Ga naar hoofdinhoud

De correctio fraterna is een groot goed in de Kerk. De broederlijke of zusterlijke correctie. Een gemeenschap rondom Christus, staat open voor zo’n correctie. Daarin bestaat geen onderscheid tussen groot of klein, man of vrouw, geleerd of eenvoudig, jong of oud.

7 september 2008, om 09.30 en 11.00 uur, in de parochies van De Heilige Willibrord en De Goede Herder. A.M.D.G. – I.H.S.

Preek: A2008DHJ23A

Lezingen

E.L.: Ez. 33, 7-9
Ps.: 95 (94), 1-2, 6-7, 8-9.
T.L.: Rom. 13, 8-10
Al.: 2 Kor. 5, 19
Ev.: Mat. 18, 15-20

Homilie

De correctio fraterna. De broederlijke vermaning, zoals het meestal vertaald wordt. Jezus geeft ons inzage in een manier waarop de apostelen en de eerste Christenen met elkaar omgingen, met name wanneer iemand in de fout is gegaan. Wijs hem onder vier ogen terecht. Zo staat het er.

Is dit dan het begin van de achterkamertjespolitiek, zo’n persoonlijk gesprek onder vier ogen? Of is dit het begin van de wet op de privacy; niet alles hoeft aan de grote klok gehangen te worden? Is dit het begin van “alles toedekken en de ander de hand boven het hoofd houden”? Of is dit het begin van de persoonlijke biecht en de vergeving?

Aan alles zit natuurlijk meerdere kanten, maar waar het Jezus om gaat is dat je die weg bewandelt, waarmee je iemand bij de gemeenschap weet te houden. Is een persoonlijk gesprek genoeg, doe dat dan, is het nodig om er met meer mensen over te spreken, doe dat. Is een officiële uitspraak nodig, dan moet dat gebeuren. Maar altijd met één doel voor ogen: de ander bij de gemeenschap proberen te houden.

Dat dit voor de Christenen niets met achterkamertjespolitiek te maken heeft, en evenmin met het toedekken van onbehoorlijkheden, of het onder de mat vegen en er maar bij laten, zien we ook in andere uitspraken van Jezus: Niets is verhuld of het zal aan het licht komen. Ook Paulus maakt het duidelijk in zijn tweede brief aan de Christenen van Korinte (4: 2): ”De openlijke verkondiging van de waarheid is onze aanbeveling bij alle mensen …….” het gaat hem dus om openlijke verkondiging van de waarheid. Het betekent dat wij niets te verbergen hebben.

Dat is niet hetzelfde als wat we tegenwoordig in de journalistiek tegenkomen. Waar is de grens tussen openlijk verkondigen van de waarheid en het aan de schandpaal nagelen van je tegenstander. Er zijn weinig mensen die in politiek en journalistiek schone handen weten te houden. Partijbelangen, economische belangen, belangen van kijkcijfers en lezer, beïnvloeden al snel het gedrag.

Hetzelfde zien we bij cabaretiers. Bestaan er nog grenzen voor wat fatsoenlijk is, of is het woord “fatsoenlijk” zelf al in het verdomhoekje geplaatst. Fatsoenlijk wordt dikwijls belachelijk gemaakt, het is dan kleinburgelijk, en wordt op een hoop geplaatst met ouderwets, enghartig, en vooral beperkend in mijn persoonlijke vrijheid. Met de lachers op je hand kun je veel onderuithalen.

Jezus leeft ons een andere houding voor, het gaat Hem om de liefde. Hij zegt: “Luistert uw broeder naar u, dan hebt ge uw broeder gewonnen. Het gaat om de liefde. Tegelijk geeft Jezus hierbij aan dat liefde om wijsheid vraagt, zoals ook wijsheid om liefde vraagt. Wanneer je liefdevol, maar dom een probleem aanpakt, kan het erger worden. Wanneer je heel verstandig, maar liefdeloos een probleem aanpakt, dan kan het zich ook tegen je keren. De liefde die bij Jezus op de voorgrond treedt is altijd één met de wijsheid. God is liefde, maar God is ook wijsheid.

Bij Jezus speelt de gemeenschap een belangrijke rol. Hij wil dat we met een correctio fraterna een ander bij de gemeenschap houden. Het gaat Hem om een gemeenschap van geloof, van gebed, van liefdevolle omgang met elkaar. Het gaat Hen om een gemeenschap waarin het gedrag past bij een innerlijke houding van overgave aan God, ofwel de liefde voor God en de naaste. Die gemeenschap is zijn Kerk en die gemeenschap is voor God van groot belang, God staat achter die gemeenschap. Dat blijkt uit de twee uitspraken die verderop in het Evangelie staan: “Wat gij zult binden op aarde zal ook in de hemel gebonden zijn, en wat gij zult ontbinden op aarde, zal ook in de hemel ontbonden zijn.” God staat achter zijn gemeenschap op aarde, zijn Kerk. Daar waar die Kerk zelf zich gedraagt naar het voorbeeld van Christus.

Dat is ook de strekking van de tweede zin: “Wanneer twee van u eensgezind op aarde iets vragen – het moge zijn wat het wil – zullen zij het verkrijgen van mijn Vader die in de hemel is.” Die zin vraagt natuurlijk wel verduidelijking. Want we hebben talloze voorbeelden dat mensen hartstochtelijk gebeden hebben, maar niet dat Kregen wat ze vroegen. In het Evangelie zelf hebben we al een voorbeeld. Twee leerlingen komen met hun moeder om Jezus iets te vragen. Mag de een rechts en de ander links van u zitten in uw koninkrijk. Dan zegt Jezus: dit is voorbehouden aan de Vader. Dit bepaalt alleen de Vader.

Je kunt dus niet alles vragen en dan zeggen, we hebben het eensgezind gevraagd, dus moeten we het ook krijgen. Het gaat om een vragen. Zoals Jezus vraagt. Dat is ook de clou van de tweede helft van de zin. Waar twee of drie verenigd zijn in mijn Naam, daar ben Ik in hun midden. Het gaat dus om een vragen, dat Jezus doet, zoals Jezus vraagt. Een bidden zoals Jezus bidt. Dus ook om een overgave aan God, zoals Jezus zich heeft overgegeven aan God. Wie dat doet, wie daarin slaagt als gemeenschap, die krijgt het Koninkrijk, die vindt de liefde, die groeit in geloof, door alle tegenstand en tegenslag heen.

Wij mogen zo Kerk zijn, in geloof, hoop en liefde, in wijsheid en geduld, in takt en voorzichtigheid, maar ook in kracht en trouw, met doorzettingsvermogen en inzet, met wegcijferen van eigenbelang of kleinmoedigheid, met fatsoen en openheid. Gewoon Kerk van Christus zoals Hij het heeft bedoeld. Amen.

Voorbede

Bidden wij om de kracht tot navolging.

Bidden wij voor onze Kerk en voor alle gedoopten. Om een wijze liefde en een liefdevolle wijsheid. Dat allen in staat zijn de naaste met oprechte belangstelling tegemoet te treden en op te vangen. Bidden we dat we niet schromen om fouten te bespreken met geduld en liefde, zodat mensen de kans krijgen zich te beteren. Laat ons bidden.

Bidden we voor onze wereld. Voor hen die het toezicht als taak hebben, zoals politie en rechters, maar ook klokkenluiders en journalisten. Dat zij trouw hun taak vervullen, zonder uit te zijn op eigen roem of winst, en steeds het algemeen maar ook het individueel belang voor ogen houden. Laat ons bidden.

Bidden we voor onze parochiegemeenschappen. Dat we oog hebben voor elkaar, dat sociale controle wordt omgesmeed in sociale interesse. Bidden we voor de oecumene, dat wij de kansen zien die God ons geeft. Dat we trouw aan onze roeping oog houden voor het goede dat God in anderen bewerkt. Laat ons bidden.

Bidden we voor gezinnen, dat ouders hun taak als opvoeder serieus blijven nemen. Dat zij de oude wijsheden en de nieuwe inzichten serieus overwegen. Dat zij vertrouwen hebben in Gods hulp en met Gods genade steeds de eenheid en de liefde weten te bewaren. Laat ons bidden.

Back To Top