Ga naar hoofdinhoud

“Laat je linkerhand niet weten wat je rechter doet, maak je kwasten niet lang en als je vast, zalf je gezicht zodat niemand het ziet. Vast in je binnenkamer, bid in je binnenkamer, ga niet op de hoeken van de straten staan, wat farizeeën en Schriftgeleerden wel doen. Nee de mensen hoeven jullie niet te prijzen om wat je doet”.

Viering beluisteren (niet compleet) (MP3)

Preek beluisteren (MP3)

Eucharistieviering 5 en 6 februari 2011, om 19.00 uur, 09.30 en 11.00 uur, in de parochies van de Heilige Willibrord en De Goede Herder, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Preek: A2011DHJ05AAUFX

Lezingen

E.L.: Jesaja 58,7-10
Ps.: 112 (111), 4-5, 6-7, 8a en 9
T.L.: 1 Korintiërs 2,1-5
Al.: Johannes 6,64b en 69b
Ev.: Matteüs 5,13-16

Homilie

U merkt het al; we lazen de tweede lezing. Dat betekent bijna altijd dat ik daar iets over wil zeggen. Ik heb het vandaag gemakkelijk, want Paulus schrijft hier: “ik ben niet gekomen met welsprekendheid en geleerdheid. Ik had mij niet voorgenomen om u enige aardse wetenschappen te brengen”. Van tijd tot tijd vind ik het zelf leuk om wetenschapspagina’s op het internet te volgen en op de hoogte te blijven met de ontwikkelingen. Maar Paulus is daar in die Griekse wereld, waar het bol staat van filosofen, retors en anderen tot deze ontdekking gekomen; hiermee help ik jullie geen steek verder. Ik ben niet gekomen met vertoon van welsprekendheid of geleerdheid. Ik had me voorgenomen u geen enkele wetenschap te brengen dan die van Jezus en zijn kruis.

Dat is vandaag het vertrekpunt waar ik iets over wil zeggen. De eerste lezingen en het Evangelie hebben rechtstreeks betrekkingen op elkaar, als u ze nog een keer herleest ziet u meteen de verwantschap. Dat zit met name in deze teksten: “Dan zal uw licht stralen als de dageraad” en aan het einde van de eerste lezing: “Dan straalt uw licht in de duisternis”. Als Jezus dan zegt: “jullie zijn het licht van de wereld,” dan legt Hijzelf een link met de teksten uit het oude testament. Licht zijn in de wereld. Straks komen we die lezingen ook weer tegen in de veertigdagentijd, en we zijn gewend dat Jezus uitspraken doet zoals: “Laat je linkerhand niet weten wat je rechter doet, maak je kwasten niet lang en als je vast, zalf je gezicht zodat niemand het ziet. Vast in je binnenkamer, bid in je binnenkamer, ga niet op de hoeken van de straten staan, wat farizeeën en Schriftgeleerden wel doen. Nee de mensen hoeven jullie niet te prijzen om wat je doet”.

Dus zijn we geneigd, en ik heb de indruk dat dit de katholieke leefsfeer ook danig heeft beïnvloed, om goede werken in de verborgenheid te doen, daar niet prat op te gaan, zodat de mensen eenvoudigweg blij zijn met wat we doen, maar ons niet ophemelen. In de missie komen we dat nog steeds tegen: er worden scholen en ziekenhuizen gebouwd, er wordt van alles georganiseerd en als ik met missionarissen spreek, dan zeggen zij regelmatig: “En toch zijn wij er niet in geslaagd om het Evangelie te verkondigen”. Op de een of andere manier is er een soort splitsing ontstaan tussen onze goede werken en het Evangelie”. En dat is wel begrijpelijk, want in landen waar het christendom hooguit gedoogd wordt, is het heel lastig om het Evangelie te verkondigen. Hoe verkondig je het Evangelie op een manier die niet tegen de borst stuit maar aantrekkelijk is. Dat er problemen zijn is evident.

Diezelfde ontwikkeling hebben we ook met de scholen meegemaakt. In de tijd dat de scholen nog onder het kerkbestuur vielen was er een automatische koppeling met de kerk. Die twee zijn gesplitst om allerlei redenen. Er leek in die tijd een soort harnas van de scholen af te vallen, nu waren ze vrij en zelfstandig maar het heeft ook geleid tot de consequentie dat de scholen wel het goede werk doen; kinderen waarden en normen bijbrengen, onderwijzen, doen ontwikkelen en mee helpen opvoeden. Maar het Evangelie is bijna uit de school weggeraakt. Het is nog wel aanwezig maar meestal impliciet, weinig expliciet.

Dit is een trend die zich in de loop van de eeuwen heeft doorgezet en waarvan we de eenzijdigheid gaandeweg zijn gaan ontdekken. Goede werken, jazeker, “maar” zegt Jezus, aan het einde van het Evangelie, “zo moet uw licht stralen voor het oog van de mensen opdat zij uw goede werken zien en uw Vader verheerlijken die in de hemel is”. Dus voor de mensen die de goede werken zien moet er een koppeling blijven bestaan tussen onze goede werken en de Vader in de hemel. Op de een of andere manier is die koppeling in de loop van de tijd verloren gegaan. Uit angst misschien om te moraliseren, uit angst om te preken, uit angst om EO christenen te worden genoemd, slagen wij er niet goed in om die koppeling weer tot stand te brengen. En toch zal dat voor de komende tijd nodig zijn. Want dat is precies waartoe Jezus ons toe oproept. “Uw licht moet stralen voor het oog van de mensen opdat ze uw goede werken zien en uw Vader verheerlijken die in de hemel is”.

Kijken we naar het Evangelie, dan zien we dat Jezus dat zelf ook doet. Hij geneest een lamme. Maar dat doet hij in de context van het vertellen van een parabel, een gelijkenis, en daarna loopt die lamme te dansen en te springen en God te verheerlijken. Die mededeling staat er nadrukkelijk bij. Dit zien we steeds opnieuw als Jezus dergelijke tekenen doet. De mensen prijzen God om wat er gebeurd is. Jezus slaagde er dus in om het goede werk dat hij deed zo te koppelen aan de relatie met God dat de mensen allemaal begrepen dat zij wat er gebeurde, uiteindelijk aan God te danken hadden. Zo ontstond in hen een band die hen terug of dichter bij God bracht.

Kom ik bij de zusters van Moeder Theresa op de maandag, dan doen zij hetzelfde. Zij maken twee shifts van maaltijden, twee groepen na elkaar. Veertig mensen, meer kunnen er niet in die zaal. Die mensen krijgen daar te eten. Een bonte mengeling. Het zou interessant zijn als u een keer mee zou gaan om op een middag daar te zijn bij die bonte mengeling van allerlei achtergronden. Mensen met een stropdas maar die op de een of andere manier toch verloren zijn geraakt in het leven en die daar komen eten en onder hen ook Hindoes en moslims. Toch beginnen de zusters altijd met een gebed en een stukje lezing uit de schrift of een hele korte uitleg. Het is ook maar een paar minuten maar altijd reiken ze eerst dat geestelijk voedsel aan voordat ze naar het voedsel voor het lichaam gaan. Dat hebben ze geleerd van Moeder Theresa, en die heeft het geleerd van Jezus.

Op de een of andere manier moeten we er weer in slagen om die koppeling terug te brengen anders gaat het zo dat als men op den duur de goede werken ook niet meer ziet of herinnert, ze alleen nog onze tekorten zien, want die zijn er ook. Dat is wat er nu, op dit moment, gebeurt. Ze zien de tekorten van de kerk en die krijgen alle aandacht. De goede werken worden haast niet meer gezien want wie weet nog dat “de Zonnebloem” oorspronkelijk een katholieke organisatie is. Als de goede werken niet meer worden gezien, kunnen we op den duur het Evangelie niet meer verkondigen. Het zijn gedachten die ik met u wil delen. Ik bied hier geen oplossing aan want we moeten het als Kerk weer opnieuw ontdekken en leren. Ik wil met u samen denken, samen bidden, samen zoeken, dan zullen we die weg weer vinden. Amen

Voorbede

Bidden wij vol vertrouwen tot onze Vader in de hemel.

Bidden wij voor onze Kerk en alle mensen die Christus willen navolgen, dat zij bij Hem kracht en vreugde vinden om goed te doen aan velen, om duisternis te doorbreken, eenzamen nabij te zijn en mensen van droefheid naar vreugde te brengen. Laat ons bidden.

Bidden we voor onze samenleving, dat in deze wereld Christenen door goede werken getuigen van geloof, hoop en liefde, opdat anderen goede werken zien en God leren kennen en danken. Laat ons bidden.

Bidden we voor de parochies in het nieuwe samenwerkingsverband. Dat we met Gods hulp erin slagen om levenskrachtige gemeenschappen te worden die aanstekelijk zijn voor anderen, zodat de krimp in groei verandert. Laat ons bidden.

Bidden we voor onze parochianen, voor gezinnen, voor alleenstaanden, voor jong en oud, om geestkracht, moed en vertrouwen, dat er vreugde bij hen mag heersen, dat zij aanstekelijk zijn door hun liefde en hun geloof. Laat ons bidden.

Intenties

Back To Top