Ga naar hoofdinhoud

In dit Evangelie zien we het verschil tussen praten óver Jezus – zonder dat dit gevolgen heeft voor je leven – of spreken vanuit geloof, Jezus aanroepen, bidden, smeken.

Eucharistieviering 28 en 29 oktober 2006, om 17.00, 19.00 en 09.30 uur in de parochiekerken van De Goede Herder, de H. Jozef en de H. Willibrordus (Hubertusmis) te Wassenaar, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Eucharistieviering beluisteren vanuit de Goede Herder te Wassenaar (MP3)

Preek beluisteren vanuit de Goede Herder te Wassenaar (MP3)

Eucharistieviering beluisteren vanuit de Willibrorduskerk (Hubertusmis) te Wassenaar (MP3)

Preek beluisteren vanuit de Willibrorduskerk (Hubertusmis) te Wassenaar (MP3)

Preek: B2006DHJ30BAUFX

Lezingen

E.L.: Jer. 31, 7-9
T.L.: Hebr. 5, 1-6
EV.: Mc. 10, 46-52

Homilie

Achterin uw misboekje vindt u een uitgebreid verhaal over de bekering van Hubertus. Ooit ruilde hij geloof en kerk in voor de jacht. Na zijn miraculeuze bekering werd hij monnik en bisschop. Hij zag wat hij wilde zien, maar zag niet wat God hem wilde laten zien. Op deze Hubertus-dag komen we in het Evangelie iemand tegen die ook blind is, maar nu letterlijk blind. Hij heet ‘Bartimeüs’. Ik wil hem u voorstellen. Bartimeüs is van beroep bedelaar. Hij heeft een Griek-Hebreeuwse naam, misschien is hij een zoon van een Griekse vader en een Israëlische moeder. Bartimeüs is zeer gehandicapt, want hij is blind. Wat kunnen we nog meer over hem vertellen? Hij heeft goede oren en hij is gelovig. Hij verwacht Gods heil, hij verwacht de nieuwe tijd. Ondanks zijn blindheid ziet hij uit naar Gods Koninkrijk, dat aanbreekt als God zijn Messias zendt. … Bartimeüs.

Het is vandaag ook een beetje een succesverhaal. Jezus trekt door Jericho heen. Hij gaat Jericho in met zijn leerlingen en als Hij eruit komt, vergezelt Hem een flinke menigte. Daarom wil ik u ook voorstellen aan die mensen uit Jericho. Dat is een hele groep. Er zijn aanhangers van verschillende stromingen, dat gaat van Zeloten tot Sadduceeën, van aanhangers van de Farizeeën tot bekeerlingen uit het buitenland. Ze stuwen om Jezus heen, met verschillende motieven. Er wordt volop over Jezus gepraat. De een ziet in Jezus een inspirerende rabbi uit Nazaret, een ander ziet Jezus als een Nazireeër, een godgewijd persoon. De volgende ziet Hem als een zeloot die de bezetting zal beëindigen. Weer een ander ziet in Jezus een nieuwe tak aan de stam van David, en weer anderen zien hem als een wachter, als een bewaker van het ware geloof. Maar heel openlijk wordt er niet gesproken, dan kan de Romeinse bezetter ingrijpen en eindigt misschien de discussie.

Verleden week begonnen we de preek met de vraag: ‘Wat betekent Jezus voor U?’ Vandaag komen we in een situatie waarin mensen volop over Hem discussiëren. Het scheelt allemaal niet zoveel met onze tijd. Iedereen heeft wel een mening over Jezus en ook nu zijn er gebieden in de wereld waar je niet openlijk over je geloof kunt spreken, zonder het risico te lopen, opgepakt te worden.

Maar dan Bartimeüs, hij zat al die tijd daar buiten de poort. Hij heeft niets meegekregen van de discussies, maar Hij heeft in de loop van de tijd wel over Jezus horen spreken. Hij heeft blijkbaar zijn eigen idee over Jezus. Wat kan hij zoal gehoord hebben? ‘Blinden zien, doven horen, stommen spreken, lammen lopen, melaatsen genezen, bezetenen worden bevrijd’. Wat kan Bartimeüs in de loop van de tijd gehoord hebben? ‘Zalig de armen van geest, zalig de treurenden, zalig die vervolgd worden om de gerechtigheid’. Wat kan hij nog meer gehoord hebben? ‘Ik ben het Licht der wereld, wie in Mij gelooft, zal niet wandelen in de duisternis’. Bartimeüs heeft zo zijn eigen idee over Jezus en dat zal blijken.

Als hij hoort dat Jezus de Nazarener langs komt, begint Bartimeüs luid te roepen: ‘Zoon van David, Jezus, heb medelijden met mij’. En nog een keer, nog harder: ‘Zoon van David, Jezus, heb medelijden met mij’. En dan zie je het gebeuren. Bartimeüs roept openlijk wat anderen alleen maar bediscussiëren. Bartimeüs kiest waar anderen niet kiezen. De een is het er helemaal niet mee eens, de ander denkt er nog over na, maar zo niet Bartimeüs: Hij schreeuwt en roept: ‘Zoon van David, Jezus, heb medelijden met mij’.

En dan zie je de groep in tweeën splitsen. Nu wordt openlijk geloof uitgeroepen. Dat was tot nu toe anders: ‘Jezus van Nazaret’, dat kan iedereen zeggen, daar komt hij tenslotte vandaan. Een Nazireeër, een godgewijde, dat is ook wel geaccepteerd, en Netzer of Nosri, de tak of de wachter, allemaal woorden die met Nazarener te maken kunnen hebben, daar kan je leuk over discussiëren. Maar ineens wordt het geroepen: ‘Zoon van David’. Wat zullen de Romeinen doen als ze dit horen. De ene groep, zij die in Jezus niets méér ziet dan een godgewijde rabbi uit Nazaret, begint te snauwen: Hou je mond, zwijg, wees stil. De andere groep, zij die hopen op méér, die een beginnend geloof koesteren dat Hij inderdaad dè Zoon van David is’ die groep kijkt naar Jezus om te zien wat Jezus doet. En als Jezus zegt: ‘Roep hem eens hier’, dan geven ze dat enthousiast door: ‘Heb goede moed, Hij roept je’.

Mensen met een handicap hebben vaak minder te verliezen. Zij zijn ook niet gebaat bij oeverloze en consequentieloze discussies. Mensen met een handicap dringen door tot de kern; waar gaat het om? Bartimeüs is blind, maar met de ogen van zijn geloof kijkt hij verder en beter dan zijn omgeving. Hij weet wat het is om afhankelijk te zijn van Gods barmhartigheid. En in iedere Mis nemen wij zijn roep over: Eleison, erbarm U, ontferm U, heb medelijden. Wat we hier zien is het verschil tussen praten óver Jezus – zonder dat dit gevolgen heeft voor je leven – of spreken vanuit geloof, Jezus aanroepen, bidden, smeken. Toen Hubertus dacht dat hij in zijn leven zijn definitieve positie had verworven, juist toen brak God binnen met het licht van het geloof. Op Goede Vrijdag zag hij dat hij het kruis moest aanvaarden en zijn leven nam uiteindelijk de wending die hem heeft gemaakt tot een man van God.

Tussen al die mensen die met een vluchtige interesse om Jezus heendringen, tussen al die woorden, geleerde woorden, twijfelende woorden, voorzichtige woorden, afwachtende woorden, versluierende woorden en ontwijkende woorden – klinken vandaag woorden van geloof van Hubertus en Bartimeüs. Het is als het woord van de Kerk in deze tijd, een woord van de paus, een preek, een geloofsartikel in de krant – en de verstoorde menigte reageert verschrikt en roept: ‘Houd je mond’.

Verleden week begonnen we met de vraag: ‘Wat betekent Jezus voor U?’ Hubertus heeft antwoord gegeven en vandaag geeft ook Bartimeüs antwoord: ‘Zoon van David’ roept hij, dat betekent ‘Belofte van de Vader’, ‘Vervulling van de tijd’, ‘Nieuwe Gezalfde, Messias, Redder van Godswege’. Bartimeüs geeft antwoord, en wij worden net als de omstanders uitgedaagd om te kiezen. Blijven we omstanders die bij gelegenheid discussiëren, zonder consequentie; ons leven gaat gewoon verder? Blijven we passanten die gevaar ontwijken, die meepraten met de meningen van de tijd; iedereen heeft dan wel een beetje gelijk, en zo blijven we zelf buiten schot? Of breekt het geloof van Bartimeüs ook in onze matigheid door en komen wij net als hij tot een geloofsuitspraak?

Zoals Hubertus met Gods hulp overwon, zo kunnen we ook veel leren van Bartimeüs. Hij zakt niet weg in zelfmedelijden. Hij zet zijn geloof niet overboord door het lijden en de last van het leven. Hij vraagt ook niet: Waarom treft mij deze blindheid?’ Hij zoekt zijn heil bij Jezus en vindt bij Hem redding. Zijn blindheid kan ons de ogen openen. Zijn geloof kan ons helpen kiezen en zijn harde roepen kan onze doofheid doorbreken. Zij stem kan onze mond openen zodat ook wij ons geloof belijden in de Zoon van David die onze Redder is. Amen.

Voorbede

Bidden wij vol vertrouwen tot God, die onze ogen opent en ons nieuw zicht geeft op Gods Koninkrijk.

Bidden wij voor Gods Kerk, voor leidinggevenden en voor uitvoerenden, voor denkers en voor doeners, dat zij allen mensen van geloof mogen zijn, die in elkaar Gods werk herkennen en waarderen, zodat zij elkaar aanvullen ten bate van de gehele geloofsgemeenschap. Laat ons bidden.

Bidden wij voor onze wereld. Bidden wij op voorspraak van de heilige Hubertus, om een nieuwe ethiek in ons omgaan met de natuur, om een mentaliteit van behoedzame soberheid, dat steeds meer mensen mogen ontdekken hoe kostbaar de natuur is zoals God die geeft. Laat ons bidden.

Bidden wij ook om een vernieuwd elan in onze geloofshouding, dat we waarachtig goed doen aan elkaar, zonder onderscheid. Bidden we dat we bij de goede daad ook het goede woord voegen en getuigen van het geloof en de hoop die in ons leeft. Laat ons bidden.

Bidden wij voor mensen met handicaps, voor doven en blinden, voor jonge mensen met een ongeneeslijke ziekte, dat zij net als Bartimeüs leren kijken met de ogen van het geloof, dat zij ons daarin een spiegel van geloof en hoop voorhouden. Laat ons bidden.

Intenties

Back To Top