Ga naar hoofdinhoud

God geeft ons het leven, onze adem, onze gezondheid, onze talenten, familie en vrienden. We moeten ons inspannen voor het dagelijks brood, maar als gelovige mensen beseffen we voortdurend dat we alles hebben ontvangen. Net als Maria willen ook wij zeggen dat we kleine mensen zijn in dienst van God.

Eucharistieviering in de parochiekerk van De Goede Herder te Wassenaar, 1 januari 2010, 11.00 uur, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Preek: C2010NIEUWJAAR1C

Lezingen

E.L: Num. 6, 22-27
Ps.: 67 (66), 2-3, 5, 6 en 8
T.L.: Gal. 4, 4-7
All: Hebr. 1, 1-2
EV: Lc. 2, 16-21

Homilie

Afgelopen zondag vierden we het feest van de H. Familie. Vandaag vieren we het feest van Maria Moeder Gods. Op deze dag kunnen we nadenken over Maria als een bijzondere vrouw. Maar als we haar willen eren om haar menselijke kwaliteiten, dan past dat niet bij haar. Zij beschrijft zichzelf als een kleine vrouw, in dienst van God de Heer.

Daarom zou ik vandaag met u willen kijken wat we van Maria kunnen leren, zo aan het begin van het nieuwe jaar. Afgelopen zondag, op het feest van de heilige Familie, zagen we dat toen Jezus in Jeruzalem achterbleef, Maria ook heeft moeten leren loslaten. Haar kind is meer van God dan van haar. Het is deze houding die we steeds weer moeten leren. Wat voor Jezus geldt, dat geldt ook voor ons en voor heel de schepping. Wij zijn meer van God dan van onszelf, meer van God dan van ouders, echtgenoot of echtgenote, wereld, bedrijf, of wat dan ook.

Maar het bijzondere is dat er in de diepte daartussen geen tegenstelling bestaat. Als ik mijn roeping volg en daarbij bereid ben offers te brengen, kom ik juist dichter bij mensen, kan ik meer dienstbaar zijn, en zo is het met iedere gedoopte. Wanneer we meer van God worden, worden we betere vaders en moeders, echtgenoten, medewerkers en wereldburgers.

God geeft ons het leven, onze adem, onze gezondheid, onze talenten, familie en vrienden. We moeten ons inspannen voor het dagelijks brood, maar als gelovige mensen beseffen we voortdurend dat we alles hebben ontvangen. Net als Maria willen ook wij zeggen dat we kleine mensen zijn in dienst van God.

Andersom zegt God dan tegen ons: dat is voor Mij niet genoeg, zo heb Ik jullie niet bedoeld, ik heb jou bestemd om kind van God te zijn, kijk naar mijn Zoon, zo heb ik jou ook bedoeld.

Met Maria als moeder van God mogen we ook ons eigen kind-van-God-zijn vieren. Daarmee steken we onszelf geen pluim op de hoed, kijk eens hoe geweldig, wij hebben de wijsheid in pacht, wij zijn de norm etc., nee, ook dat kunnen we van Maria leren, zij bleef wie zij was, in alle eenvoud, in moederlijke zorgzaamheid, in dienstbaarheid en in een volmaakt zuivere levenshouding. Zij bleef wie zij was, zoals God haar had bedoeld.

Het nieuwe jaar wordt ons geschonken om er iets goeds van te maken, kansen en verantwoordelijkheden. Daarbij beseffen we dat wanneer we in dit jaar groeien in onze verbondenheid met God, groeien in een luisterhouding, groeien in geduld met anderen en onszelf, groeien in saamhorigheid en eenvoud, wanneer we groeien in geloof, hoop en liefde, dan zullen we over 364 dagen, ondanks donkere en moeilijke dagen met dankbaarheid terug kunnen kijken. Amen.

Voorbede

Bidden wij op voorspraak van Maria tot onze Vader in de hemel.

Bidden wij voor alle mensen van goede wil, vandaag aan het begin van het nieuwe jaar, vragen we op voorspraak van Maria om wijsheid en kracht, om in dit jaar goede keuzes te maken en te werken aan geloofsverdieping en saamhorigheid. Vragen we ook om roepingen voor priesterschap en alle andere verantwoordelijkheden in de kerk. Laat ons bidden:

Bidden we voor de wereld, dat er meer vrede mag komen, meer vooruitgang in de millenniumdoelen, vragen we om een vernieuwing van de mentaliteit zodat economie en techniek geen autonome krachten blijven maar ten dienste van echte menselijke vooruitgang komen. Laat ons bidden.

Bidden we voor onze parochies, dat dit jaar de samenwerking zo mag groeien dat we er allen beter van worden, betere gelovigen, betere Christenen, betere mensen. Laat ons bidden.

Bidden we voor onze gezinnen, vragen we om een gezegend jaar, dat de gezinnen een basis mogen zijn waarin de kinderen opgroeien tot kinderen van God, dat zij Maria leren kennen als een moeder in de hemel en als een voorbeeld tot navolging. Laat ons bidden.

Intenties

Back To Top