Ga naar hoofdinhoud

Zoals liefde niet gediend is met techniek die alles gemakkelijk maakt, maar alleen bij zelfbeheersing en opofferingsgezindheid, zo zal onze wereld niet gered worden door meer technische vindingen, maar alleen door echte wijsheid. Die wijsheid is Vlees en Bloed geworden in Jezus.

Eucharistieviering 26 en 27 juli 2008, om 17.00 en 19.00 uur, en om 09.30 en 11.00 uur, in de parochies van De Goede Herder en de heilige Willibrord, de heilige Jozef en De Goede Herder, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Preek: A2008DHJ17A

Lezingen

E.L.: 1 Kon. 3, 5. 7-12
Ps.: 119 (118), 57 en 72, 127-128, 129-130
T.L.: Rom. 8, 28-30
Al.: Mt., 11, 25
Ev.: Mat. 13, 44-52 of 44-46

Homilie

Een schat, een parel, een vissersnet vol met vis. Jezus bedenkt toch steeds weer bijzondere vergelijkingen. Wanneer wij vergelijkingen zouden moeten bedenken voor Gods koninkrijk, zouden er vast andere beelden naar voren komen.

Het is natuurlijk niet voor niets dat de eerste lezing vandaag over koning Salomo gaat. Wat was zijn schat, zijn parel? Voor Salomo was dat de wijsheid. Hij vraagt om een opmerkzame geest, hij vraagt om onderscheid tussen goed en kwaad. Hij vraagt om toegerust te zijn voor zijn taak als koning.

Daaruit blijkt dat hij niet voor zichzelf koning wil zijn, hij wil een koning zijn die het waard is om Gods Volk te besturen. Van Salomo geldt wat Jezus een ander keer vertelt: “Aan wie heeft zal gegeven worden, maar wie niet heeft, hem wordt nog ontnomen wat hij heeft.” Salomo heeft wijsheid, hij heeft liefde voor God en voor Gods Volk, Salomo heeft inzicht in zichzelf, hij is zich bewust van zijn beperkte kennis en wijsheid. Maar om echt wijs te zijn, daarvoor heeft hij Gods wijsheid nodig, ofwel, zoals Jezus zegt: “Hoeveel temeer zal uw Vader de heilige Geest geven aan wie Hem erom vragen.” Salomo heeft wijsheid, en hem wordt nog meer gegeven.

Wijsheid, heilige Geest, inzicht. Je moet een minimum hebben, wil je beseffen dat je meer nodig hebt. Maar hoever kun je daarin gaan? Zou God je, als je maar lang genoeg bidt, je steeds meer verstand geven, steeds meer inzicht, steeds meer kennis, steeds meer wijsheid? Totdat je niemand meer nodig hebt, totdat je alle encyclopedieën uit je hoofd kent. Totdat je alle religies hebt doorgespit en het kaf van het koren kunt scheiden. Hoever zal God gaan, als je hem erom vraagt? Of is wijsheid iets anders? Is de heilige Geest anders?

Daarom die gelijkenis van Jezus, het Rijk der Hemelen lijkt op een schat, op een parel, op een vissersnet. Een schat, daar verlang je naar, daar zit je hart, daar gaan je gedachten naar uit; je bent er steeds mee bezig. Elk vrij ogenblik zoek je naar die kaart waar die schat op getekend staat, zoek je in de boeken die vertellen over die schat, kijk je waar de erfenis kan zijn verborgen. Onlangs werd er weer een muntenschat van een gezonken schip geborgen. Het is enorm wat voor zoekwerk daaraan vooraf is gegaan, studie en vooral ook uithoudingsvermogen.

Daar denkt Jezus aan. God is geen automaat. Ik gooi een Euro op de collecteschaal en God geeft mij wijsheid. Ik geef 10 Euro en God geeft tien keer zoveel wijsheid. Nee, het begint in ons eigen hart met verlangen. Verlang ik echt naar wijsheid, verlang ik echt naar de heilige Geest? Wat doe ik ervoor? Ben ik echt op zoek. En wat heb ik er dan voor over?

Bij de schat en de parel staat twee keer. Hij ging alles te gelde maken wat hij bezat en kocht die akker. Hij ging alles verkopen wat hij bezat en kocht die parel. U begrijpt dat dit slaat op de leerlingen. Levi, de tollenaar, liet alles achter en volgde Jezus. Petrus en Andreas, Jacobus en Johannes, zij lieten hun boten en bedrijf, familie en collega’s achter en volgden Jezus. Petrus zal er zelfs nog over spreken als hij tegen Jezus zegt: ‘Heer, wij hebben alles achter gelaten om U te volgen, wat zullen we dan krijgen.’ Petrus had nog niet door dat hij met Jezus de schat had, de parel. Hij had nog niet door dat de volle netten beeld waren voor de kerk van de toekomst.

Eigenlijk is dit Evangelie de basis voor een gewetensonderzoek. Dat Rijk van God, echte wijsheid, de heilige Geest, de Kerk; wat is me dat allemaal waard.

De meesten van u weten dat ik kan genieten van techniek. Ik probeer op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen, technische doorbraken, nieuwe vindingen en ontdekkingen. Maar in mijn roepingsgeschiedenis heb ik ontdekt dat Jezus mij niet heeft geroepen om nieuwe technische vindingen te doen. Jezus redt de wereld niet door techniek. Techniek is neutraal. Techniek kan net zoveel afbreken als opbouwen. Met dezelfde techniek van buldozers en zagen worden regenwouden gesloopt. Met dezelfde techniek kun je regenwouden aanplanten.

Het gaat dus niet om techniek, we hebben alles al in huis wat we nodig hebben. Het gaat om wijsheid. En daarin ligt een mysterie. Waarom verstaat de een wel die innerlijke stem die naar God verlangt en de ander niet. Waarom komt Gods woord als een zaad bij de een in rotsgrond of tussen de distels, en bij een ander in goede grond?

Ik denk dat we daarom een stap verder moeten gaan met ons gebed. We kunnen bidden dat bij meer en meer mensen het verlangen mag groeien naar echte wijsheid. We kunnen bidden dat bij meer en meer mensen het onderscheid tussen goed en kwaad mag doordringen. We mogen bidden dat bij meer en meer mensen de liefde voor God en de naaste mag toenemen.

Zoals liefde niet gediend is met techniek die alles gemakkelijk maakt, maar alleen bij zelfbeheersing en opofferingsgezindheid, zo zal onze wereld niet gered worden door meer technische vindingen, maar alleen door echte wijsheid. Die wijsheid is Vlees en Bloed geworden in Jezus. Jezus is vleesgeworden heilige Geest. Hij is Gods Woord, Gods Zoon, Gods Weg, Gods Verbond, Gods Stem, Gods nieuwe Leven. Jezus is onze Schat en onze Parel, met Hem zullen er netten gevuld worden, vol met mensen die vragen om wijsheid, geloof, hoop en liefde. Amen.

Voorbede

Bidden wij dat de heilige Geest ons de ware wijsheid geeft.

Bidden wij voor onze Kerk, voor paus en bisschoppen, voor alle gelovigen en zij die zoeken naar geloof, om de wijsheid van de eenvoud, om geloof en liefde sterker dan de tijdgeest, om voorzichtigheid en begrip, zodat wij de zwakken niet ontmoedigen. Laat ons bidden.

Bidden we voor onze maatschappij, voor wetenschap en techniek. Dat mensen zich niet blindstaren op technische mogelijkheden en oplossingen, maar vooral meewerken aan een mentaliteit van zelfbeheersing en soberheid, een houding van eenvoud en saamhorigheid. Laat ons bidden.

Bidden we voor gezinnen, voor ouders en grootouders, voor opvoeders in en buiten de scholen, dat zij inzetten op echte verrijking van de karakters, dat zij de nieuwe generatie opvoeden met een nieuwe mentaliteit. Laat ons bidden.

Bidden we voor de vakantiegangers, dat zij vreugde vinden in het samenzijn, dat zij de schepping mogen bewonderen en ook de Schepper eren, dat zij in hun vrije dagen niet minder bidden maar juist méér, dat zij verkwikt terug mogen keren om zich in te zetten voor Gods koninkrijk. Laat ons bidden.

Back To Top