Ga naar hoofdinhoud

We mogen vandaag het mysterie vieren dat God ons op drie manieren nabij is, op drie manieren voor ons zorgt en ons liefheeft, als Vader, als Zoon en als Heilige Geest.

Eucharistieviering in de parochie van de H. Augustinus, in de kerken van Sint Jozef (Wassenaar), Sint Willibrordus (Wassenaar) en de H. Laurentius (Voorschoten), weekeinde van 26 en 27 mei 2018, om 19.00, 09.30 en 11.00 uur, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Preek: B2018TRIN1B

Lezingen

E.L: Deuteronomium 4, 32-34, 39-40
Psalm: Ps. 33 (32), 4-5, 6 en 9, 18-19, 20 en 22
T.L: Romeinen 8, 14-17
All. Vers. Apokalyps 1, 8
EV: Mattheüs 28,16-20

Homilie

Wie of wat is God? Bent u wel eens bezig met die vraag? Als kind was ik al volledig overtuigd dat God bestaat, maar dan: Wie is God, wat is God?

In onze tijd leven we in het relativisme en het subjectivisme, twee van de vele stromingen die in onze tijd dominant zijn. Het relativisme zegt dat er geen vaste waarden en dus ook geen vaste zekerheden bestaan, want alles is relatief. Het subjectivisme zegt dat ons eigen denken de enige zekere basis is voor onze ervaring. Maar dat leidt soms tot vreemde opmerkingen. U kent ze wel: Ik vind dat de aarde vierkant is, mag ik dat alsjeblieft zelf uitmaken?

Daartegenover staat de enorme invloed van de wetenschap en het wetenschappelijk onderzoek. Alles kan en moet bewezen worden. Dat wat niet bewezen kan worden, dat bestaat niet. Die conclusie zal niet elke wetenschapper trekken, maar in onze wereld doen we dikwijls wel alsof.

Voor sommige mensen heeft geloof niets met wetenschap en ook niets met filosofie te maken. Toch is dat in onze katholieke Kerk niet zo. Onze patroon de H. Augustinus was zeer gecharmeerd van de grote Griekse filosoof Plato. Plato stelde dat je met je verstand wel tot de conclusie moest komen dat God bestaat. Voor Plato was God dan het meest perfecte en het hoogst denkbare. Aristoteles, een leerling van Plato stimuleerde zijn leerlingen om ervaringen van het goddelijke op te doen. Aristoteles noemde God de onbewogen beweger. Veel filosofen na hen hadden ook zo hun eigen ideeën over God.

Toch kom je van door de filosofie niet meteen tot geloof. Filosofie kan je ook hinderen. Een moderne filosofen kan stellen dat je bent wat je eet. Of dat je alleen zeker weet dat je bestaat omdat je denkt. Over God valt dan niets te zeggen. Filosofie is interessant, maar als het alleen hersengymnastiek is zonder doel en zonder uitgangspunt, dan wordt het tijdverspilling en afleiding van waar het echt om gaat.

Vandaag is het feest van de Heilige Drie-eenheid. Dit is iets in het geloof dat ons verstand op de proef stelt. Hoe kan God nu drie en toch één zijn. Een makkelijk antwoord is dat God zich niet stoort aan de wetten van de natuur. Maar zo’n antwoord helpt je weinig verder.

Onze emeritus paus Benedictus is een grote voorstander van het gebruik van je verstand in zaken van ons geloof. Hij ziet geen tegenstelling, in tegendeel, door ons verstand te gebruiken kunnen we God beter leren kennen.

Wanneer we nu eens die tegenstelling die te groot is voor ons verstand durven te accepteren. Wat kan het dan voor ons betekenen dat God drie en toch een is. Het kan voor ons betekenen dat wij mensen ondanks onze verscheidenheid en individuele verschillen toch één kunnen zijn. Dat die eenheid een meerwaarde heeft, ja zelf ons doel is, dat mijn persoonlijke individuele leven binnen de mensengemeenschap een hoger doel vervult, meer dan ik alleen.

Gods drie-eenheid betekent dat wij als mens op drie manieren met God verbonden mogen leven. De god van de filosofen is onpersoonlijk, een onbewogen beweger, tot zo’n god kan je niet bidden, die zal ons niet redden.

Jezus kent zijn vader van binnenuit. Jezus doceert geen filosofie, toch biedt Hij de diepste gedachten. Jezus doceert ook geen psychologie, toch kent Hij de mens beter dan wij onszelf. Als Jezus over God spreekt, spreekt Hij uit ervaring. Die God, waar onze voorvaderen over spraken, die machtige God die Egypte versloeg, die God die ze ook een jaloerse God noemden, die God die ze vreesden omwille van zijn straffende hand, noem die God Vader. Jezus biedt ons een nieuwe relatie. Daarom kunnen wij hier samen zijn, daarom kunnen wij samen het Onzevader bidden. Die oorsprong van het al is ook de oorsprong van liefde, van goedheid, van schoonheid, van geduld, van medelijden en barmhartigheid. Die dimensie van ons, als schepsel, als mens, krijgt een onnoemelijke diepte, als we Kind van God de Vader worden.

Drievuldigheidszondag leert ons dat we redding vinden in de Zoon; in alles, in vreugde en droefheid, in zinvragen en zingeving, zoekend naar een weg door dit leven, naar de waarheid over onszelf als mens, hoe te leven naar Gods bedoeling, kunnen we bij hem terecht. Ja, Jezus is God. Hij is niet de Vader, toch is er geen schepping zonder de Zoon. Jezus is niet de Geest, toch zendt Hij ons de Geest van de Vader. Jezus is God als de Zoon. Die Zoon van God is onze broeder, Hij is mens geworden, wij zijn vlees van zijn vlees. Wij vormen zijn lichaam op aarde, omdat we opgenomen zijn in zijn Nieuwe Verbond. Die dimensie van ons is dat als mens verbonden zijn met Christus tot op zijn niveau opgetild, tot in ons vlees en bloed met Hem verbonden.

De Geest is de derde persoon waardoor God weer anders met ons verbonden is, namelijk in ons. De Geest bouwt de Kerk op, de Geest vervult ons innerlijk, de Geest inspireert, bemoedigt, troost, sterkt, biedt wijsheid. Door de Geest worden wij tempels van God, wil God in ons wonen en door ons in deze wereld werken. Vandaag vieren we feest. Die filosofische god is dichtbij gekomen, aan de ene kant onbegrijpelijk, tegelijk mogen we ons drievuldig verbonden weten en dat ook ervaren, tot heil van onszelf, de Kerk en de wereld. Amen.

Voorbede

Wij bidden tot God, Vader, Zoon en Heilige Geest

Bidden wij voor alle Christenen, dat zij zich niet laten hinderen door de vele vragen van ons verstand, maar dat wij ons verstand gebruiken om God beter te leren kennen zoals God zich door het geloof aan ons openbaart. (Laat ons [zingend] bidden):

Bidden wij voor onze wereld, dat de mensheid open durft te staan voor de diepere vragen, waar we vandaan komen en waar we heen gaan. Dat velen mogen ontdekken dat Christus de weg is om tot de Drie-ene God te komen. (Laat ons [zingend] bidden):

Bidden wij voor onze parochie, dat we ons niet laten verleiden mee te lopen met de vluchtigheid van de wereld, dat we wetenschap, filosofie en geloof bij elkaar weten te houden. Vragen we om het licht van de Heilige Geest bij de wezenlijk vragen in ons leven. (Laat ons [zingend] bidden):

Wij bidden voor gezinnen en alleenstaanden, voor echtparen, ouders, kinderen en kleinkinderen, dat we op drie manieren onze verbondenheid met God mogen beleven, als kind van God, als broeder en zuster van Jezus en als tempel van de Heilige Geest. (Laat ons [zingend] bidden):

Intenties

Back To Top