Ga naar hoofdinhoud

Plaats maken in ons hart

Vandaag gaan we het hebben over de Advent.

Wie weet wat Advent is?
(….)
Advent is de tijd waarin we ons voorbereiden op Kerstmis. Kerstmis is het feest van de geboorte van Jezus.

Hoe doen we dat, ons voorbereiden op Kerstmis?
(…)

Ik noem eerst de dingen die je gemakkelijk kunt zien. Bijvoorbeeld: het gezellig te maken in huis, met een kerstboom, een adventkrans, veel lichtjes en een kerststal. Maar dat is niet het belangrijkste. We bereiden ons ook voor in ons hart.

Kijk dat zit zo. Jezus leefde niet alleen lang geleden. Hij leeft ook nu. Hij wil dicht bij ons zijn. Hij wil graag een plekje in ons hart. Ook in jouw hart. Het is belangrijk dat wij Hem dit plekje geven.

Waarom is dat zo belangrijk denken jullie? Dat Jezus een plekje krijgt in ons hart?
(…)
Jezus brengt Vrede brengt in ons hart. Hij maakt ons blij. Hij helpt ons om een vriend of vriendin voor een ander te zijn. Met Jezus in je hart, wordt jouw hart een stukje hemel op aarde. Het is dus fijn om dit te doen en om die plek steeds groter te maken. De Advent is een goede tijd om dit extra te proberen.

Dat klinkt fijn nietwaar? Dat als Jezus in ons hart komt wij Vrede in ons hart krijgen en ons hart een stukje hemel op aarde wordt. Daar willen we graag aan meewerken.

Maar hoe zouden we dat kunnen doen? Hoe kunnen we er nu voor zorgen dat Jezus een plekje krijgt in ons hart?
(…)

Eerst door te zorgen dat we Jezus goed leren kennen. Bijvoorbeeld door samen te lezen en te praten over Jezus, door te bidden en door naar de Kerk te gaan. Op die manier zal je Jezus leren kennen. Als je dikwijls tot Jezus bidt, komt Hij steeds meer in je hart. En al die gezellige dingen in huis helpen natuurlijk ook.

Je zal zien: Op deze manier wordt Kerstmis nog feestelijker. Hoe beter je Jezus kent, hoe groter de feestvreugde om zijn geboorte op Kerstmis.

Een Adventverhaal

In de kerk horen we de komende weken verschillende verhalen uit het leven van Jezus. Deze verhalen helpen ons ook om Jezus beter te leren kennen. Als we Jezus leren kennen leren we ook de God de Vader kennen. De verhalen helpen dus om ons op het feest van Kerstmis voor te bereiden. Vandaag lezen we alvast een verhaal. Het verhaal waar het allemaal mee begon. Het verhaal van de engel die aan Maria komt vertellen dat ze het kindje Jezus zal krijgen. Luister maar.

Lucas 1, 26-28
Het is vijf maanden geleden dat de engel Gabriël bij Zacharias is gekomen. Deze keer gaat hij naar Nazaret, een stadje in Galilea. Hij komt bij Maria en zegt: ‘Mag ik u eerbiedig begroeten, vrouw van genade, de Heer is met u’. Maria schrikt ervan. Zo heeft nog nooit iemand haar begroet. Maar de engel zegt: ‘Wees niet bang Maria, God heeft jou uitgekozen. Je krijgt een kindje, het wordt een jongetje en je moet Hem Jezus noemen. Hij zal belangrijk zijn, de Zoon van God. Hij zal koning zijn voor heel het volk van Jakob, voor altijd’. Maar nu zegt Maria. ‘Dat zal moeilijk gaan zonder man’. Maar de engel zegt: ‘Jawel; de heilige Geest van God zal komen met de krach t van God de Allerhoogste. Jouw kind zal heilig zijn, Zoon van God.

Ik mag je nog iets zeggen: Elisabet, jouw oudtante krijgt ook een zoon. Iedereen zei dat het niet kon, maar God maakt het mogelijk ’. Maria is overtuigd en zegt. ‘Ik wil alles doen wat God wil. Wat u zegt is goed.’ Nu gaat de engel weer terug naar God.

Misschien herkennen sommige van jullie dit verhaal wel. We lazen het ook in de catechese over engelen. We lazen het verhaal toen om meer te weten te komen over engelen. Vandaag willen we wat beter naar Maria kijken, zodat we ook haar, de moeder van Jezus, wat beter kunnen leren kennen.

Maria

Hebben jullie onthouden hoe de engel Maria begroette? Wat zei de engel tegen Maria als eerste?
(…)
‘Mag ik u eerbiedig begroeten, vrouw van genade, de Heer is met u’

Komt jullie dit bekend voor?
(…)
Er is een bekend gebed dat zo begint:

“Wees gegroet, Maria, vol van genade,
De Heer is met U,
Gij zijt de gezegende onder de vrouwen, en
Gezegend is Jezus, de vrucht van Uw schoot.
Heilige Maria, Moeder van God,
Bid voor ons, zondaars,
Nu en in het uur van onze dood, Amen.”

Voor ons is dat nu dus best gewoon “Wees gegroet, Maria, vol van genade” wij hebben dat al vaak gehoord. Voor Maria was het niet gewoon. Ze hoort het voor het eerst. Zo heeft nog nooit iemand haar begroet. Het is daarom een wat vreemde, opvallende begroeting van de engel. Maria begrijpt dan ook meteen dat er iets bijzonders aan de hand is. Maar ze wil wel zeker weten of de engel echt van God komt.

Maria wil helemaal van God zijn, dat heeft ze altijd al gewild. Daarom is ze eigenlijk niet van plan om een kind te krijgen met Jozef. Ze zijn ook nog niet getrouwd. Jozef is haar verloofde. Misschien denkt ze: ‘God weet dat allemaal wel, maar weet deze engel dat dan ook?’ Als de engel haar dan uitlegt dat het kind niet van een man zal komen maar dat dit kindje van God zelf komt, weet ze dat de engel echt een boodschapper van God is.
Nu is het goed. Maria kan God niets weigeren, ze houdt van God het allermeest.

Wat denken jullie; had Maria ook kunnen zeggen: “Dat wil ik niet. Ik doe niet mee”?

Ze had ‘nee’ kunnen zeggen en tegelijk ook weer niet. In theorie had ze ‘nee’ kunnen zeggen. Maar Maria houdt zoveel van God, dat ze eigenlijk geen ‘nee’ kan zeggen. Ken je dat? Dat als je echt van iemand houdt, en diegene vraagt wat aan je; en je merkt ook dat het goed is wat diegene vraagt, dat je dat geen ‘nee’ kan zeggen. Vanuit je hart kan je dan geen ‘nee’ zeggen. Zo is het ook met Maria. Voor God wil ze alles doen, voor Hem heeft ze alles over. Ze houdt van God. Bovendien is Maria ook heel moedig, ze is niet bang. Als ze merkt dat God iets moois van plan is, heeft ze geen twijfel. Ze werkt graag met God mee.

Maria werd de moeder van Jezus. Wisten jullie dat Maria ook voor ons heel bijzonder is? Toen Jezus aan het kruis hing, stond Maria bij het kruis samen met een leerling van Jezus. Op een goed moment zei Jezus tegen die leerling: “Zie daar jouw moeder”. Tegen Maria zei hij: “Zie daar jouw zoon’. Hiermee zegt Jezus ook tegen ons, dat Maria onze moeder in de hemel is. Daarom zie je in de kerk ook vaak een Mariabeeld. Voor ons hoort Maria er heel erg bij. Maria helpt ons ook om Jezus beter te leren kennen en om op Jezus te vertrouwen. Voor ons is Maria in het geloof daarom heel belangrijk.

Gebedje ik –kan –al –zelf -lezen

Lieve Jezus

U maakt mij blij

Ik vind het fijn

Met U in mijn hart

Zo bent U heel dicht bij

Amen

Back To Top