Niet iedereen ontvangt de woorden van Jezus even enthousiast. Gods Woord valt niet steeds in goede aarde. We vragen de genade om Gods Woord zo te ontvangen dat het in ons leven goede vrucht draagt.
Eucharistieviering in de parochiefederatie H. Laurentius (RRM), in de kerk van de H. Liduina (Hillegersberg) en de HH. Laurentius en Elisabeth (Kathedraal), weekeinde van 24 en 25 augustus 2024, om 09.30 en 11.00 uur, door plebaan Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.
Preek: B2024DHJ21B
Homilie
Deze zondag hebben we het vijfde en laatste deel de broodrede, waarbij we lezen uit het Evangelie volgens Johannes. Volgende week lezen we weer verder uit het Evangelie volgens Marcus. Deze zondag wordt gekenmerkt door conflict, crisis en keuze.
De afgelopen vier zondagen hoorden we Jezus op verschillende manieren spreken over het Brood dat Hij zal geven; het Brood dat Hij is. Je moet Hem eten, Hem in je opnemen. Zijn manier van leven, geloven, denken en doen moet jouw manier van leven, geloven, denken en doen worden. Pas als Hij jouw weg, jouw waarheid en jouw leven is geworden, pas als je Hem accepteert als de Zoon van de levende God, dan pas kom je binnen in Gods Koninkrijk.
Jezus sprak verleden week zondag deze woorden: “Mijn Vlees is waarachtig voedsel en mijn Bloed is waarachtig drank. Wie mijn Vlees eet en mijn Bloed drinkt, blijft in Mij en Ik in hem. Zoals Ik door de Vader die leeft, gezonden ben en leef door de Vader, zo zal ook hij die Mij eet, leven door Mij” (Johannes 6, 55-57).
Deze woorden vallen niet goed bij zijn tijdgenoten. Wie denkt Hij wel dat Hij is? Ze nemen aanstoot aan Hem (Marcus 6,4). We hoorden zonet in het Evangelie van vandaag: “In die tijd zeiden velen van Jezus’ leerlingen: ‘Deze taal stuit iemand tegen de borst. Wie is nog in staat naar Hem te luisteren’?”
Krijgt u weleens ruzie over geloof, over de Kerk? Hebben mensen geen zin om naar een preek te luisteren? En als er een kerkelijk programma op de radio komt, draaien mensen dan het volume zacht of schakelen ze naar een andere zender? Geen zin om te luisteren. Bij de diaken Stefanus was het nog erger: “… ze werden woedend en knarsetandden tegen hem. Maar Stefanus, vervuld van de heilige Geest, staarde naar de hemel en … riep uit: “Ik zie de hemel open en de Mensenzoon staande aan Gods rechterhand.” Maar zij begonnen luidkeels te schreeuwen, stopten hun oren toe en stormden als één man op hem af. Zij sleepten hem buiten de poort en stenigden hem” (Handelingen 7, 55-58).
Conflict en crisis. Een grote groep leerlingen verlaat Jezus. Het zou een illustratie van onze tijd kunnen zijn. Hoeveel mensen hebben de Kerk verlaten. Als je aan hen vraagt waarom, dan komen er allerlei antwoorden. Ik noem er een paar, maar er zijn er veel meer.
– Vroeger bemoeide de Kerk zich met alles en moest ik naar de kerk, nu wil ik mijn vrijheid vasthouden.
Of: – Hoe kan je geloven in een Kerk met zoveel misbruikschandalen?
Of: – Ik geloof wel in iets maar ik geloof niet in het instituut Kerk.
Of: – Geloven is achterhaald, we hebben nu de wetenschap.
Enzovoort. Over elk argument zou je een preek kunnen houden. Maar dat doen we nu niet. Mensen hebben de Kerk verlaten of zijn er soms ongemerkt van losgeraakt. De leerlingen in het Evangelie, zij kiezen ervoor Jezus te verlaten, want zijn woorden staan hen tegen.
Dan is er iets opmerkelijks met die situatie. Jezus die de parabel vertelt van de goede herder die het verloren schaap opzoekt, die de 99 alleen laat om dat ene te vinden; Jezus, de Goede Herder, Hij lijkt geen moeite te doen om die grote groep leerlingen tegen te houden. Je ziet hier dat Jezus hen werkelijk vrij laat. Je kunt alleen in vrijheid kiezen voor God, voor Jezus en voor zijn Kerk.
We zagen dit al in de eerste lezing. Jozua zegt: “Als gij de Heer niet wilt dienen, kies dan nu wie gij wel dienen wilt: de goden die uw voorouders aan de overkant van de rivier hebben vereerd, of de goden van de Amorieten, in wier land gij woont”.
Kies, in alle vrijheid. God verplicht je tot niets. Maar als je denkt dat je zonder God, zonder Jezus, zonder Kerk pas echt vrij bent, dan vergis je je. Jozua zegt het duidelijk: Kies wie je dienen wilt: de goden van uw voorouders, of de goden van de Amorieten.
Kies je niet voor God, voor Christus en zijn Kerk, dan kies je automatisch voor de goden van deze wereld. Dan kies je voor de mythe dat de wereld je vrijlaat en jou gelukkig maakt in je zelfgekozen vrijheid. Kies je niet voor God, voor Christus en zijn Kerk, dan kies je voor jezelf, of jouw eigen idee, jouw overtuiging. Dat lijkt op vrijheid, maar je raakt erdoor opgesloten in je eigen kleine wereld. Kies je niet voor God, voor Christus en zijn Kerk, wil je niet kiezen, denk je dat je niet hoeft te kiezen, weet dan dat de wereld jou kiest.
Het conflict, de crisis in het Evangelie brengt mensen tot een keuze. In de tweede lezing komt nog een andere keuze naar voren. De keuze voor het huwelijk. “Weest elkander onderdanig uit ontzag voor Christus”. Dat is wat Paulus ons voorhoudt. Anders gezegd: Dient elkaar; acht het belang van de ander hoger dan jouw eigenbelang. Niet uit berekening maar “uit ontzag voor Christus”. Alles wat na die eerste zin komt is uitleg. De houding van de vrouw naar haar man en de houding van de man naar zijn vrouw. De kern zit erin dat je bereid bent het belang van de ander boven jouw eigenbelang te stellen, zodat de man gewoon man kan zijn en de vrouw gewoon vrouw en dat beiden zo in relatie met Christus hun rollen en taken kunnen vervullen.
Ook dat is een keuze. Wie denkt dat hij een relatie kan volhouden zonder die keuze, die loopt het risico dat het eigenbelang het op een goed moment gaat winnen en eigenbelang gaat in tegen Christus en ondermijnt de liefde.
De tijd is voorbij dat je automatisch met het doopsel christen werd, automatisch op zondag meeging naar de kerk, automatisch het geloof meekreeg op school of thuis. De tijd is aangebroken om te kiezen. Amen.
Voorbede
Wij bidden tot God in het vertrouwen dat Hij zal geven wat nodig en goed is.
Bidden wij voor de Kerk, voor alle mensen op aarde die Jezus willen volgen; wij vragen om een bereidwillig hart en een welwillend gehoor, dat allen in staat zijn de lastige dingen in het geloof met nieuwe oren te horen en Gods genadetekenen met nieuwe ogen te zien. Wij bidden voor de nieuwe bisschop van Roermond en het bisdom, om een gezegende tijd. (Laat ons [zingend] bidden):
Wij bidden voor onze wereld, voor al diegenen die het geloof afwijzen, dat Gods genade hun harten mag raken. Voor al degenen die de Kerk hebben verlaten, dat veranderende omstandigheden hen doet terugkeren naar Christus en zijn Kerk. (Laat ons [zingend] bidden):
Wij bidden voor onze terugkerende vakantiegangers, dat zij uitgerust en gemotiveerd het nieuwe werk- en schooljaar mogen ingaan en daarbij meewerken in Kerk en samenleving, tot opbouw van Gods koninkrijk. (Laat ons [zingend] bidden):
Wij bidden voor gezinnen, alleenstaanden en echtparen, ouders en grootouders, kinderen en kleinkinderen; we bidden voor de relatie tussen ouders onderling, dat de liefde zich steeds mag hernieuwen. We vragen dat de dienende liefde van Christus de kracht mag zijn van hun huwelijksverbond. (Laat ons [zingend] bidden):
Intenties