Ga naar hoofdinhoud

Als God de glans van zijn gelaat over ons uitspreid en ons zegent, dan doet Hij dat heel concreet. Moge dit jaar een jaar zijn waarin we ons die zegen steeds meer bewust worden, hoe Jezus onze echte zegen is.

Eucharistieviering in de parochie van de H. Bartholomeus te Poeldijk, 1 januari 2002, 10.00 uur, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Preek: A2002NIEUWJAAR1A

Lezingen

E.L: Num. 6, 22-27
T.L: Gal. 4, 4-7
EV: Lc. 2, 16-21

Homilie

Nieuwjaar. Hoogfeest van de heilige Maria, Moeder van God. Als er een is die je ‘gezegend met Licht’ mag noemen, dan is het Maria. Waarom heeft de Kerk dit feest aan het begin van het nieuwe jaar geplaatst? Het is een oude manier van aanpakken. Feesten die geen specifiek gelovige inhoud hadden, kregen vanuit de Kerk een gelovige inhoud. Soms ging dat automatisch, soms heel bewust. Zo ook dit feest.

Ik vermoed dat deze gedachte erachter stak: Een nieuw jaar, een nieuw begin. Wie staat symbool voor het nieuwe begin, de nieuwe tijd? Maria. Maar dan kun je zeggen, waarom dan niet een nieuw feest zoiets als ‘Maria, moeder van de nieuwe tijd?’ Misschien was dat toen een stap te ver. Of men dacht, ‘Moeder van God’ is het hoogst denkbare, en in God is alle tijd en eeuwigheid gegeven, dus moeder van God is ook moeder van de nieuwe tijd. Hoe dan ook. Dit feest, ik moet zeggen hoogfeest, staat op 1 januari.

We hebben als thema: ‘Gezegend met Licht’. Dat thema ligt ook voor de hand, niet alleen als we naar Maria kijken, maar ook met de eerste lezing. Dit jaar wil de Kerk beginnen met een zegen, de oude zegen van Aäron. Daarin horen we: ‘Moge de Heer de glans van zijn gelaat over u spreiden’, dat is zoiets als het licht van zijn gelaat. Met zo’n tekst, zo’n zegen kun je denken aan een hemels visioen, waarin je binnentreedt in het Licht, het eeuwige Licht verlichte hen. Zoals sommigen een bijna dood ervaring beschrijven, wat dat ook is, dikwijls zien ze iets als een heerlijk licht aan het einde van een tunnel.

Toch is dat niet de reden waarom deze teksten bij elkaar staan. De tweede lezing geeft al wat duidelijkheid. Als God de glans van zijn gelaat over ons uitspreid en ons zegent, dan doet Hij dat heel concreet. Dan geeft dat niet zomaar een ‘happy feeling’, dan is dat niet ineens dat alles voor de wind gaat, ook niet dat alle slechte mensen plotseling van de aardbodem verdwijnen. God toont ons werkelijk zijn gelaat, in zijn Zoon. Dat is de hoogste zegen van God.

Als wij weleens mopperen, omdat het niet zo gaat als wij wensen. Als we denken, God vergeet me te zegenen. Dan is dat een al te menselijke benadering. Het is juist ons geloof, dat al die vormen van voorspoed, die anderen een gelukkig toeval noemen, of een gelukkige tref, of resultaat van een langdurige inzet, of wat dan ook, dat dit niet de echte zegen is, al denken we dat wel vaak. Niet je gezondheid is je hoogste zegen, zelfs niet een voorspoedig en gelukkig huwelijksleven of een stabiel gezin. Misschien zou je dat de vruchten van die zegen kunnen noemen. Ze komen pas later, in tweede instantie, ze groeien zo, als de zegen in ons leven heeft mogen binnengaan. Maar de echte zegen is als God de glans van zijn gelaat over ons spreidt en dat is Jezus.

In die tijd haastten de herders zich naar Betlehem en vonden Maria en Jozef en het pasgeboren Kind dat in een kribbe lag. In dit Evangelie heb je veel karakters, rollen, waarin we onszelf mogen herkennen. We komen naar de kerk aan het begin van het nieuwe jaar net als die herders. We willen hier Gods zegen vragen, maar wat we vinden is een kind in een kribbe, Brood waarvan Hij zegt: dit is mijn Lichaam. Wat we hier vinden is een boek dat Brood voor ons leven wil zijn. Wat we hier vinden is een gemeenschap van mensen, met al hun eigenheden, sterke en zwakke kanten. Wat we hier vinden is een priester die de ene keer een aansprekende preek heeft maar de andere keer niet. Wat we hier vinden is ……. Precies, Gods zegen. Het is de kunst om daarin, in al die gewone, menselijke tekenen Gods zegen te vinden, te herkennen en dan te ontvangen.

Dit jaar mag worden een anno Domini, een jaar van de Heer. God geeft ons daarvoor zijn Zoon, om met Jezus iets heel moois van dit jaar te maken. Misschien staan er belangrijke dingen te gebeuren, een huwelijksjubileum, afstuderen, pensioen, een 50e verjaardag, investeringen of juist stoppen, heel veel is mogelijk. Wereldwijd aanpak van de terreur, breed politiek overleg, ontmoeting tussen de religies. Wanneer we in dat alles de weg van Jezus volgen, worden al die punten tot zegen, dan hebben ze in zich aanzetten tot Gods koninkrijk.

Maria, Moeder van God, Gezegend met Licht, moge dit jaar een jaar zijn waarin we ons die zegen steeds meer bewust worden, hoe Jezus onze echte zegen is. Laten we steeds tot Maria gaan, om van haar te leren hoe we die zegen kunnen ontvangen en kunnen verstaan, dan zullen de vruchten van Gods zegen ook dit jaar weer zichtbaar worden. Amen.

Back To Top