Ga naar hoofdinhoud

Als de Heilige Geest de Kerk vervult, dan worden wij tot kleine parakleten. zoals wij Christenen zijn, Gezalfden, Messiassen, zo zijn wij ook Parakleten. Niet uit onszelf, maar omdat de Geest ons vervult.

Eucharistievieringen, weekeinde van 28 en 29 mei 2011, om 17.00 en 09.30, en 11.00 uur in de parochiekerken van De Goede Herder en de Heilige Jozef te Wassenaar, door pastoor Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Preek: A2011TMP06A

Lezingen

E.L.: Handelingen 8,5-8.14-17
Ps.: Psalm 66 (65), 1-3a, 4-5, 6-7, 16 en 20
T.L.: 1 Petrus 3,15-18
VE.: Johannes 14,23
Ev.: Johannes 14,15-21

Homilie

Wie van ons heeft niet in zijn leven al te maken gehad met de dood, met het overlijden van een dierbare, in het eigen gezin, bij familie of vrienden. De dood komt dikwijls midden in het leven en doorbreekt alle vastomlijnde kaders. Wie een dierbare heeft verloren weet wat verdriet en hopelijk ook wat troost is. Verlies kan veel gevolgen hebben. Eenzaamheid bijvoorbeeld. Wie alleen komt te staan weet hoe hulpeloos je soms kunt zijn. Dan weet je ook wat een helper is. Maar zelfs zonder dood of verlies kan het gebeuren dat je alleen staat, bijvoorbeeld omdat jouw doen en laten in een bepaald daglicht is komen te staan en je terecht of niet terecht beschuldigd wordt. In dat geval weet je wat een pleitbezorger betekent.

Verlies, hulpeloosheid, afhankelijk zijn van een pleitbezorger. Dat komt allemaal samen in het begrip ‘wees’. Niemand in de tijd van Jezus was zo kwetsbaar als een wees. Zeker als er geen familie meer was, in tijden van oorlog of bezetting, in tijden van vervolging. Het betekende meestal totale hulpeloosheid, overgelaten zijn aan de goedheid van een toevallige omstander.

Vandaar dat Jezus vandaag dit woord gebruikt. Hij zegt: “Ik zal u niet verweesd achter laten: Ik keer tot u terug.” En even daarvoor zegt Hij: “Dan zal mijn Vader … u een andere Helper geven om voor altijd bij u te blijven.”

Een andere Helper. Jezus belooft ons een andere Helper, iemand anders dus dan Hijzelf. Een andere Helper. Wat is dat? Wanneer je naar verschillende vertalingen kijkt, ontdek je al snel dat dit woord Helper niet overal hetzelfde is vertaald. In het Grieks staat er: “een andere ‘paraklèton’”. Dat woord wordt verschillend vertaald: Een andere Trooster, een andere Parakleet, een andere Pleitbezorger, een andere Helper.

Elke vertaling geeft een stukje betekenis. De Parakleet is een helper en trooster en pleitbezorger, iemand die altijd aan je zijde staat, die voor jou een steun en toeverlaat is. Het is een andere invulling van de Godsnaam – Ik ben die is, Ik ben er, Ik ben er altijd. Het is wat Jezus ook over zichzelf zegt: “Ik ben met u, alle dagen, tot aan de voleinding der wereld.”

Een trooster kennen we bij een overlijden of ander verlies. Een trooster vangt op, steunt, luistert en helpt je overeind. Een trooster staat je bij, geeft je de tijd, zodat je weer verder kunt en de vreugde weer terugvindt. Dat is wat de leerlingen ook nodig hebben. Maar zonder Jezus voelen zij ook hoe zwak ze zijn, zijn kracht hield hen samen, zijn kracht hield hen gaande, zijn kracht gaf richting. Ze hebben ook geen verdediger meer, niemand die voor hen opkomt. Ze zijn nog leerlingen, ze maken nog fouten. Jezus verdedigde hen op de sabbat, als ze toch iets aten dat niet mocht. Als ze nog niet vastten, als ze nog niet wisten hoe ze moesten bidden. Wat nu, als hun leermeester en pleitbezorger weg is?

De Vader zal jullie op mijn gebed een andere Helper, Trooster, Pleitbezorger, Voorspreker, Steun en Toeverlaat zenden.

Maar omdat Jezus zegt: “een ‘andere’ Helper,” zegt Hij eigenlijk dat ook Hijzelf een Parakleet is, een Trooster en een Pleitbezorger. Als we Jezus beter leren kennen, leren we ook de Heilige Geest beter kennen en andersom, als we de Heilige Geest beter leren kennen, leren we ook Jezus beter kennen. Maar als we zo over Jezus spreken, wat betekent navolging van Christus dan?

We hoorden op Beloken Pasen, dat Jezus blies over de apostelen. Hij blies niet over wereld, maar over zijn apostelen. Hij blies niet over Petrus alleen als eerste van de apostelen, Jezus blies over hen samen. Daarmee wordt de Kerk tot Lichaam van Christus, tot Volk van God. Zo wordt deze groep apostelen tot een eenheid, door zijn Geest. Een Lichaam, Een Geest.

Als dan de Heilige Geest de Kerk vervult, dan worden wij tot kleine parakleten. Zoals wij Christenen zijn, Gezalfden, Messiassen, zo zijn wij ook Parakleten. Niet uit onszelf, maar omdat de Geest ons vervult.

Volgende week zondag wordt in de volksmond ook wel ‘Wezenzondag’ genoemd. Dan staan we erbij stil hoezeer wij Gods hulp nodig hebben. Vanaf Hemelvaartdag tot Pinksteren is er de Pinksternoveen. Dan bidden we niet alleen vanwege onze eenzaamheid, onze nood, ons gebrek aan kracht, dan bidden we ook om de Geest die ons in staat stelt Jezus na te volgen. Dan mag gebeuren wat we in de Eerste Lezing zagen: Onreine geesten nemen de vlucht, lammen en kreupelen worden genezen. Dan vervullen we wat we hoorden in de brief van Petrus: Dan leggen wij verantwoording af voor ons doen en laten, iets wat juist in deze tijd meer dan ooit nodig is. Dan is er zachtmoedigheid en respect voor anderen, dan dragen we en verdragen we, uit liefde voor God en de mensen. Dan durven we te lijden om de goede zaak en worden we ook daarin echte navolgers van Christus.

Dat betekent dat wij troosten en helpen in zijn Naam. Dan worden wij pleitbezorgers, dan hebben wij oog voor mensen in allerlei nood. Als de Geest ons vervult en wij onze stappen zetten in de navolging van Christus, dan worden we zelf echte Christenen, dat zijn echte Messiassen en Parakleten: helpers, troosters en pleitbezorgers. Amen.

Voorbede

Wij bidden tot God en vragen om de Heilige Geest

Bidden wij voor de Kerk, voor Gods Volk, dat alle gelovigen de troost, hulp en kracht mogen ervaren van de Heilige Geest, om vervuld van de Geest ook zelf uit te groeien tot troosters, helpers en pleitbezorgers in zijn Naam. Laat ons bidden.

Bidden wij voor onze samenleving. Voor allen die werkzaam zijn in helpende beroepen, dat zij steeds de mens voor ogen houden en zich blijven verzetten tegen verzakelijking van hun beroep. Dat de Heilige Geest hen inspireert bij hun werk en hun beslissingen. Laat ons bidden.

Bidden wij voor onze nieuwe bisschop Johannes van den Hende, vragen wij de Heilige Geest om hem kracht, inzicht en wijsheid te geven, de juiste medewerkers om hem heen, zodat hij leiding kan geven aan Gods Kerk in ons bisdom.

Bidden wij voor onze gezinnen, voor alleenstaande ouders, voor allen die alleen door het leven gaan, dat zij de steun en nabijheid ontvangen die zij nodig hebben, dat zij dit op hun beurt weten te geven aan allen die op hen een beroep doen. Laat ons bidden.

Intenties

Back To Top