Ga naar hoofdinhoud

Het Rijk van God is niet goedkoop, is niet gratis en wordt duur betaald, we zien het in de kruisdood van Jezus. Het geweld van de wereld moeten we krachtig bestrijden, maar we overwinnen het alleen met een grote liefde, een wijze liefde, een geduldige liefde en een trouwe liefde.

Eucharistieviering in de parochie van de H. Augustinus, in de kerken van de H. Willibrord (Oegstgeest), de H. Jozef (Wassenaar) en De Goede Herder (Wassenaar), weekeinde van 16 en 17 augustus 2014, om 19.00, 09.30 en 11.00 uur, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Preek: A2014DHJ20A

Lezingen

E.L.: Jesaja 56, 1. 6-7
Ps.: 67 (66), 2-3, 5, 6 en 8
T.L.: Romeinen 11, 13-15. 29-32
VE.: Matteüs 4, 23
Ev.: Matteüs 15, 21-28

Homilie

Soms ontmoet je mensen met zo’n eenvoudig en sterk geloof, dat je als priester denkt, daar kan ik nog heel wat van leren, die staat hoger in aanzien bij God dan ik en veel van mijn collega’s.

Veel studie, een goede afkomst, een groot verstand, het is allemaal geen garantie voor een heilig leven. Vandaag hebben we het voorbeeld van de Kananeese vrouw. Een vrouw uit het buurland, waar niet het Joodse geloof trouw beleefd wordt. Maar deze vrouw zoekt het wel bij de Joden en vooral bij Jezus. Zo kennen we meer voorbeelden; de Romeinse Honderdman bijvoorbeeld die ook niet tot de Joden behoort, maar wel hun geloof deelt en die uiteindelijk een groter geloof in Jezus toont dan de Joden om hem heen.

Deze zaterdagochtend hebben we in de Jozef de uitvaart gehad van Corrie Hoogenboom, geboren in 1911, 103 jaar oud. Zij stamt uit de tijd en de generatie waarin geloof vaak nog iets vanzelfsprekends had, waarin mensen hun vroomheid durfden tonen door gewoon op de knieën te gaan en te bidden. Het is de tijd van het avondgebed en het morgengebed, het wijwaterbakje in de slaapkamer en de rozenkrans in je broekzak, het zacht knipperende kruisje bij het heilig hartbeeld en een bloemetje bij het Mariabeeld. Misschien herkennen we het nog van onze eigen ouders en grootouders of bij u zelf.

Soms lijkt het er op dat veel studie en veel onderzoek het geloof niet helpt, omdat zoveel hoofden, zoveel zinnen ook veel verwarring geeft. Toch zit het daar niet in. Emeritus paus Benedictus is een van de grootste geleerden van onze tijd. Paus Franciscus heeft als Jezuïet ook een doctorsbul. Het gaat om de houding waarmee je studeert, het geloof waarmee je de Bijbel leest en naar de geschiedenis kijkt.

Vandaag dus de Kananeese vrouw. Valt het u op hoe onaardig Jezus doet. Tenminste daar heeft het veel van weg. We hoorden het zonet: “Jezus gaf haar in het geheel geen antwoord”. En de leerlingen gaan nog een stapje verder, ze denken dat als Jezus geen antwoord geeft, het gezeur maar afgelopen moet zijn. Ze zeggen: “Stuur die vrouw toch weg, want ze blijft ons achterna roepen.” Toch doet die vrouw precies dat waar Jezus op hoopt. Op een ander moment geeft Jezus het voorbeeld van een onrechtvaardige rechter die zich niet stoort aan God of gebod. Een weduwe die in haar recht staat, blijft zolang bij hem aankloppen dat de rechter zegt, ik geef haar maar haar zin, dan ben ik van die eindeloze bezoeken af. Jezus zegt dan, als een onrechtvaardiger rechter al zo reageert, wat zal God dan doen in zijn rechtvaardigheid en barmhartigheid. Dit geldt dus net zo voor Jezus. De vrouw blijft aankloppen en uiteindelijk wordt haar gebed verhoort (Lc 18,1-8).

Toch hebben heeft niet iedereen daar direct een goed gevoel bij, want hoe vaak worden onze gebeden niet verhoord? We hebben voorbeelden te over van zieke familieleden, echtgenoten, kinderen, ouders, vrienden, voor wie we veel gebeden hebben, maar die toch zijn overleden. Hoeveel hebben we al niet gebeden om vrede in het Midden Oosten. Onlangs nog heeft Paus Franciscus met Peres en Rabin in het Vaticaan gebeden om vrede tussen Israël en de Palestijnen? We kunnen niet zomaar zeggen dat onze gebeden een, twee, drie, verhoord worden.

Dit geldt ook voor Jezus Zelf. In de Hof van Olijven bidt Hij: Vader, als het mogelijk is, laat deze beker Mij voorbijgaan. Jezus ziet op tegen de kruisweg en de dood, alles in Hem verzet zich ertegen. Het is belangrijk als wijzelf bidden steeds met ons gebed aan te sluiten bij zijn gebed. Want in diezelfde zin zegt Hij meteen: Vader, als het mogelijk is, laat deze beker Mij voorbijgaan, maar niet mijn wil, maar uw wil geschiede. Dat is zijn grondhouding. Ook Jezus vraagt aan zijn Vader om gespaard te blijven van onrecht en geweld, maar in zijn vraag ligt al de basishouding: Niet mijn wil, maar uw wil geschiede.

Toch geeft ook dat nog een probleem in ons denken. Zou God dan geen vrede in het Midden Oosten willen? Zou God niet een einde willen aan al dat bloedvergieten? Zou het Gods wil niet zijn dat alle mensen in voorspoed kunnen leven?

Onlangs zag ik op Twitter iets met deze strekking: “Vrede is niet goedkoop. Democratie is niet gratis. Welvaart wordt duur betaald”. Paus Franciscus stuurde deze dagen ook een tweet de wereld in met: “Geweld wordt niet overwonnen door geweld”.

Het zou te gemakkelijk zijn als God een soort rijke weldoener was die steeds cadeautjes uitdeelt. God wil dat wij meewerken aan de komst van zijn koninkrijk. Meer nog, God wil zijn koninkrijk door ons werkelijkheid laten worden. Zonder ons doet God het niet en als de mensheid niet met Hem meewerkt, dan komen de gevolgen op ons eigen hoofd. Het Rijk van God is niet goedkoop, is niet gratis en wordt duur betaald, we zien het in de kruisdood van Jezus. Het geweld van de wereld moeten we krachtig bestrijden, maar we overwinnen het alleen met een grote liefde, een wijze liefde, een geduldige liefde en een trouwe liefde.

De Kananeese vrouw heeft het begrepen. En niet alleen omwille van haar gebed en geloof, maar ook om zijn leerlingen en ons een voorbeeld te geven, kreeg zij wat zij vroeg, de genezing van haar dochter. Laten ook wij volharden in ons gebed en vragen om kracht en wijsheid, om te weten wat we moeten vragen en vrede te hebben als het niet of nog niet gegeven wordt. Amen.

Voorbede

Bidden wij vol vertrouwen tot God die Heer is over leven en dood.

Wij bidden voor de Kerk, bijzonder voor onze paus, om een sterk en eenvoudig geloof. Dat Hij blijft volharden in zijn gebed en de Kerk leiding geeft in deze dreigende omstandigheden. (Laat ons [zingend] bidden.)

Wij bidden voor onze wereld, voor alle mensen in oorlogsgebieden, voor slachtoffers van geweld en voor vluchtelingen, bidden wij bijzonder voor de Christenen die vervolgd worden en verjaagd, dat zij hulp en veiligheid vinden en dat ook wijzelf in Nederland hen onderdak bieden. (Laat ons bidden.)

Wij bidden voor mensen die vanuit andere culturen in Jezus geloven, dat zij een weg vinden om Hem beter te leren kennen en in de Kerk een waarachtig thuis mogen vinden, waarin zij tot God kunnen naderen. (Laat ons bidden.)

Wij bidden voor gezinnen en alleenstaanden, voor echtparen, ouders, kinderen en kleinkinderen, wij vragen om een eenvoudig geloof dat stand houdt in studie, wetenschap en welvaart, dat ook standhoudt bij tegenslag en beproeving. (Laat ons bidden.)

Intenties

Back To Top