Ga naar hoofdinhoud

Als ze naar Mozes en de profeten niet luisteren, zullen ze zich ook niet laten overreden als er iemand uit de doden opstaat.

Eucharistieviering 19 september 2010, om 9.30 en 11.00 uur, in de parochies van de H. Willibrord in Wassenaar en De Goede Herder, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Preek: C2010DHJ26C

Lezingen

E.L.: Amos 6, 1a,4-7
Ps.: 146 (145) 7, 8-9a, 9bc-10
T.L.: 1 Tim. 6, 11-16
All.: Joh. 6, 64b en 69b
Ev.: Luc. 16, 19-31

Homilie

Als ze naar Mozes en de profeten niet luisteren, zullen ze zich ook niet laten overreden als er iemand uit de doden opstaat.

Het lijkt er een beetje op dat de kerk zich deze laatste weekends wat meer op de welgestelden richt. Verleden week een onrechtvaardige rentmeester. Je kunt niet God dienen en de mammon. Deze week de rijke man en de arme Lazarus. Hoe komt die man eigenlijk aan zijn naam? Lazarus komt van het Hebreeuwse El’azar en het betekent ‘God helpt’. Lazarus is de Griekse en Latijnse vorm. Hij komt ook voor bij de broer van Maria en Martha, die door Christus uit de dood werd opgewekt (Joh. 11).

Dat die naam later ook betrokken werd op stomdronken, komt door die opwekking van lazarus uit de dood. Jezus zegt dan: kom naar buiten. Dan komt Lazarus naar buiten met de doeken en zwachtels nog om hem heen. Met een beetje fantasie kan je hem wel wat waggelend en slaapdronken voorstellen.

Maar nu gaat het over een Lazarus in een parabel. Deze Lazarus is dus verzonnen door Jezus. Ik neem niet aan dat Hij onopvallend zou verwijzen naar de broer van Martha en Maria. Jezus kiest speciaal deze naam vanwege zijn betekenis: God helpt. Want daar is toch wel enige spanning in aanwezig. Iedereen in de tijd van Jezus kent het verhaal van de arme man Job. Maar Jezus noemt deze man in zijn parabel niet Job. Want Job kreeg alles in dit leven terug. Hij kreeg na alle beproevingen meer dan hij ooit had gehad, met de meeste kamelen en de mooiste dochters. In dit leven.

Dat geldt niet voor Lazarus. Lazarus staat dus voor al die mensen die van de ene ellende in de ander belanden. Mensen die hopen op beter, die de welvaart van anderen zien, die zien hoe anderen zich aan alles tegoed doen en daar niets van krijgen. Uiteindelijk gaan ze dood. Vermagerd, ziek, uitgeput, niemand die voor hen zorgt, wat een leven!

Jezus laat Lazarus dood gaan in zijn verhaal en lazarus verrijst niet, zoals Lazarus de broer van Martha en Maria. Nee, Lazarus gaat dood. En dan pas komen de verschillen.

Want Jezus heeft zijn parabel meesterlijk opgebouwd. Zou je hier stoppen dan krijgen al die mensen van tegenwoordig gelijk die zeggen, ach je weet niet of er na dit leven nog iets is, als het er is, dan is het mooi meegenomen, en als het er niet is, dan heb ik het er hier goed van genomen.

Die discussies hoort u ook ongetwijfeld, discussies over leven na de dood. Talloze meningen kun je horen. Ik geloof niet in God, maar wel dat er iets is na de dood. Ik geloof niet in leven na de dood, maar wel dat er zoiets als een god bestaat.

Jezus wil ons wakker maken en uit de droom helpen. Als we alles maar op z’n beloop laten, dan zal de verrassing na de dood groot zijn, alleen is er dan geen herstel meer mogelijk.

Jezus wil dat we ons bewust zijn dat we niet mijmeren over een soort reïncarnatie, zodat je eindeloos de kans krijgt het weer wat beter te doen. Nee, dit is jouw leven. Hier krijg je de kans om een goed mens te zijn. Daarna is het definitief.

Toch moeten we oppassen met deze oproep. Want uit angst voor die onderwereld waar die rijke in belandde, kan je angstvallig gaan leven. Goed doen uit angst voor de hel, werkt niet, of werkt slecht. Het gaat er natuurlijk om dat ons hart zo ruim wordt dat er liefde is, dat we de naaste beminnen, dat we God beminnen, dan pas kunnen we na dit leven wonen in het huis van de liefde, Gods huis. Want God is liefde. Amen.

Voorbede

Bidden wij vol vertrouwen tot God.

Bidden wij alle gelovigen, dat zij oog hebben voor de noodlijdenden, dat zij opmerkzaam zijn voor de noden in de samenleving. Bidden wij voor Christenen die ook zelf in armoede leven, vragen wij om hulp, en standvastigheid in hun geloof. Laat ons bidden.

Bidden wij voor onze samenleving, dat de wereldwijde kloof tussen arm en rijk niet groter wordt, dat er geen onherstelbare schade ontstaat aan de natuur. Bidden wij voor het welslagen van de millenniumdoelen. Laat ons bidden.

Bidden we voor allen die zich inzetten voor een betere samenleving: voor vrijwilligers die aandacht hebben voor asielzoekers, voor schuldhulpverleners, voor ziekenbezoekers en zoveel anderen, dat zij Gods liefde doorgeven en bij Christus kracht en moed vinden. Laat ons bidden.

Bidden we voor onze gezinnen, dat wij oog krijgen voor kwetsbare gezinnen, dat wij het goede met elkaar weten te delen. Bidden we ook voor kinderen die opgroeien zonder ouders en zonder thuis, dat zij geborgenheid vinden bij God en de mensen. Laat ons bidden.

Back To Top