Ga naar hoofdinhoud

De waarheid regeert. Dat is het adagium in de Kerk. Christus is de weg, de waarheid en het leven. Wie de weg ten leven wil volgen, moet zich toevertrouwen aan de waarheid die Christus is.

Eucharistieviering 13 april 2009, 10.00 uur, in de parochie van de heilige Jozef te Wassenaar, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Preek: B2009TMPPMB

Lezingen

E.L.: Hand. 2, 14, 22-32
Ps.: 16 (GvL)
Tr.: Victimae
Ev.: Mat. 28, 8-15

Homilie

Het was 29 november 1999, toen onze koningin in een informeel gesprek deze woorden gebruikte: “De leugen regeert.” Twee journalisten konden hun mond niet houden over deze informele uitspraak en sinds die tijd is het een staande uitdrukking geworden, met name over de pers. Inmiddels is er zelfs een TV programma met die naam.

Er is nog een andere uitdrukking: “Wie liegt, moet veel onthouden.” En nog een: “Al gaat de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel.”

Vandaag hebben we in het Evangelie een voorbeeld hoe een leugen ontstaat. Het gaat altijd om belangen. wat voor belangen? Dat kunnen er legio zijn. Dat kan gaan om dreigend machtsverlies of gezichtsverlies, het kan gaan om puur geld, bezit. Het kan gaan om haat, emotie. Het kan ook gaan om pure onverschilligheid, desinteresse, laksheid, domheid, lauwheid of gebrek aan moraal.

Vandaag zien we hier een voorbeeld van. De machthebbers hebben er baat bij dat het verhaal van Jezus’ verrijzenis wordt uitgeschakeld. De soldaten hebben er baat bij dat hun positie niet wordt beschadigd. Geld is het smeermiddel.

Hoeveel leugens worden zo de wereld ingebracht. Maar soms ook door gebrek aan onderscheidingsvermogen, of door belangenverstrengeling. Let maar eens op waar deze wereld het snelst op reageert wanneer de Kerk iets zegt. En welke middelen ze gebruikt om de Kerk in een kwaad daglicht te stellen. De leugen regeert.

De waarheid regeert. Dat is het adagium in de Kerk. Christus is de weg, de waarheid en het leven. Wie de weg ten leven wil volgen, moet zich toevertrouwen aan de waarheid die Christus is. Daarom mag altijd elke leugen die in de kerk binnensluipt ontmaskerd worden. dat schaadt de Kerk niet, dat zuivert, loutert, en maakt uiteindelijk heel. Zo wordt de heiligheid, de heelheid van de Kerk alleen maar geholpen.

Er zou veel over te zeggen zijn, er zou veel te discussiëren zijn, want veel misvattingen over de Kerk zijn er de afgelopen decennia, maar misschien al vanaf het begin ingepompt. Dikwijls moet onze eigen geest weer gezuiverd worden en tot het licht van de waarheid komen om zuiver te kijken naar Kerk en wereld. Ons geloof, het Evangelie, ons gebed en ons samenkomen mag ons daarbij helpen, in het licht van Pasen. Amen.

Voorbede

Vragen wij op dit feest van Pasen om te mogen leven in de waarheid.

Bidden wij voor de Kerk, dat alle gelovigen op alle posities in de Kerk, de waarheid toegewijd zijn. Dat allen leven in het licht van Christus, waarachtig in woord en daad. Laat ons bidden.

Bidden wij voor de wereld waar de leugen zo vaak regeert. Vragen wij om opinieleiders die de waarheid boven de leugen stellen, om regeerders die in waarheid het belang van de bevolking dienen, om media die de leugen bestrijden, eerst in de eigen geledingen. Laat ons bidden.

Bidden wij voor onze parochies, voor de gezinnen, voor dopelingen, communicanten en vormelingen, voor bruidsparen, dat zij in waarheid de liefde zoeken en vervullen, dat zij in waarheid het geloof blijven verdiepen, dat zij in waarheid God en de naaste dienen. Laat ons bidden.

Back To Top