Ga naar hoofdinhoud

Wie naar die verbondenheid met God verlangt, moet de dood niet vrezen, maar bereid zijn aan het oude “ik” te sterven, zodat een nieuw “ik” vanuit God geboren kan worden.

Eucharistieviering in de parochie van de H. Augustinus, in de kerk van de H. Joannes de Doper (Katwijk) en de Goede Herder (Wassenaar), weekeinde van 2 en 3 mei 2015, om 19.00 en 11.00 uur, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Eucharistieviering beluisteren vanuit De Goede Herder te Wassenaar (MP3)

Preek beluisteren vanuit De Goede Herder te Wassenaar (MP3)

Preek: B2015TMP05BAUFX

Lezingen

E.L: Handelingen der Apostelen 9, 26-31
Ps: 22 (21), 26b-27, 28 en 30, 31-32
T.L: 1 Johannes 3, 18-24
All: Johannes 15,4 en 5b
EV: Johannes 15, 1-8

Homilie

In mijn tuin staat een druivenboom en onlangs heb ik weer wat gelezen over het snoeien van de druif. Wil je een goede druivenoogst hebben, dan moet je ook op een goede manier snoeien. Het voorbeeld dat Jezus ons vandaag in het Evangelie geeft komt uit de praktijk. Het is echter interessant dat Jezus hierbij het woord zuiveren gebruikt. De Vader zuivert de goede ranken, zodat ze nog meer vrucht dragen. Waar gaat dat over; zuiveren om meer vrucht te dragen?

Deze gelijkenis over de wijnrank volgt bij Johannes na de voetwassing, deze tekst staat dus in het verlengde van het laatste Avondmaal. Bij de voetwassing zegt Jezus dat zijn leerlingen rein zijn, ofschoon niet allen. Jezus heeft eerder al gesproken over die bijzondere verbondenheid met de Vader en met Hem. Op een vraag van Judas Taddeüs zei Jezus: “Als iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord onderhouden, mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en verblijf bij hem nemen.” Vandaag zegt Jezus in het Evangelie: “Gij zijt al rein dank zij het woord dat Ik tot u gesproken heb. Blijft in Mij dan blijf Ik in u.”

Er is een verband tussen rein zijn en verbonden zijn met Jezus. Wat is dan dat rein zijn? Is dat hetzelfde als het rein zijn volgens de Wet van Mozes? Voor Jezus heeft rein zijn alles te maken met het dragen van vruchten. Dan gaat het niet om gewone druiven, maar om vruchten voor Gods Koninkrijk.

Een stukje verder in het verhaal, volgt het deel dat we volgende week zullen horen. Dan spreekt Jezus over de liefde: “Geen groter liefde kan iemand hebben dan deze, dat hij zijn leven geeft voor zijn vrienden.” Vrucht dragen heeft bij Jezus alles te maken met liefde. Wanneer Jezus over liefde spreekt, denkt Hij aan “zijn leven geven”. Zo komen we langzaam op het spoor van de betekenis van deze gelijkenis. Onzuiver is dat wat de liefde voor God en de naaste zo vertroebelt, dat we geen vrucht meer dragen naar Gods bedoeling. God wil ons zuiveren, God gaat zo met ons om dat we dit soort troebeligheden kunnen overwinnen en kwijtraken.

We lezen deze zondagen uit het Evangelie volgens Johannes. De andere evangelisten hebben soortgelijke parabels, zoals die over de zaaier en het zaad. Een deel valt op de weg, een deel op ondiepe grond, een deel tussen de distels en een deel op goede grond. Daar zal het uiteindelijk vrucht dragen, deels dertig-, deels zestig- en deels honderdvoudig. Johannes heeft ook zo’n woord van Jezus: “Als de graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft hij alleen: maar als hij sterft, brengt hij veel vrucht voort” (Joh. 12, 24). Jezus heeft het ook dan over je leven geven om veel vrucht te dragen.

Vrucht dragen is heel concreet; het gaat steeds om concrete daden. Dan betreft het niet alleen, zoals deze dagen, een gift voor de slachtoffers van de aardbeving in Nepal. Het gaat om een voortdurende levenshouding. Egoïsme en angst voor je eigen hachje. Zucht naar macht, invloed, bezit en status. Voortdurende beïnvloeding door oppervlakkigheid in media en reclame. Een leven dat vooral gericht is op plezier hebben en genieten voor jezelf. Het zijn enkele van de vele hindernissen om vrucht te dragen voor Gods Koninkrijk. Het zijn hindernissen waarbij je als mens wordt aangezet om om je eigen leven veilig te stellen, niet om je leven te geven. Jezus houdt ons juist voor ogen dat we ons eigen leven niet moeten proberen veilig te stellen, maar bereid zijn dat stukje ik, waar de wereld alle aandacht op richt, los te laten. Niet om in het niets te verdwijnen, maar om ruimte te geven aan een nieuw ik, dat vanuit God geboren wordt.

In de tweede lezing horen we vandaag hoe Johannes zegt dat we “niet moeten liefhebben met woorden en leuzen maar met concrete daden.” Een woord is pas echt, is pas werkelijk waar, wanneer het omgezet wordt in daad. Zoals Johannes over Jezus zegt: Het Woord is Vlees geworden. God spreekt door zijn profeten over goedheid en liefde, God spreekt over trouw tot in de dood. God spreekt over vrucht dragen. Gods Woord wordt Vlees en Bloed in Christus, heel concreet, zo concreet dat Jezus het laat zien tot in de dood. Zo levert Hij het definitieve en onomstotelijke bewijs dat Gods Woord Waarheid is.

In de eerste lezing zien we hoe ook bij de eerste Christenen gezocht wordt hoe je hier concreet mee omgaat. Barnabas is hier een voorbeeld. Als andere Christenen nog afstand houden van Paulus, omdat ze zich herinneren dat hij Christenen heeft opgespoord en gevangen gezet, ziet Barnabas al vruchten van goedheid en geloof in het leven van Paulus en hij gaat op hem af. Hij haalt Paulus erbij en zo maakt hij het mogelijk dat Paulus na zijn bekering met zijn grote kennis van de heilige Schrift, de Kerk meer ten dienste kan staan.

Jezus gebruikt een mooi voorbeeld met de druivenboom. Verbonden met Jezus, door zijn Woord en door zijn Sacrament, door Hem na te volgen in concrete daden van liefde, zowel dus in de liturgie als in de praktijk door de week, kan ons leven vrucht dragen, al gaat dat niet zonder pijn. God zuivert ons, Hij helpt ons om los te komen van al die factoren die de echte liefde in de weg staan. God verbindt ons hechter aan zichzelf. Of zoals Jezus belooft: “Wij zullen tot hem komen en verblijf bij hem nemen”. Wie naar die verbondenheid met God verlangt, een verbondenheid die sterker is dan de dood, die moet de dood niet vrezen, maar bereid zijn aan het oude “ik” te sterven, zodat een nieuw “ik” vanuit God geboren kan worden. Amen.

Voorbede

Pr: Bidden wij tot God in geloof en vertrouwen.

Wij bidden voor alle mensen die Jezus willen navolgen, dat zij zich door Hem laten zuiveren in denken en doen, zodat hun leven vrucht draagt voor Gods Koninkrijk. (Laat ons [zingend] bidden.)

Wij bidden voor alle mensen van goede wil, dat zij niet alleen het goede willen doen, maar het in de praktijk brengen door concrete daden van goedheid en liefde. (Laat ons [zingend] bidden.)

Wij bidden voor onze parochie, dat we elkaar steunen om verder te groeien in verbondenheid met Christus en met elkaar; dat we openstaan voor de heilige Geest in ons leven. (Laat ons [zingend] bidden.)

Wij bidden voor gezinnen en alleenstaanden, voor echtparen, ouders, kinderen en kleinkinderen, dat we meer oog en inzet hebben voor saamhorigheid en verbondenheid, dat de liefde van Christus ons aanzet tot dienstbaarheid en offerbereidheid. (Laat ons [zingend] bidden.)

Intenties

Back To Top