Ga naar hoofdinhoud

Die vraag van Johannes blijft actueel. Is Jezus nu echt de Messias? Is Jezus nu de Mens waarin alles bij elkaar komt: God en mens, verzoening en redding, wijsheid en liefde, tijd en eeuwigheid, zingeving en antwoord, lijden en verlossing, dood en verrijzenis. Is Hij de Weg, is Hij de Waarheid, is Hij het Leven? Is Hij de Goede Herder en tegelijk de deur naar de schaapstal?

Eucharistieviering 11 en 12 december 2010, om 17.00 uur, 19.00 uur, om 09.30 en 11.00 uur in de parochies van De Goede Herder, de H. Jozef en de H. Willibrord te Wassenaar, door pastoor Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Preek: A2011ADV03A

Lezingen

E.L.: Jesaja 35, 1-6a.10
Ps.: 6 (145) 7, 8-9a, 9bc-10 (cf. Jes. 35, 4)
T.L.: Jakobus 5,7-10
All.: Jesaja 61, 1 (cf. Lucas 4, 18)
Ev.: Matteüs 1,2-11

Homilie

Zondag Gaudéte, wees blij, een zondag om je te verheugen want de komst van de Heer is nabij. Daar willen we over nadenken. Want waar mogen we blij om zijn? Wat en wie verwachten wij? Wat geeft ons reden tot vreugde?

Deze zondag worden we meegenomen door Johannes de Doper. Hij stuurt leerlingen naar Jezus met een vraag: ‘Zijt Gij de Komende of hebben we een ander te verwachten?’ We weten niet wat er Johannes de Doper in gedachten had toen hij deze leerlingen op pad stuurde. Was Johannes zeker van zijn zaak en wilde hij dat de leerlingen zelf tot de ontdekking zouden komen wie Jezus is? Of was Johannes gaan twijfelen en moesten zijn leerlingen uitzoeken of Jezus echt de messias was?

Stel dat Johannes was gaan twijfelen, dan zou dat best te begrijpen zijn, want ook Johannes had zo zijn verwachtingen. We hoorden het al in de eerste lezing: God komt om de wraak te voltrekken. God komt om te vergelden en u te redden. En die verwachtingen leken niet erg uit te komen.

Wat verwachtte Johannes? Laten we eens kijken wat Johannes over Jezus had gezegd. Het Evangelie biedt ons wat inzicht in een paar tradities, met uitspraken van Johannes: “Hij moet groter worden en ik kleiner (Joh. 3, 30).” “Ik doop u met water, maar Hij zal u dopen met de heilige Geest en met vuur (Mat. 3, 11)” “De wan heeft Hij in zijn hand en Hij zal zijn dorsvloer grondig reinigen (Mat. 3, 12).” “Zie het lam Gods, dat de zonde van de wereld wegneemt (Joh. 1,29)”.

Johannes verwacht nogal wat. Dopen met de Heilige Geest en met vuur, een reiniging, Hij moet groter worden. Maar ook ‘het Lam Gods’. Misschien zien we daar ook het dilemma van Johannes. Hij verwacht een geweldenaar, en ook iemand als een Lam. Hij verwacht iemand met vuur en ook iemand die zonden wegneemt. Weet Johannes wat hij kan verwachten? Kan iemand als een lam zijn, zonden wegnemen en toch dopen met de heilige Geest en met vuur?

Zo stuurt hij zijn leerlingen op pad. En als zij de hamvraag stellen: “Bent U de komende of moeten we op een ander wachten?” dan geeft Jezus weer eens een ander antwoord dan wat zij verwacht hadden.

Zij moeten luisteren en kijken en daarna getuigen van wat ze gehoord en gezien hebben. “Ga aan Johannes zeggen wat jullie horen en wat jullie zien: Blinden zien en lammen lopen, melaatsen genezen en doven horen, doden staan op en aan armen wordt de Blijde Boodschap verkondigd. Gelukkig is hij die aan Mij geen aanstoot neemt.”

Die vraag van Johannes blijft actueel. Is Jezus nu echt de Messias? Is Jezus nu de Mens waarin alles bij elkaar komt: God en mens, verzoening en redding, wijsheid en liefde, tijd en eeuwigheid, zingeving en antwoord, lijden en verlossing, dood en verrijzenis. Is Hij de Weg, is Hij de Waarheid, is Hij het Leven? Is Hij de Goede Herder en tegelijk de deur naar de schaapstal?

Eeuwenlang en nog hebben mensen redding gezocht in kracht, in wapens, in eigen rechter spelen, dat leidt tot oorlog, moord en doodslag. Eeuwenlang leek het dat God ook aan hun kant stond. Zelfs het Oude Testament heeft diezelfde trekken en ook de Koran is op die weg verder gegaan.

Johannes en zijn leerlingen, maar ook wij en heel de wereld moeten leren kijken met de bril van het Evangelie. Dan pas gaan we scherp zien wat God bedoeld heeft, dan herlezen en overstijgen we het Oude Testament, de Koran en elk heilig boek of heilige traditie in deze wereld en brengen het tot vervulling. Dan wordt kracht in zwakheid volkomen, dan is het Lam de Herder, dan is de Koning de Dienaar, dan is het Slachtoffer de Verlosser.

Wij moeten net zoveel leren als Johannes de Doper en zijn leerlingen. Steeds opnieuw moeten ook wij leren geweld los te laten, ook het kleine geweld in het dagelijks leven. Onze macht moet krachteloos worden zodat we sterk kunnen worden in onze zwakheid. De liefde moet de kern zijn van de wijsheid, verzoening en vergeving doorbreken de vicieuze cirkel en maken vergelding overbodig. Haat wijkt voor liefde, de dood wijkt voor het nieuwe leven. Wapens worden ploegijzers, koe en berin sluiten vriendschap, vrede heerst op Gods heilige Berg.

Zondag Gaudéte. Ook voor ons klinkt die Blijde Boodschap. We bereiden ons voor op zijn geboorte door dit reeds in de praktijk te brengen. Een betere voorbereiding bestaat niet. Amen.

Voorbede

Bidden wij vol vreugde tot onze hemelse Vader, in het vertrouwen dat Hij ons zijn Zoon wil schenken.

Bidden wij voor allen die uitzien naar Kerstmis. Dat alle gelovigen hun harten openstellen voor het geweldloze Lam. Dat ze uitzien naar de Redder die het kruis draagt. Dat zij Hem willen navolgen en zelf vrede brengen in hun omgeving. Laat ons bidden.

Bidden wij voor allen die in de drukte van de decembermaand geen tijd vinden voor bezinning. Dat Gods Geest hen helpt om in de drukte te leren zien dat God bij ons is. Dat zij voorbij het materiële kijken en leren zien wat blijvende waarde heeft. Laat ons bidden.

Bidden we voor onszelf, dat we tijd maken voor gebed en dienstwerk. Bidden we ook voor allen die deze kerstdagen met grote zorgen, met ziekte, met pijn of verdriet tegemoet zien. Vragen we voor hen om uitkomst en vertroosting. Laat ons bidden.

Bidden we voor onze gezinnen, dat het kind in de kribbe de harten van groot en klein mag veroveren. Dat in de gezinnen het kerstfeest een sfeer mag brengen van nabijheid en liefde, waarbij wij anderen laten delen in het vele goede dat wij bezitten. Laat ons bidden.

Back To Top