Ga naar hoofdinhoud

Jezus raakt een doofstomme aan. Er gaat een nieuwe wereld voor hem open.

Eucharistieviering 5 en 6 september 2009, om 17.00, 19.00, 09.30 en 11.15 uur, in de parochie van De Goede Herder, de H. Jozef, de H. Willibrord en De Goede Herder, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Preek: B2009DHJ23B

Lezingen

E.L.: Jes. 35, 4-7a
Ps.: 146 (145) 7, 8-9a, 9bc-10
T.L.: Jac. 2, 1-5
Al.: Joh. 1, 14 en 12b
Ev.: Mc. 7, 31-37

Homilie

Hebt u het verslag gevolgd van het onderzoek naar de aanslag op het koninklijk huis? En de grote vraag die steevast naar boven komt is: ‘Hadden we dit kunnen voorkomen?’. Het blijkt dat hij iets had aangekondigd, maar niemand geloofde hem, niemand nam dat serieus.

De politie heeft natuurlijk ook nagedacht over de psychologie van deze man. Volgens het rapport kwam hij uit een stabiel gezin. Was hij op de lagere school een vrolijk en gewoon kind, maar trok hij zich op de middelbare school meer en meer terug. Een van de grote problemen van mensen met psychische problemen is de eenzaamheid waar zij gewild of ongewild in belanden.

Wat had er met deze man kunnen gebeuren als hij iemand als Jezus was tegengekomen. Vandaag horen we de geschiedenis van de doofstomme. Hoeveel doofstommen lopen er in onze geïndividualiseerde wereld rond, doofstommen met prima oren en die gewoon kunnen praten.

U weet dat ik actief ben binnen het IHGO, een Instituut voor Huwelijk Gezin en Opvoeding. Er is in onze tijd veel meer aandacht voor achterstandskinderen, problemen in de ontwikkeling, sociale achterstand. We beschikken over meer en meer instrumenten voor begeleiding en om deze kinderen te stimuleren. En we zien daar goede vruchten van. Maar er is een tekort in onze maatschappij dat we voortdurend in stand houden. Gebrek aan gemeenschapszin.

Wat is gemeenschapszin? Twee weken geleden begon de tweede lezing met de tekst: ‘Broeders en zusters, weest elkander onderdanig, uit ontzag voor Christus.’ En in zijn brief aan de Romeinen zegt Paulus: ‘Acht de ander hoger dan jezelf.’ Die houding is nodig voor een levende en liefdevolle gemeenschap. Er zijn voor de ander, en daar je vreugde in vinden.

Bij uitvaarten hoor je mensen dat ook wel eens zeggen over een moeder of een vader: ‘Als wij gelukkig waren, waren zij gelukkig.’ Je egoïstische-zelf, je carriere-zelf, je zelf met geldingsdrang, dat zelf verliezen, om je milde zelf, je dienende zelf, je liefhebbende zelf te vinden.

Wat was er gebeurd in zijn leven als Karst T. Jezus had ontmoet en Jezus had hem meegenomen uit de kring van zijn wereld, die wereld waarin hij iets wilde betekenen, waarin hij aankondigde dat hij beroemd zou worden, die wereld die hij haatte omdat hij er zo beroerd voor stond, en alle ikonen van die wereld waaronder het koninklijk huis ging hij haten, als Jezus hem uit de kring, de vicieuse cirkel van deze wereld had weggehaald. Als Jezus hem had aangeraakt, met zijn hand en met zij woord, en zijn doofstomheid had doorbroken, zodat hij kon praten over zijn eenzaamheid, over zijn angst en boosheid, en iemand had die hij kon vertrouwen en die echt om hem gaf, wat was er dan met hem gebeurd.

Wij zijn leerlingen van Jezus. Dat betekent dat wij dit werk van Hem moeten voortzetten. Want er leven heel veel Karst T.’s in onze wereld, omdat deze maatschappij wel de middelen heeft om er iets aan te doen, maar de gemeenschapszin ontbreekt door een voortgaand proces van individualisering.

Hier in deze viering mogen we aangeraakt worden door Christus en geraakt worden door elkaar. Hier mogen we vragen dat we bouwen aan een wereld waar mensen die dit het hardst nodig hebben ook mensen tegenkomen als Jezus, die hen aanraken, horen en verstaan.

We mogen bidden dat wij op die manier zijn leerlingen, zijn Kerk mogen zijn. Amen.

Voorbede

Vol vertrouwen richten we onze gebeden tot God, die ons samenbrengt en opbouwt tot zijn Volk.

Bidden wij voor alle gelovigen wereldwijd, die Jezus proberen na te volgen, in de Katholieke Kerk en binnen alle Christelijke stromingen, dat wij samenwerken om die levende gemeenschap te worden waarin oog is voor de zwaksten en gemarginaliseerden. Laat ons bidden.

Bidden wij voor onze wereld, vooral voor hen die winst halen uit deze geïndividualiseerde maatschappij. Dat zij tot bezinning komen en meebouwen aan waarachtige gemeenschapszin. Laat ons bidden.

Bidden wij voor onze parochiegemeenschappen, dat de werkgroepen in dit nieuwe seizoen met vreugde hun taken kunnen vervullen en meebouwen aan een gemeenschap van geloof en liefde. Laat ons bidden.

Bidden we voor de gezinnen, dat we nieuwe wegen vinden om individualisme te overwinnen en saamhorigheid te bevorderen. Bidden we om onderlinge steun in wijsheid en liefde. Vragen we om de Heilige Geest die ons geleidt in de voetsporen van Jezus. Laat ons bidden.

Back To Top