Ga naar hoofdinhoud

Jezus is als de koning van ons innerlijk. laten we Hem daar koning zijn, dan wordt ons innerlijk zijn koninkrijk.

Eucharistieviering 29 en 30 augustus 2009, om 17.00, 09.30 en 11.15 uur, in de parochie van de H. Jozef en De Goede Herder te Wassenaar, door pastoor Michel Hagen.  A.M.D.G. – I.H.S.

Preek: B2009DHJ22B

Lezingen

E.L.: Deut. 4, 1-2, 6-8
Ps.: 15 (14), 2-3a. 3cd-4ab. 4c-5
T.L.: Jac. 1, 17-18, 21b-22. 27
Al.: cfr. Hand. 16, 14b
Ev.: Mc. 7, 1-8. 14-15. 21-23

Homilie

U hebt ongetwijfeld iets gehoord over de rellen in Hoek van Holland. Mensen komen naar een feest om te relschoppen. Politie wordt gemolesteerd. Een cocktail van alcohol, drugs en XTC maakt dat ze volkomen ongeremd en onbeheerst tekeergaan.

Nederland anno 2009. Het zijn natuurlijk incidenten. En het vreemde is dat veel van de feestgangers in het dagelijks leven heel gewone mensen zijn. je vraagt je af wat mensen zoeken op zo’n feest. Wij hebben in de katholieke kerk ook veel feesten. het is heel katholiek om regelmatig feest te vieren. Leven vanuit Jezus’ verrijzenis is feest. maar het is een ander feest. We hebben hier bij de Jozef een paar maanden geleden nog feest gevierd.

Wat zoeken de feestgangers? Meestal zoeken ze een paar uur ontspanning, een beetje verstrooiing, maar de kern die daaronder zit is het verlangen naar een gelukkig leven. Zoeken naar geluk.

In feite gaat de eerste lezing daar ook over. Het volk Israël is op weg naar het beloofde land. En Mozes geeft zijn instructies. Het beloofde land, dat is het land waar je gelukkig zult zijn.

Hoe zouden wij het beloofde land beschrijven? We hebben het hier best. Zelfs de recessie lijkt al op zijn retour. En ook als het wat minder moet heeft 90 procent van onze bevolking voldoende te eten en te drinken en ook een dak boven het hoofd.

Maar dat is niet genoeg om gelukkig te zijn. Dat wist Mozes ook. Hij zegt: Luister naar deze voorschriften en bepalingen die ik leer en doe dat ook. Voeg niets toe en haal er niets van af. Onderhoud de geboden van de Heer. Daaruit zal jullie wijsheid en inzicht blijken.

Wijsheid en inzicht. Die woorden zijn niet erg modern of trendy. In onze tijd moet alles leuk zijn. Ik heb daar wel eens met jonge ouders over gesproken. En tijdens een ouderavond moesten we erg lachen, toen we ontdekten hoe vaak we het woord leuk gebruikten. Is het misdienen leuk? Was het leuk op school? Heb je een leuke klas? Was het leuk op je werk?

Dit is een gevolg van onze commerciële maatschappij. Het is een van de effecten van de reclame. Naast leuk komt ook spannend en sexy. En dan horen we Mozes praten over wijsheid en inzicht.

En toch ligt daar de sleutel. Wat missen de feestgangers in Hoek van Holland? Waarom vinden sommige mensen het leuk om anderen te molesteren? Wat mist deze maatschappij?

Die vraag kan je ook stellen bij de farizeeën en schriftgeleerden in het Evangelie. Wat missen zij. Ze hebben de Wet van Mozes. Ze hebben de woorden van de profeten. Maar wat ze missen is iets heel anders. Zij missen die eenvoudige en zuivere liefde voor God en de naaste. Alles wat ze doen en zeggen is berekend, alles is beredeneerd, en alles wordt gebruikt voor hun eigen voordeel. Huichelaars, noemt Jezus hen. Ze doen alles voor de buitenkant, maar hun binnenkant is bedorven.

Ze hadden allerlei spijswetten, zoals je ook nog bij de Islam tegenkomt, Moslims mogen geen varkensvlees eten. Jezus verklaart al het eten rein. Het kwaad zit niet in het eten, zegt Hij, maar in de harten van de mensen. In jouw innerlijk, daar zit de bron van goed of van kwaad.

Rellen in Hoek van Holland. Maar zet het Journaal maar aan en de je hebt meteen een menu van allerlei rampscenario’s. Je kunt je dan afvragen: Wat is er mis met deze wereld?

Eigenlijk is het antwoord van Jezus eenvoudig. Denk niet dat je de mens beter kunt maken, aardiger, wijzer, gelukkiger, door de buitenkant op te poetsen. Begin met de binnenkant.

Laats las ik een klein onderzoek. het ging over de vraag hoe mensen gelukkig kunnen zijn of worden. De onderzoeker wilde de stelling onderzoeken die je tegenwoordig veel hoort. Die stelling luidt: Je moet eerst zelf gelukkig zijn voor je anderen gelukkig kan maken. Er zijn veel mensen die van alles doen om gelukkig te worden. maar uit dat onderzoek kwam een heel andere conclusie. Je wordt gelukkig door anderen gelukkig te maken. Als je eerst wacht tot je zelf gelukkig bent, dan kan je lang wachten. Maak een ander gelukkig en je zult zelf geluk vinden.

De apostel Jacobus maakt het in de tweede lezing heel concreet. Wil je voor God echt zuiver en vroom zijn? Doe dit: Wezen en weduwen opzoeken in hun nood en je vrij houden van de invloed van deze wereld.

De invloed van deze wereld is sterker dan we vaak denken. Hier in dit huis, in deze gemeenschap, in de sacramenten, het Evangelie, en met de wijsheid en het inzicht van alle eeuwen vinden wij kracht om in deze wereld staande te blijven. Niet mee te waaien met allerlei winden, maar die koers te volgen die ons naar het beloofde land brengt, waar we een diep geluk vinden omdat we anderen gelukkig maken, waar we God zullen zien. God die liefde is. Amen.

Voorbede

Bidden wij tot de Goede Herder

Bidden wij voor alle mensen van goede wil, dat zij vreugde vinden in het goed doen aan anderen. Bidden we voor de Kerk en alle gelovigen. Dat zij Jezus navolgen in zijn liefde voor God en de naaste. Laat ons bidden.

Bidden wij voor onze samenleving. Dat er meer aandacht mag komen voor het innerlijk. Vragen we om een bewustwording wat de negatieve invloeden zijn, en om kracht om er wijs mee om te gaan. Laat ons bidden.

Bidden wij voor onze parochiegemeenschappen en voor de onderlinge samenwerking, voor de werkgroepen en alle vrijwilligers, dat zij vreugde ervaren bij hun inzet om met Christus mee te werken. Laat ons bidden.

Bidden we voor de gezinnen, dat ouders elkaar mogen steunen om in deze maatschappij de goede koers te vinden. Vragen we om meer onderlinge verbondenheid onder de gelovige gezinnen van onze parochies. Laat ons bidden.

Back To Top