Ga naar hoofdinhoud

Wat doet de verrijzenis met U?

Eucharistieviering in de parochie van de H. Augustinus, in de kerken van de H. Willibrord Oegstgeest, H. Joannes de Doper (Katwijk) en De Goede Herder (Wassenaar), weekeinde van 26 en 27 maart 2016, om 21.00, 09.30 en 11.15 uur, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Eucharistieviering beluisteren (MP3)

Preek beluisteren (MP3)

Preek: C2016TMPPWC/TMPPZCAUFX

Lezingen Paasochtend

E.L: Handelingen der Apostelen 10, 34a. 37-43
Psalm: 118 (117), 1-2, 16ab-17, 22-23
T.L: Kolossenzen 3, 1-4
Vers: 1 Korinte 5, 7b-8a
EV: Johannes 20, 1 -9

Homilie

Wat doet de verrijzenis met U? Doet de verrijzenis van Jezus u iets? Maakt het verschil uit voor uw leven, dat Jezus is verrezen van de dood?

Misschien kan ik beter eerst een andere vraag stellen. Waarom heeft Judas Jezus verraden? Waarom heeft Petrus Jezus verloochend? Petrus had gezegd: “Mijn leven zal ik voor U geven!” Waarom blijven Johannes en Jacobus op afstand? “Ja, Heer, uw beker kunnen wij drinken!” hadden zij gezegd. En waarom houdt Thomas geen stand bij Jezus’ gevangenname? Tomas had gezegd: “Laten wij meegaan om met Hem te sterven!” Waar zijn ze?

Petrus had nog meer gezegd. Toen Jezus een tijd daarvoor over zijn lijden sprak, had Petrus geantwoord: “Dat mag U nooit overkomen!” Hoe komt het dat Petrus bij Jezus’ gevangenname nog wel het zwaard pakt en de knecht van de hogepriester het oor afhakt en het andere moment als het meisje bij de poort hem zegt: “Ben jij ook niet een van zijn leerlingen?” Petrus zegt: “Ik ben niet. Ik ben geen leerling van die man!” Hoe komt dat?

Hoe zou het zijn gegaan als Jezus bij zijn gevangenname had gezegd: “Oké mannen, dit is het moment, pak je zwaard en laat ze voelen dat er een ander koninkrijk is aangebroken. Zouden ze dan ook gevlucht zijn? Of hadden ze dan de roes van de wijn van zich afgeschud en schreeuwend op de soldaten zijn afgestormd om Jezus te ontzetten? Maar dan had Jezus niet dat kunnen zeggen wat Hij nu tegen Pilatus heeft gezegd: “Zou mijn koningschap van deze wereld zijn dan zouden mijn dienaars er wel voor gestreden hebben dat Ik niet aan de Joden werd uitgeleverd. Mijn koningschap is evenwel niet van hier.”

Hoe komt het dat die leerlingen de vlucht nemen en Petrus en Johannes op afstand volgen en die stoere Petrus die eerst nog het zwaard had gegrepen, daar tegenover een dienstmeisje tot drie maal toe zegt: “Ik ken Hem niet!”? Hoe komt het?

Soldaten in de oorlog trekken ten strijden met hun wapens en geven hun leven voor volk en vaderland. Brandweerlieden en politiemannen begeven zich in gevaarlijke situaties en soms verliest iemand zijn leven bij zijn werk, zij zijn trouw aan hun opdracht en vervullen hun plicht. Er zijn allerlei situaties waarin mensen bereid zijn hun leven te geven. Maar deze leerlingen lieten het afweten. Waarom?

Het is omdat Jezus nog niet is verrezen en zij nog niet volledig deel hebben aan zijn Geest. Zijn koninkrijk is zo anders! Zijn weg is zo anders! Er is geen eer aan te behalen, er is niets stoers bij, je kunt niet opscheppen over jouw heldendaden, Hij laat zich gevangen nemen, bespotten, Hij verdedigt zich niet eens. Zijn leerlingen zijn in totale verwarring.

Hoe is dat in onze tijd? Hoeveel Christenen, van huis uit katholiek, als kind gedoopt, Eerste Communie, Vormsel, zeggen nu: “Ik ken Hem niet!”? “Ik ben geen leerling van die man!” “Ik geloof niet dat die man God was.” “Heeft die Jezus wel echt bestaan?” Hoeveel mensen zeggen nu in deze tijd waarin met zijn Kerk geen eer valt te behalen: “Ik ken Hem niet!”, omdat het niet stoer of sjiek staat wanneer je nu zegt dat je gelovig bent en bij zijn Kerk hoort?

Voelt u die druk, voelt u de machteloosheid die daarmee gepaard gaat, die twijfel in je hart omdat de meerderheid zo anders is geloof niet meer meetelt? Voelt u hoe je als mens diep van binnen een heel andere houding moet aannemen om hierin stand te houden? Die machteloosheid overviel ook de leerlingen, Petrus, Jacobus, Johannes, Thomas en al de anderen. En Jezus wist het vooraf. Hij wist dat Hij die weg alleen moest gaan en dat ze later pas in staat zouden zijn werkelijk van Hem te getuigen en stand te houden.

Hoe komt het dus dat Petrus met Pinksteren wel naar buiten treedt en dat hij aan het einde van zijn leven niet vlucht voor het kruis? Dan laat hij zich ondersteboven kruisigen, want Hij vond zich niet waardig net zo te sterven als zijn Heer. Dat heeft de verrijzenis van Christus met hem gedaan, dat heeft Pinksteren aan hem bewerkt, aan Petrus en aan al de andere apostelen. Daarom die vraag: “Wat doet de verrijzenis met U? Doet de verrijzenis van Jezus u iets? Maakt het verschil uit voor uw leven, dat Jezus is verrezen van de dood?”

Laat de verrijzenis u meenemen; ga op weg naar Pinksteren en laat de Geest u vervullen, de Geest van zijn Koninkrijk, de kracht van zijn verrijzenis. Geen eer van de wereld maar eer bij God de Vader, geen erkenning of waardering van de wereld, maar gewoon getuigen dat u in Hem gelooft, Jezus, Zoon van God, verrezen uit de doden. Wanneer u zich laat meenemen door zijn verrijzenis zal alle verlamming, angst en twijfel van u afvallen, dan zult u waarachtig zijn leerlingen zijn en kunt u van hem getuigen, want Christus is verrezen. Amen. Alleluia. Zalig Pasen.

Voorbede

Christus zetelt aan de rechterhand van de Vader. Hij spreekt voor ons ten beste. Daarom kunnen wij vol vertrouwen bidden:

Wij bidden voor alle Christenen wereldwijd en alle mensen die Pasen vieren, dat zij delen in de verrijzeniskracht van Christus, dat zij moed en vrede in hun hart ervaren, dat zij vreugde vinden in het leerling zijn van Hem en van hem getuigen. (Laat ons [zingend] bidden):

Wij bidden voor alle mensen die net als Petrus niet langer durven of kunnen getuigen omdat zij hun geloof in Christus verloren hebben, dat ook zij geraakt mogen worden door zijn verrijzenis en dat hun geloof opnieuw tot leven komt. (Laat ons [zingend] bidden):

Wij bidden voor onze parochiegemeenschap, dat we van harte katholiek durven zijn, zonder de ogen te sluiten voor de zwakheid van mensen in onze Kerk, dat de verrijzenis van Christus de twijfel uit ons hart verbant, zodat wij als nieuwe leerlingen naar buiten treden. (Laat ons [zingend] bidden):

Wij bidden voor gezinnen en alleenstaanden, voor echtparen, ouders, kinderen en kleinkinderen, dat de vreugde van Pasen een echte geloofsvreugde mag zijn, dat we elkaar meenemen in de navolging van Christus. (Laat ons [zingend] bidden):

Intenties

Back To Top