Ga naar hoofdinhoud

Als we willen dat de hebberigheid van onze tijd wordt doorbroken, de moraal verbetert en de onderlinge liefde toeneemt, dan moeten we weten dat dat niet zomaar gaat. Het zal je heel wat kosten. En het begint altijd met Jezus leren kennen en navolgen.

In de parochie van de H. Augustinus, in de kerken van de H. Jozef (Wassenaar) en De Goede Herder (Wassenaar), 19 mei 2013, om 09.30 en 11.00 uur, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Eucharistieviering vanuit de St. Jozefkerk te Wassenaar (MP3)

Preek beluisteren vanuit de St. Jozefkerk te Wassenaar (MP3)

Preek: C2013TMPTPiCAUFX

Lezingen

EL.: Handelingen 2,1-11
Ps.: Ps. 104 (103), 1ab en 24ac, 29bc-30, 31 en 34
T.L.: Romeinen 8,8-17
Sequentie: Veni, Sancte Spiritu
All.: Kom, heilige Geest, vervul het hart van uw gelovigen …
Ev.: Johannes 14,15-16. 23b-26

Homilie

Wanneer zal de Heilige Geest komen? Wanneer zal Hij ons hart vervullen? Wanneer zal de Heilige Geest ons nieuw maken en deze aarde herscheppen? Waarom is alles zo lauw en mat, zo uitgedoofd? Is er iets waardoor de Heilige Geest niet kan komen en niet kan werken in ons, in de Kerk, in deze wereld?

Is er een voorwaarde voor de komst van de Heilige Geest? Moet er eerst iets anders zijn, moet er iets gedaan worden? Zijn we misschien iets vergeten? Laten we nog eens goed naar het Evangelie kijken. “Als gij Mij liefhebt, zult ge mijn geboden onderhouden. Dan zal de Vader op mijn gebed u een andere Helper geven om voor altijd bij u te blijven.”

Ik denk dat hierin een belangrijke sleutel wordt gegeven. Twee dingen noemt Jezus. Twee belangrijke voorwaarden die met elkaar te maken hebben. Liefhebben en geboden onderhouden. Is dat niet vreemd? We denken bij de Geest waarschijnlijk eerder aan emotie, aan wat er omgaat in je hart, aan je gevoel en motivatie. Maar Jezus heeft het over geboden onderhouden. Geboden, heeft dat niet met de Wet van Mozes te maken, met de tien geboden of de vijf geboden van de Kerk?

Het is vandaag Pinksteren, een feest. Wie van ons verlangt niet naar dat begin van toen? Plotseling kwam uit de hemel een gedruis alsof er een hevige wind opstak en heel het huis waar zij gezeten waren was er vol van. Er verscheen hun iets dat op vuur geleek en dat zich, in tongen verdeeld, op ieder van hen neerzette. Zij werden allen vervuld van de heilige Geest …

Hoe zou het zijn als dat hier zou gebeuren, als ieder van ons zo aangestoken werd door de geest dat we na de Mis naar buiten gaan en zomaar tegen ieder die het horen wil beginnen te praten over Gods grootheid en God goedheid, over wat Jezus gedaan en gezegd heeft, over wat God in ons leven heeft gedaan en hoe we niet anders kunnen dan Hem danken en prijzen? De mensen zouden niet weten wat hen overkwam. Zeg jij bent toch gewoon die leraar, of die tuinman, of die secretaris? Ken ik jou niet van de tennis, of van de Bridge, of van de zaak? Zo heb ik je nog nooit meegemaakt. Is er iets gebeurd?

Verlangt u daarnaar, dat u die durf zou hebben en de woorden om in deze tijd, in dit Wassenaar, in dit Nederland, anno 2013, van God te getuigen? Of denkt u, nou, laat die storm maar overwaaien, ze zien me al komen, ik houd het liever gezellig?

Maar als u ernaar verlangt, of op zijn minst daarin zou willen groeien, of in ieder geval daarmee een begin zou willen maken, wat kunnen wij dan doen, hoe kunnen we eraan meewerken dat de Heilige Geest ons wakker maakt, inspireert en aanvuurt en ons maakt tot werkers in Gods wijngaard?

Dan vindt u toch de sleutel in dat wat ik zonet aanhaalde: “Als gij Mij liefhebt, zult ge mijn geboden onderhouden. Dan zal de Vader op mijn gebed u een andere Helper geven om voor altijd bij u te blijven.” Alles begint met Christus liefhebben.

Wat is dat en hoe doe je dat, Christus liefhebben? Jezus zegt het in dit Evangelie tweemaal: “Als gij Mij liefhebt, zult ge mijn geboden onderhouden.” En “Als gij Mij liefhebt, zult ge mijn Woord onderhouden.”

Het helpt als we kijken naar de leerlingen. Zij zijn bij Jezus in de leer gegaan. Dat ging ten koste van hun werktijd, ten koste van hun baan, ten koste van hun sociale netwerk, ten koste van hun vrije tijd, met de ontspanning in het dorp met een spel of wat kletsen op de markt. Het ging ten koste van alles wat ze in hun leven hadden bereikt. Het betekent dat zij Jezus en alles waar Hij voor stond, meer liefhadden dan al die andere dingen. Jezus liefhebben is God liefhebben en je naaste liefhebben, de ander meer liefhebben dan jezelf. Dat is aan je oude ik afsterven om met Jezus tot nieuw leven te komen.

De leerlingen zijn vanaf hemelvaartdag samen gebleven. Negen dagen retraite, Jezus Woord bestuderen, erop mediteren, kauwen en herkauwen. Dat is negen dagen tijd maken voor gebed, samen praten, Gods wil zoeken, om de Geest vragen en weten dat er niets belangrijker is dan dat.

Jezus liefhebben en zijn geboden onderhouden. Het lijkt bijna dubbelop, want zijn gebod is dit: Dat wij elkander liefhebben zoals Hij ons heeft liefgehad.

Misschien hebben we gedacht dat de Heilige Geest zomaar kwam. Je vraagt het en de Wind gaat waaien. Als wij willen dat onze Kerk weer levendig wordt en verjongt. Als we willen dat wij als gelovigen in deze wereld weer een teken van nieuw leven worden. Als we willen dat de hebberigheid van onze tijd wordt doorbroken, de moraal verbetert en de onderlinge liefde toeneemt, dan moeten we weten dat dat niet zomaar gaat. Het zal je heel wat kosten. En het begint altijd met Jezus leren kennen en navolgen.

Als we Hem liefhebben en zijn Woord en Gebod onderhouden. Weet dan dat de Geest u zal vervullen. En u zult verbaasd staan wat Hij in u en in ons allen kan bewerken. Amen.

Voorbede

Bidden wij vol geloof en verlangen dat de Heilige Geest ons hart en verstand vervult.

Wij bidden voor alle mensen die geloven in Christus, dat zij tijd maken voor Jezus’ Woord en Gebod van Liefde. Bidden we voor paus en bisschoppen, dat de Heilige Geest hen de Wijsheid en het Woord geeft om te getuigen van de waarheid van Christus. (Laat ons bidden.)

Wij bidden voor onze wereld. Vragen we dat de Heilige Geest ieder van ons aanraakt, begeestert en motiveert om ons te verdiepen in de daden en de woorden van Jezus, opdat de Heilige Geest ook ons woorden geeft om in de wereld van nu het nieuwe vuur te brengen van Gods liefde. (Laat ons bidden.)

Wij bidden voor ons bisdom en onze parochie. We vragen om innerlijke vrijheid en motivatie om meer tijd te kunnen geven aan geestelijke verdieping. We vragen om Gods kracht, zodat we weerstand bieden aan de grote aantrekkingskracht van deze wereld. (Laat ons bidden.)

Wij bidden voor gezinnen en alleenstaanden, voor jong en oud; wij vragen om de Heilige Geest als een kracht tot gemeenschap, een kracht tot geduld en saamhorigheid, een kracht die ons in staat stelt tot grotere liefde, tot diepere wijsheid en moed om van God te getuigen. (Laat ons bidden.)

Back To Top