar in die stal wordt de Zoon geboren. Hoe keek Maria naar haar kind? Hoe keek Jozef? Hoe keken de herders en later de koningen? Wat dachten zij en wat zagen zij in die baby? Hun manier van denken en kijken mag ons helpen ook nu steeds met nieuwe ogen naar baby’s en kinderen te kijken. Wonderen van God die de kiem van een nieuwe wereld in zich dragen. Zoals van Jezus gezegd wordt: “Wonderbare Raadsman, Goddelijke held, Eeuwige Vader, Vredevorst.

Voor onze tijd mag Kerstmis steeds opnieuw een levensles zijn. God leidt ons door alle wisselvalligheden van dit leven, in moeilijke tijden, crisissen in het groot en het klein. Kerstmis mag een levensles zijn in hoop en vertrouwen. Jozef en Maria doen eenvoudig mee met God, trouw aan zijn wet, trouw aan hun geloof, trouw aan hun belofte. Zo kan God door hen heen werken en zijn trouw tonen, door Jezus te geven, zijn grote gave aan ons.

Kerstmis, een feest van licht en leven, van gezelligheid en huiselijkheid, een feest waarop de dagen weer langer gaan worden en het nieuwe jaar zich aankondigt. Kerstmis; God laat zien dat Hij zijn wereld opbouwt door gewone mensen. Doe ook wij met Hem mee, zoals Jozef en Maria, dan ziet de toekomst er zeer hoopvol uit. Amen.

Voorbede

Bidden wij vol dankbaarheid, omdat God naar ons omziet en ons bevrijdt.

Bidden wij voor de Kerk en voor alle mensen die met God willen meedoen, vragen we om licht op hun weg en Gods wijsheid in hun hart. Vragen we om moed en kracht om de weg van het geloof trouw te gaan. Opdat Gods koninkrijk kome. Laat ons bidden.

Bidden wij voor onze wereld, dat de machtigen hun kronen afleggen voor de Vredeskoning, dat ze zijn weg, zijn waarheid en zijn leven navolgen, zodat er vrede mag komen overal op aarde. Laat ons bidden.

Bidden we voor onze parochie en al onze parochianen, vragen we om een grote nuchterheid tegenover de wereld. Vragen wij ook om het geloof dat God met ons op weg blijft, in zijn Kerk, in zijn Evangelie en in zijn Sacramenten. Laat ons bidden.

Bidden we voor gezinnen en alleenstaanden, voor onze families en vriendenkringen, vragen we dat ieder bereid is een bijdrage te leveren voor deze geloofsgemeenschap, opdat wij samen verder gaan op de weg van onze Vredeskoning, Jezus Christus. Laat ons bidden.

Back To Top