Ga naar hoofdinhoud

Een boodschap voor de oecumene in onze tijd: Waardeer elkaar in het goede dat we doen. Sluit je niet op in je eigen club en weet het goede in de ander te zien. Daarnaast mag je heel blij zijn dat we met de leerlingen, met Johannes en Bartholomeus en al de andere apostelen, bij Jezus horen.

Eucharistieviering in de parochiekerk van de H. Bartholomeus te Poeldijk, weekeinde van 30 september en 1 oktober 2000, 19.00 uur en 10.00 uur, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Preek: B2000DHJ26B

Lezingen

E.L.: Num. 11, 25-29
EV.: Mc. 9, 38-43. 45. 47-48

Homilie

Deze week heeft Denemarken nee gezegd tegen de Euro. Wie zegt dat ze gelijk hebben, wie zegt dat ze geen gelijk hebben? De vraag is alleen waarom ben je tegen en waarom ben je voor. Je kunt positief ergens voor zijn en ook positief ergens tegen, maar ook andersom, je kunt negatief ergens voor stemmen of negatief ergens tegen stemmen. Wat bedoel ik?

Zullen we gaan zeilen? Jan zegt ja, hij is gek op zeilen. Piet zegt nee, hij is ook gek op zeilen, maar hij weet dat er storm op komst is. Hij is ook positief, maar stemt toch tegen. Karel heeft een hekel aan zeilen, maar hij zegt toch ja, omdat hij bang is voor een doetje versleten te worden en Frits zegt nee, hij heeft een hekel aan zeilen en is bovendien bang voor het water.

Om allerlei redenen, positieve en negatieve, kun je ergens voor of tegen zijn. Nu verpakken wij mensen meestal onze afwijzing in allerlei redelijke argumenten, maar de vraag is wat er in de diepte bij ons onder zit. Angst, twijfel, kleingeestigheid, of andersom, overmoedigheid, opschepperigheid, een goede beurt willen maken. Heel veel gevoelens zijn van invloed op onze beslissingen, al spreken we ze maar zelden uit.

Vandaag een eerlijk gesprek met Jezus. De apostel Johannes, die de bijnaam heeft ‘donderzoon’ omdat hij blijkbaar zo’n vuurvreter is, kan het niet hebben dat ook anderen in de naam van Jezus grote dingen doen. Het lijkt erop dat hij denkt: Jezus is van ons, en wie met Jezus mee wil doen die moet eerst bij ons komen.

Hij zegt het letterlijk tegen Jezus: ‘Meester, we hebben iemand die ons niet volgt in uw Naam duivels zien uitdrijven, en we hebben getracht het hem te beletten omdat hij geen volgeling van ons was’.

Het is interessant om te zien hoe Jezus hierop reageert. Hij wordt niet boos, niet naar de ene en ook niet naar de andere kant. Hij weet altijd de wijsheid te bewaren. Hij wordt niet boos naar de man of vrouw in kwestie. Hij zegt niet, wie haalt het in zijn hoofd om in mijn Naam zomaar duivels uit te drijven. Dat is de sfeer waarin de leerlingen spreken. Jezus wordt ook niet boos op de leerlingen, blijkbaar heeft Hij begrip voor hen. Zij hebben alles verlaten om Hem te volgen, dat is heel wat, en dat hoef je dus niet te doen om toch wonderen te kunnen doen in zijn Naam. Jezus heeft begrip voor beiden en zijn begrip brengt hen ook dichter bij elkaar. Hij laat zijn leerlingen voelen dat er iets belangrijkers is.

Nog even naar Denemarken. Waarom hebben de meeste ‘nee’ gestemd op de euro? Wat ik heb gehoord aan interviews wijst vooral in de richting van angst. Europa, Brussel, is te traag, de euro is minder sterk dan de dollar, er is angst om op te gaan in het grotere geheel. Maar angst is een slechte raadgever, zelfs als ze gelijk zouden hebben is angst een slechte raadgever.

Zo ook bij leerlingen, en dat geldt dus ook voor ons, leerlingen van Jezus, zijn Kerk. Heer ik heb een dominee over liefde en vergeving horen preken in uw Naam, maar hij hoort niet bij onze Kerk. Heer ik heb in bijeenkomst van een Pinkstergemeente mensen horen jubelen in uw Naam en bidden om de Geest, maar ze horen niet bij onze Kerk. Dan zegt Jezus: ‘Belet het hun niet’.

‘Belet het hun niet’. Dat is niet hetzelfde als, ‘dat is mooi, dat is geweldig’. Jezus reageert niet positief, maar ook niet afwijzend, zijn wijsheid is uiterst subtiel. Hij zegt alleen: ‘belet het hun niet’, ofwel onderneem geen actie tegen hen, span je niet in om anderen tegen te houden in deze situatie.

Jezus zegt dus niet: “Dat vind Ik mooi wat die man of vrouw daar doet”. Nee, want Jezus nodigt ook deze man of vrouw, die nu reeds in zijn Naam bijzonder goede dingen doet, uit om Hem te volgen, om zich bij zijn leerlingen te voegen, om én te zijn met Hem en zijn leerlingen. Maar als hij of zij dat niet doet, dan moet je hen niet gaan tegenwerken. Jezus is blijkbaar niet bang voor kerkelijke concurrentie. Hinder anderen niet als zij goed doen.

Een boodschap voor de oecumene in onze tijd. Waardeer elkaar in het goede dat we doen. Wees niet te bang, wees niet protectionistisch, sluit je niet op in je eigen club en weet het goede in de ander te zien. Daarnaast mag je heel blij zijn dat we met de leerlingen, met Johannes en Bartholomeus en al de andere apostelen, bij Jezus horen. Wij mogen heel blij zijn om Jezus te kunnen volgen. Maar dan worden we ook genodigd om met Jezus zo ruim van hart te zijn dat we die ander waarderen in zijn of haar goede bedoelingen.

Is dat dan in alle omstandigheden goed? Het antwoord van Jezus verdient, denk ik de aandacht. Hij zegt: ‘Iemand die een wonder doet in mijn Naam, zal niet zo grif ongunstig over mij spreken’. Dus zolang iemand oprecht de Naam van Jezus gelovig en positief gebruikt, dan mag je erop vertrouwen dat er iets goeds uitkomt.

Geldt dat dan ook voor de paranormale beurs, voor Jomanda, voor healers en andere bijzondere genezers? Voorzichtigheid is altijd gepast, gewone menselijke wijsheid ook. Maar wanneer zij Jezus erkennen als Heer, als Gods Zoon, als zij geloven in zijn verrijzenis en zijn kracht, als ze net zo gratis dienstbaar zijn als Hij, met andere woorden als zij zijn naam in ere houden die luidt: “God redt”, dan wijst Jezus hen nog niet aan als een soort redelijk alternatief, maar we hoeven ons ook niet teveel zorgen te maken. Het zijn een paar punten waar we op kunnen letten.

Er staat nog veel meer in dit Evangelie, over hand afhakken en oog uitrukken, daar zijn we een ander jaar al op ingegaan en daar preken we een andere keer weer over. Dit lijkt me vandaag genoeg, om ons te oefenen in het zien van het goede in de naaste, te streven naar waardering en samenwerking. Het zal de ander helpen om zich ook te voegen in de kring van Jezus’ volgelingen. Zo zal het gaandeweg worden wat Jezus heeft voorspeld, één herder en één kudde. Amen.

Back To Top