Ga naar hoofdinhoud

Vergeving geeft vrede die leidt tot Vreugde. Vreugde met een hoofdletter: Het is een vreugde die tot dankbaarheid leidt, vreugde die je met anderen wilt delen, vreugde die tranen meebrengt, vreugde die je doet zingen zonder woorden: Alleluia.

Eucharistieviering in de parochie van de H. Augustinus, in de kerk van De H. Jozef (Wassenaar), de H. Willibrordus (Wassenaar) en De H. Laurentius (Voorschoten), weekeinde van 23 en 24 mei 2015, om 19.00, 09.30 en 11.00 uur, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Eucharistieviering beluisteren vanuit de H. Jozef te Wassenaar (MP3)

Preek beluisteren vanuit de H. Jozef te Wassenaar (MP3)

Preek: B2015TMPTPiBAUFX

Lezingen

E.L: Handelingen der Apostelen 2, 1-11
Ps: 103 (102), 1-2, 11-12, 19-20ab
T.L: Galaten 5, 16-25
All: Kom, heilige Geest, vervul … / Sequentie
EV: Johannes 20, 19-23

Homilie

We hoorden Paulus zeggen: De vrucht van de Geest is: liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtheid en ingetogen¬heid. Vandaag op Pinksteren willen we nadenken wat de Geest met ons doet en hoe de Geest zich manifesteert. We kunnen dat doen met drie¬maal een V. Dat is dus een andere VVV. Als Jezus na zijn verrijzenis aan zijn leerlingen verschijnt horen we Hem spreken over: Vrede, Vreugde en Vergeving. Jezus kwam binnen, ging in hun midden staan en zei: “Vrede zij u.” “De leerlingen waren vervuld van Vreugde toen zij de Heer zagen.” “Ontvangt de heilige Geest. Als gij iemand zonden Ver¬geeft, dan zijn ze Vergeven …” Vrede, vergeving en vreugde.

Laten we met de vrede beginnen. Jezus wenst zijn leerlingen vrede toe, twee keer, als een definitieve bevestiging. Wat voor vrede is dat? Jerusa¬lem wordt wel de stad van vrede genoemd. Het woord sjalom klinkt door in die naam. “Bij Jezus geboorte werd gezongen: “Eer aan God in de hoge, en vrede op aarde, aan de mensen van goede wil.” Bij de zaligsprekingen had Jezus gezegd: “Zalig die vrede brengen, want zij zullen kinderen van God genoemd worden.” Wanneer Jezus zijn leerlingen uitzendt, geeft Hij hen deze opdracht mee: “ … in welk huis gij ook bin¬nengaat, zegt eerst: Vrede aan dit huis!” Toen Jezus Jeruzalem naderde liet Hij zijn blik over de stad gaan en weende over haar terwijl Hij zei: “Mocht ook gij op deze dag in¬zien wat u tot vrede strekt! Maar nu is dat voor uw ogen verborgen.

Wat is dat voor vrede, waar Jezus over spreekt? Vrede voor Jeruzalem, vrede als je een huis binnengaat, kinderen van God als vredebrengers. Jezus bedoelt dan niet de gewapende vrede wanneer twee legers elkaar in evenwicht houden, of de vrede omdat de keizer de opstand heeft neergeslagen. Bij Jezus begint de vrede in relatie met God en de naaste. Er moet eerst vrede in je eigen hart zijn, om vrede te kunnen brengen.

Je kunt de vraag ook omkeren. Waren de leerlingen niet in vrede, toen Jezus binnenkwam? Je kunt je voorstellen dat ze wroeging hadden. Ju¬das had Jezus verraden, Petrus had de Heer geloochend, de leerlingen waren ge¬vlucht. Ze voelen zich bedreigd, ramen en deuren zijn dicht. De Vrede van Christus betekent dat hun angst verdreven wordt, dat de relatie met Christus is hersteld en ze elkaar ook niets meer hoeven te verwijten. In deze vredewens klinkt de vergeving van Christus door.

Dat brengt ons bij het woord vergeving. “Ontvangt de heilige Geest. Als gij iemand zonden vergeeft, dan zijn ze vergeven, en als gij ze niet ver¬geeft, zijn ze niet vergeven.” Het is jammer dat wij het Sacrament van de Biecht zijn vergeten, of er weerstand tegen hebben. Want er komt vrede door vergeving. Zonder vergeving blijft er onvrede. Er komt vrede in ons hart wanneer we weten dat God ons vergeven heeft. Daarom geeft Jezus zijn leerlingen die opdracht tot vergeving. Want die verge¬ving is een bron van vrede. De vergeving waar Jezus nu over spreekt is niet hetzelfde als ooit bij een vraag van Petrus, die vroeg: Hoe dikwijls moet ik mijn broeder vergeven als hij tegen mij gezondigd heeft? Zeven maal? Nee, zegt Jezus, zeventig maal zeven maal. Dus ontelbaar, dage¬lijks. Dat moet de basishouding zijn van een volgeling van Jezus, voort¬durende vergeving onder elkaar, die opdracht geldt voor alle Christenen. Maar Je¬zus vergaf ook de zonden namens God. Bij de lamme zegt Jezus: “Uw zon¬den zijn u vergeven”. Daar maken de Schriftgeleerden zich boos over. God alleen kan zonden vergeven. Dat Klopt, daarom juist kan Jezus zon¬den vergeven. Er is de vergeving onder elkaar en er is de vergeving namens God. Dit laatste, vergeven namens God geeft Jezus hier aan zijn leerlin¬gen als een gave en als een opdracht. Het Sacrament van de Biecht is een gave en een opdracht die tot vrede leidt.

Die vrede door vergeving, leidt tot vreugde. Een heel andere vreugde dan de vreugde bij een nieuwe telefoon, of als Feijenoord toch nog wint. Het is de vreugde als bij een jawoord na een huwelijksaanzoek, of de vreugde bij de geboorte van een kind, de vreugde van verzoening tussen twee mensen. Vreugde met een hoofdletter. Het is een vreugde die tot dankbaarheid leidt, vreugde die je met anderen wilt delen, vreugde die tranen meebrengt, vreugde die je doet zingen zonder woorden: Alleluia.

Het is Pinksteren. Vrede, Vergeving en Vreugde, als een gave van de Heilige Geest. Het is de Heilige Geest die ons innerlijk sterkt en troost, die ons helpt de liefde te bewaren die nodig is voor vergeving, die ons samen brengt en helpt de eenheid te bewaren. Het is Pinksteren, feest van de Geest, met VVV, Vrede, Vergeving en Vreugde. Amen. Alleluia.

Voorbede

Pr: Bidden wij tot God in geloof en vertrouwen.

Wij bidden voor de Kerk, we vragen om de Heilige Geest, als een bron van vergevende liefde en een basis voor vrede, dat wij door de Heilige Geest vredebrengers worden. (Laat ons [zingend] bidden.)

Wij bidden voor onze wereld. Op deze 24e mei bidden we op voorspraak van Maria Hulp van de Christenen voor de Christenen in China, om vrede en vrijheid, dat zij vol vreugde hun geloof mogen beleven. (Laat ons [zingend] bidden.)

Wij bidden voor onze parochie, dat we de gave van vrede door vergeving mogen ontvangen, vergeving onder elkaar en de sacramentele vergeving door God. Dat dit een bron van vrede en vreugde mag zijn. (Laat ons [zingend] bidden.)

Wij bidden voor gezinnen en alleenstaanden, voor echtpa¬ren, ouders, kinderen en kleinkinderen, wij vragen om de Heilige Geest, dat de vreugde van het Pinksterfeest allen tot eenheid en vrede brengt. (Laat ons [zingend] bidden.)

Intenties

Back To Top