Ga naar hoofdinhoud

God is geen rekenkundige eenheid. God is geen wiskunde. God is geen natuurkunde. God is geen biologie. Soms moet je eerst accepteren dat God groter is dan al onze denkbeelden, voordat je kunt accepteren dat God zich openbaart als Vader, als Zoon en als heilige Geest.

Parochie H. Augustinus, weekeinde van 2 en 3 juni 2012, om 17.00 uur in De Goede Herder kerk en om 09.30 en 11.00 uur, in de Willibrorduskerk en in De Goede Herder Kerk te Wassenaar, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Preek: B2012TRIN1B

Lezingen

E.L.: Deuteronomium 4,32-34.39-40
Ps.: Psalm 33 (32) 4-5, 6 en 9, 18-19, 20 en 22
T.L.: Romeinen 8,14-17
All.: Eer aan de Vader en …
Ev.: Matteüs 28,16-20

Homilie

Wij zijn niet alleen. Dat is de gedachte die ik vandaag mee wil geven op het feest van Gods Drievuldigheid.

Niet alleen. Hoe heerlijk is het om samen te zijn. En hoe heerlijk is het af en toe alleen te zijn. Dit is al een oude wijsheid. Jezus is geen klooster begonnen, maar Hij leefde wel heel kloosterlijk. Het klooster was meer iets voor Johannes de Doper en Jezus noemt zijn levensweg wijs, net als de levensweg van Jezus wijs is. De wijsheid vind zijn rechtvaardiging bij al haar kinderen.

Jezus is geen klooster begonnen, maar hij trok zich met grote regelmaat terug om in de stilte te zijn en dichter bij zijn hemelse Vader te komen. Als Hij dat nodig had, wie zijn wij dan om te denken dat wij het niet nodig hebben. Wij mensen zijn wonderlijke wezens. Geen enkel schepsel op aarde is een individu als wij. Zelfs een kat, die heel solitair kan leven of welk ander dier ook, weet wat alleen zijn is, geen dier weet wat het betekent jezelf te zijn, uniek te zijn, bewust te zijn van het eigen ik tegenover de ander.

Ik weet het, ook bij dieren vind je sporen van zelf-herkenning, natuurlijk heeft een dier een bepaalde mate van bewustzijn, anders kan het z’n weg niet vinden in de wereld, maar het echte – diepe – innerlijke – alleen zijn, en wat daaraan gepaard kan zijn, diepe, intense eenzaamheid, is iets van de mens.

God is uniek, maar niet alleen. God is één, maar niet eenzaam. God is onverdeeld, maar omvat de veelheid. God is zichzelf, maar niet beperkt tot één persoonlijkheid. God is fundament, maar ook relatie. God is identiteit, maar ook vitaliteit. God is stabiliteit, maar ook dynamiek.

God geeft ons ruimte, maar laat ons niet vallen. God wijst ons de weg, maar dwingt niet. God bemint ons, maar corrigeert ook. God vergeeft ons, maar blijft ook rechtvaardig. God kent ons doen en laten, maar hindert ons niet. God staat ver boven ons, maar leeft ook in ons hart. God is niet van ons afhankelijk, maar wil toch onze medewerking.

God is mysterie, maar laat zich toch kennen. God is te groot voor het heelal, maar wordt mens in zijn Zoon. God is eeuwig, maar treedt binnen in onze tijd. God is oneindig licht zonder te verblinden. God is leven zonder bederf. God is Vader, Zoon en heilige Geest.

Waarom deze litanie van tegenstellingen en wonderlijke combinaties? Omdat het dan niet zo vreemd meer is om drie en een bij elkaar te brengen. God is geen rekenkundige eenheid. God is geen wiskunde. God is geen natuurkunde. God is geen biologie. Soms moet je eerst accepteren dat God groter is dan al onze denkbeelden, voordat je kunt accepteren dat God zich openbaart als Vader, als Zoon en als heilige Geest.

Is dat alles wat we over God kunnen zeggen. Zeker niet.

Amen.

Voorbede

Wij bidden met groot vertrouwen tot God.

Bidden wij voor dat de Kerk over de hele wereld vol vreugde en dankbaarheid is vanwege het grote mysterie dat God is. Bidden we voor filosofen en theologen, dat zij inzicht en wijsheid putten uit het mysterie dat God is. Bidden we voor alle gelovigen dat zij vreugde vinden in Gods goedheid en liefde. Laat ons bidden.

Bidden wij voor onze samenleving. Vragen wij om eenheid in alle verscheidenheid. Vragen wij om verwondering en bewondering om alle culturen en talen, alle schoonheid van mensen in alle landen. Dat wij elkaar zien met Gods ogen. Laat ons bidden.

Bidden wij voor onze parochie met zes gemeenschappen en zeven kerken, dat wij in de verscheidenheid van achtergronden en gewoontes, elkaar steeds vinden in de eenheid van geloof en liefde, in de onverbreekbare verbondenheid van vader, Zoon en heilige Geest. Laat ons bidden.

Bidden wij voor onze families, de gezinnen, voor alleenstaande ouders en voor allen die samen of alleen door het leven gaan, dat zij de geborgenheid van God mogen ervaren in de liefde van de gemeenschap van Gods Kerk. Dat zij ieder op unieke wijze een bijdrage mogen leveren aan Gods Koninkrijk. Laat ons bidden.

Intenties

Back To Top