Ga naar hoofdinhoud

Jezus liefhebben is liefhebben wat Jezus liefheeft, nastreven wat Hij nastreeft, doen wat Hij doet, Hem boven al het andere stellen.

Eucharistieviering in de parochie van de H. Augustinus, in de kerk van de H. Willibrordus (Wassenaar), 25 mei 2015, om 09.30 uur, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Preek: B2015TMPHPI2B

Lezingen

E.L: Handelingen der Apostelen 19, 1b-6a
Ps: 104 (103) 1ab en 24, 27-28, 30-31
All: Kom, heilige Geest, vervul …
EV: Johannes 14,15-16. 23b-26

Homilie

“Wij hebben niet eens gehoord dat er een heilige Geest bestaat”. Er is niets nieuws onder de zon. Elk jaar zijn er rond Pasen wel interviews op de tv waarin blijkt dat mensen niet veel meer weten over Goede Vrijdag en Pasen. Paulus heeft eenzelfde ervaring als hij in Efese komt. Er is een geloofsgemeenschap, maar ze zijn niet gedoopt. Ze kennen Johannes de Doper, ze hebben zich bekeerd om een nieuw leven te leiden, maar ze kennen Jezus nog niet. Zodoende kennen ze ook de Heilige Geest nog niet.

Paus Franciscus gebruikte toen hij was gekozen al snel de term “mensen van goede wil”. Die uitdrukking komt uit de lofzang van de Engelen bij de geboorte van Jezus: “Vrede op aarde aan de mensen van goede wil.” We zijn in een fase beland in Europa, maar ook daarbuiten, dat we ons als Kerk opnieuw moeten gaan richten op de mensen van goede wil; mensen die Jezus amper kennen, die de Heilige Geest niet kennen, maar die wel het goede nastreven, die bekommerd zijn om anderen, om het milieu, om de toekomst van deze wereld. Mensen die betrouwbaar zijn en open staan voor de diepere geloofsvragen.

Zo kunnen we als Kerk naar buiten kijken, maar om anderen te kunnen bemoedigen en het geloof over te brengen zoals Paulus dat deed, is het nodig dat we eerst in onze eigen gelederen aan de slag gaan. Dit Woord van Jezus is daarin een richtingaanwijzer: “Als gij Mij liefhebt … ” Jezus liefhebben. Wat betekent dat? Bedoelt Jezus daarmee een emotie: “Ik houd zoveel van U”. Liefde is bij Jezus altijd een liefde die zich uit in daden en een blijvende liefde. Pas als je Jezus navolgt, als je dat liefhebt wat Hij liefheeft, dat nastreeft wat Hij nastreeft, dat doet wat Hij doet, als je Hem boven al het andere stelt, kun je zeggen dat je Hem liefhebt. Jezus zegt het heel kort: Als gij Mij liefhebt, zult ge mijn geboden onderhouden.

Dan wordt het interessant. “ … zult ge mijn geboden onderhouden.” Wat zijn de geboden van Jezus? Is Hij de Nieuwe Mozes? Geeft Hij Nieuwe Geboden? Laat Hij twee nieuwe stenen platen na, om die in een nieuwe Ark van het Verbond te leggen. Wat zijn die geboden van Jezus als Hij zegt: “Als gij Mij liefhebt, zult ge mijn geboden onderhouden.”

We lezen vandaag een kort Evangelie uit hoofdstuk 14 van Johannes. In hoofdstuk 13 heeft Jezus als gezegd wat Hij bedoelt. Daar zegt Hij: “Een nieuw gebod geef Ik u: Gij moet elkaar liefhebben zoals Ik u heb liefgehad (Joh. 13,34). Op een ander moment heeft Jezus de geboden van Mozes al samengevat in het dubbelgebod: “Gij zult de Heer uw God beminnen met geheel uw hart, geheel uw ziel en geheel uw verstand. Dit is het voornaamste en eerste gebod. Het tweede, daarmee gelijkwaardig: Gij zult uw naaste beminnen als uzelf. Aan deze twee geboden hangt heel de Wet en de Profeten (Mat. 22,36-40).”

Christelijke kerken, Christelijke gezinnen, Christelijke scholen en organisaties, zouden moeten uitblinken in liefde voor God en de naaste. Het zou daar anders moeten zijn, in hoe ze met elkaar omgaan, in hun manier van spreken en manier van doen. Maar dat is bepaald niet altijd zo. Dan blijken Christenen ook heel gewone mensen te zijn. Of heeft het te maken met wat we bij Paulus hoorden: “Wij hebben niet eens gehoord dat er een heilige Geest bestaat.” “Nadat Paulus hun de handen had opgelegd kwam de heilige Geest over hen.”

In deze viering mogen we vragen dat de genade van ons Vormsel, toen de bisschop of zijn assistent zijn hand op ons hoofd heeft gelegd en ons heeft gezalfd, dat die genade opnieuw in ons opborrelt. Dat we weer die vreugde voelen als die keer, als kind of misschien als volwassene. Weten dat wat Jezus daarover zegt waar is. Hij zal in ons wonen.

Het lijkt een vicieuze cirkel: Zijn geboden onderhouden betekent Hem liefhebben. Dan geeft de Vader zijn Geest aan ons. Maar als we dat niet doen, geeft Hij zijn geest dan niet? Daar zit inderdaad de kern. Je kunt de heilige geest verliezen in zekere zin, wanneer je de liefde van Christus prijsgeeft, als je het opgeeft. Als je denkt de naaste liefhebben zals Jezus, dat lukt mij niet. Dan verliest op de duur je leven ook zijn glans, dan blijft alleen de glans van de wereld over, een uiterlijke glans, die soms kan verblinden, maar die ook snel dof wordt.

Vandaag bidden wij om de heilige Geest, die ons helpt de liefde te bewaren in doen en laten, voor gezin en buren, voor vriend en vijand, voor God en de naaste. Dan vlamt de geest op in onze gemeenschap. Amen.

Voorbede

Bidden wij tot God in geloof en vertrouwen.

Wij bidden voor alle mensen die geloven in Christus, dat zij tijd maken voor Jezus’ Woord en Gebod van Liefde. Vragen we dat wij allen door de Heilige Geest de taal van de naaste verstaan, opdat we de naaste Gods goedheid kunnen aanreiken. (Laat ons [zingend] bidden.)

Wij bidden voor onze wereld. Vragen we dat de Heilige Geest ieder van ons aanraakt, begeestert en motiveert om ons in te verdiepen in de daden en de woorden van Jezus, opdat de Heilige Geest ook ons woorden geeft om in de taal van nu het Evangelie te verkondigen. (Laat ons [zingend] bidden.)

Wij bidden voor ons bisdom en onze parochie. We vragen om innerlijke vrijheid en motivatie om meer tijd te kunnen maken voor geestelijke verdieping. We vragen dat de Heilige Geest ons helpt met zijn wijsheid en kracht, opdat wij meer leven als kinderen van God. (Laat ons [zingend] bidden.)

Wij bidden voor gezinnen en alleenstaanden, voor echtparen, ouders, kinderen en kleinkinderen, wij vragen om de Heilige Geest; dat de vreugde van het Pinksterfeest allen tot eenheid en vrede brengt. (Laat ons [zingend] bidden.)

Intenties

Back To Top