Ga naar hoofdinhoud

Onze Kerk is een kerk waarin God door mensen heen spreekt. Vragen wij om Gods Geest, die onze oren geneest, zodat wij kunnen luisteren. Luisteren naar God en elkaar, luisteren naar elkaar en naar God. Tussen en door de woorden heen horen wat God ons wil zeggen.

Eucharistieviering in de parochiekerk van De Goede Herder, de H. Willibrordus en de H. Jozef te Wassenaar en de H. Willibrord te Oegstgeest, in het weekeinde van 28 en 29 januari 2012, 17.00, 19.00, 09.30 en 11.00 uur, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Preek: B2012DHJ04B

Lezingen

E.L: Deuteronomium 18,15-20
Ps.: 95 (94),1-2, 6-7, 8-9
T.L: 1 Korintiërs 7,32-35
All: Johannes 6, 63b en 68b
EV: Marcus 1,21-28

Homilie

“Uit uw eigen broeders zal de HEER uw God een profeet doen opstaan zoals ik dat ben, naar wie gij moet luisteren.”

Dat beloofde Mozes namens God. Een profeet zoals Mozes, naar wie zij moeten luisteren. Hierin klinkt de beroemde oproep tot Israel door: ‘Sjema Israel, Hoor Israel, Luister Israel.’

U weet ongetwijfeld hoe belangrijk en ook hoe moeilijk echt luisteren is. We kennen de grapjes uit cabaret of films, waarbij een man gebeld wordt door zijn vrouw. Je hoort een lange woordenwaterval, tussendoor legt manlief de hoorn een poosje neer, pakt hem af en toe even op, zegt hmm, hmm, ja, ja, legt hem weer een poosje neer en de waterval gaat door.

Andersom kunnen we ook wel iets verzinnen. Truus, je zei zonet toch laten we samen naar naar een nieuwe auto gaan kijken?”– Nee, welnee. – Jawel, je zei net, laten we maar naar de Volvo dealer gaan. – Welnee, ik bedoelde alleen dat mijn broer een leuke Volvo gekocht heeft. – Maar daarna zei je toch, misschien is dat ook iets voor ons. – Ja, maar ik bedoel niet nu meteen …

Als goed luisteren moeilijk is, dan is goed spreken niet gemakkelijker. Echt zeggen wat je bedoelt en zo spreken dat de ander je kan verstaan. Maar ook zo luisteren naar de ander, dat je de ander verstaat en niet je eigen gedachten in de woorden van de ander legt. Spreken en luisteren, luisteren en spreken.

Zoals het in het gewone leven gaat, zo gaat het ook in onze relatie met God. ‘Hoor Israël, Luister Israel, Sjema Israel.’

Ik hoor wel eens mensen zeggen: “Ja ik bid wel, maar God geeft geen antwoord”. Hiermee wordt het probleem in een paar woorden weergegeven. Maar het is net als dat gezegde dat zo gemakkelijk in de mond wordt genomen: “Er is er nog nooit eentje teruggekeerd.” Om met die laatste te beginnen. Wij Christenen geloven juist dat er wel eentje is teruggekeerd, en dat daar heel ons geloof op gevestigd is. Omdat Hij is teruggekeerd uit de dood, weten we dat dit leven niet alles is en de dood niet het einde. Omdat Hij is teruggekeerd weten we dat alles wat Hij daarvoor heeft gezegd ook echt waarheid is. Omdat Hij is teruggekeerd is de Kerk geboren en leeft door de tijd heen. Ja er is er één teruggekeerd; Hij. Precies zo is het met die opmerking: “Ik bid wel, maar God geeft geen antwoord.” Het probleem is dat God antwoord geeft door mensenmonden. “Uit uw eigen broeders zal de HEER uw God een profeet doen opstaan zoals ik dat ben, naar wie gij moet luisteren.” Misschien verwachten we iets anders dan wat God geeft.

Zouden we graag Gods stem rechtstreeks horen? Wat voor stem zou dat zijn? Een bulderstem vanuit het heelal, een stem die gepaard gaat met donder en bliksem? Mozes herinnert het volk eraan dat ze die stem juist niet meer wilden horen, nee, dat niet meer, zo angstaanjagend, zo overweldigend, laat God maar tot Mozes spreken. En als God dan opnieuw spreekt, door een Mens, dan klinkt een Blijde Boodschap, dan zeggen we Gods Woord is Vlees geworden.

Hierin ligt de oplossing en het probleem. Want als God eenmaal door een mens spreekt, krijg je allerlei mensen die zeggen: “Jawel God spreekt door mij. Jawel God geeft me dit in”. Dat probleem kende Jezus ook al in zijn gesprek met de Joden uit Judea. Zij wilden van Hem een teken (Johannes 2,13-25), als bewijs dat Hij van God kwam.

Onze Kerk is een kerk waarin God door mensen heen spreekt. Als luisteren naar elkaar al moeilijk is, dan is het luisteren naar God die door onze woorden heen zijn Boodschap geeft, nog moeilijker. Andersom is het ook waar, als we leren luisteren naar God, dan gaan we ook beter luisteren naar mensen, dan horen we niet alleen wat er gezegd wordt, dan horen we niet alleen wat er bedoeld wordt, ja we horen zelfs wat er niet gezegd en niet bedoeld is, maar wat er achter de woorden nog schuil gaat.

Wij zijn een Kerk waarin God zijn woorden door mensen heen spreekt, waarin Gods daden zichtbaar worden in een mensengeschiedenis. Hoe lastig is het om in het Oude testament door alle oorlogen en gewelddaden, door alle overspel en bedrog, door alle geloofsafval en ongehoorzaamheid heen, steeds Gods Woord en Gods heilsplan te blijven horen en zien. Hoe lastig is het om in de geschiedenis van de Kerk, met alle oorlogen en gewelddaden, overspel en bedrog, door alle geloofsafval en ongehoorzaamheid heen steeds Gods Woord en Gods heilsplan te blijven zien.

Het is troostend dat God ondanks al die ontrouwe koningen, de ontrouw van de priesters en het volk, toch trouw blijft aan zijn Volk. Even troostrijk is het dat God ondanks alle ontrouwe pausen, bisschoppen, priesters, alle ontrouwe koningen en leken, toch trouw blijft aan zijn Kerk.

“Uit uw eigen broeders zal de HEER uw God een profeet doen opstaan zoals ik dat ben, naar wie gij moet luisteren.” Deze belofte is vervuld in Christus, zoals elke belofte in het Oude Testament in Hem vervulling vindt. Wij vragen Gods Geest, die onze oren geneest, zodat wij kunnen luisteren. Luisteren naar God en elkaar, luisteren naar elkaar en naar God. Tussen en door de woorden heen horen wat God ons wil zeggen. Laten we dan ook kracht vragen aan dezelfde heilige Geest, zodat we ook doen wat we horen, gehoorzamen aan de Geest. Dan klinkt Gods Blijde Boodschap ook door onze woorden en daden heen. Amen.

Voorbede

Bidden wij tot God die tot ons spreekt in zijn Zoon.

Bidden we voor alle gelovigen, om een luisterend oor en een open geest. Dat allen horen naar wat God ons wil zeggen, dat zij zijn woorden van goedheid en liefde verstaan, dat allen zijn Woord in praktijk brengen. Laat ons bidden.

Bidden wij voor onze samenleving, dat er een nieuwe tijd mag komen waarin het vele lawaai wordt teruggedrongen en er ruimte komt voor stilte. Vragen wij dat God ons helpt een nieuwe manier van omgaan te ontwikkelen, waarin we zorgvuldig spreken en luisteren. Laat ons bidden:

Bidden we voor onze nieuwe parochie van de Heilige Augustinus, voor alle gelovigen, dat we luisteren naar het Woord van Christus, dat het Evangelie ons aanspoort tot daden van goedheid en liefde, dat we elkaar weten te vinden en elkaar verstaan. Laat ons bidden.

Bidden we voor gezinnen en alleenstaanden, bidden wij voor dopelingen en communicanten, vormelingen en bruidsparen, voor ouderen en zieken, vragen we om de heilige Geest die ons doet bidden en stil zijn, die ons doet horen en spreken. Laat ons bidden.

Intenties[

Back To Top