Ga naar hoofdinhoud

Aan de ene kant is geld een kans om goed te doen, het is een talent, een gave van God. Maar tegelijk is geld een risico, omdat bezit mensen dikwijls hebberig maakt en gierig. Je moet sterk staan in geloof en moraal om daar los van te komen.

Eucharistieviering in de parochie van de H. Augustinus, in de kerken van H. Willibrordus, Sint Jozef en De Goede Herder te Wassenaar, weekeinde van 30 en 31 juli 2016, om 19.00, 09.30 en 11.00 uur, door pastoor Michel Hagen. A.M.D.G. – I.H.S.

Eucharistieviering beluisteren (MP3)

Preek beluisteren (MP3)

Preek: C2016DHJ18CAUFX

Lezingen

E.L: Prediker 1, 2; 2, 21-23
Psalm: 90 (89) 3-4, 5-6, 12-13, 14 en 17
T.L: Kolossenzen 3, 1 -5. 9- 11
All: Johannes 15, 15b
EV: Lucas 12, 13-21

Homilie

Hebt u in uw leven een beetje kunnen sparen? Hebt u wat kunnen verdienen met uw werk of met een eigen bedrijf? Spaarrekeningen en beleggingen brengen helaas weinig meer op. Er wordt al gesproken over negatieve rente en een negatieve inflatie. En hebt u al een testament gemaakt? Of probeert u nu al aan de kinderen het maximale te schenken, zodat er na uw overlijden niet teveel meer naar de belasting gaat, of onenigheid ontstaat in de familie.

U begrijpt de link naar het Evangelie; ruzie na een erfenis. Het komt in onze tijd helaas voor in 30% van de gevallen. Vandaag iemand die zijn toevlucht neemt tot Jezus. “Meester, zeg aan mijn broer dat hij de erfenis met mij deelt.” Hoeveel voorbeelden als deze kennen we niet uit de praktijk? Zoveel ruzies na een overlijden: een broche, een ketting, een kast, een schilderij, het huis, het geld. Wat mag je dankbaar zijn als alles goed is gegaan en er geen negatieve sentimenten zijn ontstaan, laat staan scheuringen in de familie.

Jezus als mediator. Maar dat loopt anders, want hoe staat Jezus tegenover geld? Dat is overigens niet zo eenvoudig. Jezus kreeg bij sommigen een bijnaam: “Vriend van tollenaars en zondaars”. Er werd nog veel meer gezegd: De Farizeeën zeiden zelfs dat Jezus onder een hoedje speelt met Beëlzebub, de opperduivel. Er deden allerlei verhalen over Hem de ronde omdat Jezus niet zo rechtlijnig en ongenuanceerd was als veel Schriftgeleerden en Farizeeën.

Hoe staat Jezus tegenover geld? Jezus zag de rijke jongeling bedroefd weggaan. Die kon zijn bezit niet verkopen, zijn geld aan de armen geven en Jezus volgen. Want hij was heel rijk. Jezus verzuchtte: “Wat is het moeilijk voor een rijke het Rijk Gods binnen te gaan”. Jezus gaat om met rijke mensen. Hij kan dat, want Hij is zelf vrij. Hij gaat het huis binnen van Zacheüs, de rijke tollenaar. Dat resulteert erin dat Zacheüs de helft van zijn bezit weggeeft. Er is een gespannen verhouding tussen geld en het Rijk Gods. Aan de ene kant is geld een kans om goed te doen, het is een talent, een gave van God. Maar tegelijk is geld een risico, omdat bezit mensen dikwijls hebberig maakt en gierig. Je moet sterk staan in geloof en moraal om daar los van te komen.

Waarom heeft geld zo’n invloed? Omdat het een zekere mate van veiligheid biedt. Het geeft de mogelijkheid om in een bepaalde welstand te leven. Het maakt dat je geen zorgen hebt of je morgen te eten hebt, of je de verwarming kan betalen, de huur, de auto, je kleding.

Maar daar precies wringt het met het Rijk Gods. In Gods Koninkrijk gaat het om vertrouwen op God, zoals het volk dat moest leren in veertig jaar woestijn, vertrouwen dat God zal voorzien, dat er water zal zijn en brood, dat de tenten en de kleding niet verslijten, dat je zult ontsnappen aan het leger van Farao en andere vijanden, dat er toekomst is voor jou en je kinderen.

U kent de parabel van Jezus over de onrechtvaardige rentmeester, de man die vrienden maakte met de debiteuren van zijn baas. Zo kon hij daar later nog eens aankloppen. Jezus prijst hem omdat hij nadenkt over later. Die man doet dat op een verkeerde manier, maar hij denkt na en zorgt voor een pensioen. Jezus wil dat wij ook nadenken over later, maar dan met name over ons leven met God. Heb ik ook een hemelpensioen?

Zo is Jezus ook niet tegen een gezonde spaarpot. Dat lijkt misschien vandaag bij de parabel over de man die grotere schuren liet bouwen. Dat koren is zijn spaarpot. Tegenwoordig heet dat: Beleggen in graan. Dat is populair. Maar wat is zijn testament? Wat laat hij na? Alles wat hij spaart is er alleen voor hemzelf. Hij spaart niet om het volk te voeden, zoals Jozef in Egypte, die daarmee de redder van zijn volk werd. Hij spaart niet om met wat hij spaart iets goeds te doen. Hij spaart alleen voor zichzelf. Hoe rijk had hij kunnen zijn bij God, als hij een andere houding had gehad? Daarover zegt Jezus: Waar uw schat is, daar is uw hart. Is God jouw rijkdom, dan zit daar jouw hart. Is de aarde jouw rijkdom, dan zit je hart vast aan de aarde.

Hoe staat dat met ons? Is de houding van die man met zijn schuren niet in feite een tamelijk moderne houding? Ons individualisme viert immers hoogtij. Commerciële organisaties springen op ons als bloedzuigers. Heb je een lijfrente die vrijkomt? Dan kun je met dat extra geld leuke dingen doen. Laatst hoorde ik ook een Goede Doelen Stichting reclame maken om hen in uw testament op te nemen als een soort aards leven na de dood. Zo leef je door op aarde door het geld dat je nalaat. Geld als een nieuw soort levensverzekering na je dood. Helaas hoorde ik hen niet spreken over de Kerk, de oudste en grootste Goede Doelen organisatie op aarde, die het meeste Goede Werk verricht.

De eerste Christenen stonden erom bekend dat ze barmhartig en gul waren. Ze deelden hun bezittingen met elkaar. Ook zijn er vanaf het begin Christenen die voor armoede kiezen, een leven zonder bezit. Dat doen vooral zij die voelen hoe sterk hun binding aan het geld is en hoe het hun denken en doen beïnvloedt. Zij kiezen voor vrijheid door Jezus na te volgen in zijn armoede. Als die rijke graanboer zijn koren had bestemd als een gift en een testament voor de armen, voor de Kerk, voor de hongerigen, hoe rijk zou hij zijn geweest bij God. Ons bezit is een kans. Ons leven hier in het Rijke Westen is een grote kans, maar ook een gevaarlijke kans die wijsheid vraagt en genade van boven, om in echte vrijheid te kunnen kiezen voor Gods Koninkrijk. Amen.

Voorbede

Bidden wij vol vertrouwen tot God onze barmhartige Vader.

Wij bidden voor de Kerk en voor alle mensen van goede wil. Wij vragen dat we in wijsheid en in liefde met onze bezittingen omgaan, om innerlijke vrijheid tegenover ons aardse bezit en onze aardse zekerheden. Dat wij het goed doen niet uitstellen tot later. (Laat ons [zingend] bidden):

Wij bidden voor onze wereld, voor al degenen die invloed hebben op de commerciële sector, op politiek en media. Dat er visie mag komen op wat werkelijk gelukkig maakt, dat niet egoïsme wordt gestimuleerd maar belangeloze zorg en aandacht voor de naaste. (Laat ons [zingend] bidden):

Wij bidden voor onze parochie, wij vragen om die innerlijke vrijheid, dat geloof, die moraal en mentaliteit, waarin we ons bezit werkelijk zien als gave van God die ons verantwoordelijk maakt voor onze naaste dichtbij en ver weg. (Laat ons [zingend] bidden):

Wij bidden voor gezinnen en alleenstaanden, voor echtparen, ouders, kinderen en kleinkinderen, om een nieuwe levenshouding waarin geluk wordt gezocht in dienstbaarheid aan elkaar, inzet voor de samenleving en behoedzaamheid voor natuur en cultuur. (Laat ons [zingend] bidden):

Intenties

Back To Top