Ga naar hoofdinhoud

Wees niet bang, maar blijf geloven. Dat is wat Jezus tegen de overste van de synagoge zegt.

Eucharistieviering 27 en 28 juni 2009, om 17.00 en 19.00 uur, en om 09.30 en 11.00 uur, in de parochies van De Goede Herder, de H. Jozef, de H. Jozef en De Goede Herder, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Preek: B2009DHJ13B

Lezingen

E.L.: Wijsh. 1, 13-15; 2, 23-24
Ps.: 30 (29), 2 en 4, 5-6, 11 en 12a en 13b
T.L.: 2 Kor. 8, 7;9;13;15
Al.: Joh. 17, 17b en 17a
Ev.: Marc. 5, 21-43 (of 21-24; 35b-43)

Homilie

Niet God heeft de dood gemaakt. Zo begint de eerste lezing. Een krasse uitspraak. Als God de dood niet heeft gemaakt, wie dan wel? Staat God niet aan het begin van alles? Hoe kan deze schrijver dan zeggen: ‘Niet God heeft de dood gemaakt.’

Vragen over dood en leven houden ons altijd bezig. Iets minder, wanneer je gezond en jong bent, iets meer wanneer je ouder wordt en de gezondheid afneemt, of wanneer er veel mensen in je omgeving overlijden. Wat kan die wijsheidsleraar hiermee bedoelen? Het komt hierop neer, hij zegt: God heeft de mens gemaakt naar zijn beeld. God is onsterfelijk en eeuwig. Als God de mens naar zijn beeld heeft geschapen, dan moet ook de mens onsterfelijk en eeuwig zijn.

Maar wat zien we. We zien dat mensen doodgaan, soms al jong, door ziekte of een ongeluk. Niet ieder wordt gezond oud. We zien dat ook Jezus is gestorven. Zelfs Gods Zoon, het volmaakte evenbeeld van God, is gestorven. Het is dus een ijdele hoop dat we het ooit zonder de aardse dood kunnen stellen. En als we ooit door de wetenschap de leeftijd van een Metusalem kunnen bereiken, die 969 jaar werd, dan nog blijft ooit de dood zijn rol spelen.

Biologisch gezien, houdt het bij ons mensen met zo’n 120 jaar wel op. Misschien kunnen ze dat nog wat oprekken, maar de vraag is natuurlijk of je dat wel moet doen, want er is een verschil tussen dood en dood. Er is een dood die gepaard gaat met vrede, met overgave en vertrouwen, een dood waarbij de liefde niet sterft. En er is een dood in opstandigheid, met weerstand en boosheid. Er is een dood waarbij de natuur het voor het zeggen heeft en er is een dood, waarbij mensen het voor het zeggen hebben. Dood en dood is niet hetzelfde.

Zoiets maken we ook in het Evangelie mee. Jezus zegt over het meisje van 12 jaar: Ze slaapt. Is dat niet een vreemde reactie? Dat moeten we niet zeggen tegen kleine kinderen, wanneer opa of oma is overleden. Als je zegt opa of oma slaapt, dan kan het gebeuren dat het kind niet meer durft te gaan slapen, omdat het bang is ook niet meer wakker te worden, net als opa of oma.

Het slapen waar Jezus over spreekt, is een woord tot volwassenen, waarbij Jezus de dood vergelijkt met een slaap. Voor God is iedere mens levend, voor God is onze dood als een slaap. God maakt levend en Jezus is hier namens God en doet het werk namens God als een teken dat Gods Koninkrijk is aangebroken. Met de blik op de eeuwigheid gericht, is de dood niet meer dan een slaap.

Er is dus een dood die voor God geen dood is, maar een slaap, en er is een dood die ons van God weghoudt, een dood die God niet heeft gemaakt. God zoekt juist alle wegen om ons nabij te zijn en om met ons verbonden te blijven.

Gisteravond werd ik gevraagd voor de ziekenzalving van Mw. van der Ham. Ze is een paar maanden in Huize Willibrord en lijdt al een tijd aan dementie. Het wordt almaar minder met haar en er was nog maar amper contact. Na de ziekenzalving, op het moment dat ik haar gedag zeg, kijkt ze ons ineens aan en komt half overeind. Even vlamde haar geest op. Dat is het domein van de ziekenzalving, onze innerlijke geest, onze ziel, onze relatie met God, dat wat in ons onsterfelijk is, beeld van God.

Wij mogen leven in verbondenheid met God, verbondenheid in de gewone dagelijkse dingen, met God wordt alles anders, krijgt alles diepte, betekenis en glans. We kunnen door Jezus zelfs ziekte en dood met God beleven, zoals we zien bij de ziekenzalving. Ook dan krijgen deze omstandigheden meer diepte, betekenis en glans.

Dan krijgen we gaandeweg weer zicht op onze onsterfelijkheid en gaan we begrijpen wat de wijsheidsleraar uit de eerste lezing bedoelt als hij zegt: God heeft de dood niet gemaakt. Hij heeft alles geschapen om te leven. Amen.

Voorbede

Bidden wij vol vertrouwen tot onze hemelse Vader.

Bidden wij voor alle Christenen die met ziekte en dood worden geconfronteerd, dat zij kracht en troost vinden in hun geloof. Vragen we dat zij met Gods hulp de omstandigheden weten om te buigen tot momenten van genade. Laat ons bidden.

Bidden wij voor allen die in de gezondheidszorg werkzaam zijn. Dat zij door hun liefdevolle nabijheid, hun inzet en deskundigheid veel zieken mogen helpen. Dat zij tegelijk de grenzen van ons kunnen en van dat wat goed is, juist weten te hanteren. Laat ons bidden.

Bidden wij voor onze parochies, voor onze samenwerking, voor de nieuwe priester voor ons cluster, Stephan Kuik, dat we allen samen erin mogen slagen om de kansen van deze tijd te benutten, dat we mensen nabij mogen zijn en hen helpen de band met God te verdiepen. Laat ons bidden.

Bidden we voor de gezinnen, vooral voor hen die met ziekte en dood worden geconfronteerd, dat zij erin slagen elkaar zo nabij te zijn, dat de liefde bewaard blijft, dat het geloof in God hen kracht geeft, en dat de hoop hen uitzicht geeft voorbij de dood. Laat ons bidden.

Back To Top