Ga naar hoofdinhoud

Roeping is eerst luisteren, luisteren zodat de Heer kan spreken. Blijkbaar roept de Heer wel, maar horen we het haast niet.

Eucharistieviering 17 en 18 januari 2009, om 17.00 en 19.00 uur, en om 09.30 en 11.00 uur, in de parochies van De Goede Herder, de Heilige Willibrord, de H. Jozef en De Goede Herder, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Preek: B2009DHJ02B

Lezingen

E.L.: 1 Sam. 3, 3b-10. 19
Ps.: 40 (39), 2 en 4ab, 7-8a, 8b-9, 10
T.L.: 1 Kor. 6, 13c-15a, 17-20
Al.: 1 Sam. 3,9. Joh. 6, 69b
Ev.: Joh. 1, 35-42

Homilie

De lezingen in dit weekend helpen ons om na te denken over roeping. Het begint vandaag met een ontroerend verhaal van de jonge Samuël. Het weerspiegelt mooi het probleem dat wij mensen hebben om God te verstaan. Dikwijls lezen we verhalen in de Bijbel waarin God klip en klaar zijn opdrachten geeft. Soms verschijnt er een engel die exact zegt wat er gedaan moet worden of wat er zal gebeuren. Een andere keer krijgt een profeet een visioen. Wanneer je daarop afgaat, zou je gaan denken dat het altijd zo duidelijk is. Maar vandaag niet. Vandaag horen we hoe moeizaam het kan zijn om God te verstaan.

En dat past mooi in onze tijd. Waarom verstaat Samuël God niet? Er staat: ‘Samuël kende de Heer nog niet en een Woord van de Heer was Hem nog nooit geopenbaard.’ Maar lees je het begin van hoofdstuk erbij dan staat daar: ‘In die dagen was een Woord van de Heer een zeldzaamheid en kwam en visioen niet dikwijls voor.’ Blijkbaar zijn er tijden en omstandigheden die gunstig of ongunstig zijn om Gods Woord te verstaan of een visioen te ontvangen. En misschien is deze tijd wel zo’n tijd.

Wat ook opvalt is dat Samuël hulp nodig heeft om zijn roeping te herkennen. De oude Eli moest hem daarin wegwijs maken, maar het duurde bij hem ook even voordat hij door had dat het hier om een religieus moment ging.

Verder zie je in dit roepingsverhaal dat het om nabijheid gaat. We lezen: ‘Samuël ging weer op zijn gewone plaats slapen. Toen kwam de Heer bij hem staan en riep: ‘Samuël, Samuël. En Samuël antwoordde: ‘Spreek, Heer, uw dienaar luistert.’

Roeping is eerst luisteren, luisteren zodat de Heer kan spreken. Blijkbaar roept de Heer wel, maar horen we het haast niet. Het is in de rust van de tempel in de gewijde sfeer van het heiligdom, zeg maar in die ruimte van Gods aanwezigheid dat Samuël de stem van de Heer gaat verstaan.

Het Evangelie sluit daar mooi op aan. De apostelen zijn daar de leerlingen zoals Samuël, de leraar zoals Eli is daar Johannes de Doper. En net als Eli stuurt Johannes hen naar de Heer. Naar Hem moet je luisteren. Maar het verschil is dat wat Samuël als een innerlijk roepingsproces doormaakt, dat maken de leerlingen van Jezus heel concreet en duidelijk mee. Daar is iemand die zegt: Kom volg Mij.

Voorbede

Bidden wij tot onze hemelse Vader.

Bidden wij voor de Kerk. Voor alle gedoopten, dat zij de diepe werkelijkheid mogen ontdekken dat iedere mens door God geroepen wordt. Dat allen Gods roepstem in het dagelijks leven met vreugde mogen beantwoorden. Laat ons bidden.

Bidden wij om vrede in de wereld, dat wijsheid het wint van dom geweld en botte agressie, dat begrip het wint van vijandsdenken, dat liefde het wint van haat. Bidden wij om een bewust proces van verzoening tussen volken, landen en culturen. Laat ons bidden.

Bidden wij voor mensen die wereldwijd te lijden hebben van de recessie. Vragen we dat de onderlinge solidariteit mag toenemen. Bidden we ook dat de economische teruggang een nieuwe bezinning op gang mag brengen over de waarden van eenvoudig geluk. Laat ons bidden.

Bidden we voor de gezinnen, dat we meer en meer de waarde van een goed gezinsleven mogen inzien en bevorderen. Vragen we dat ouders eb grootouders de waarde van gezinscatechese weer mogen ontdekken. Laat ons bidden.

Back To Top