Ga naar hoofdinhoud

Vandaag praten we over ‘de hemel’. De hemel is het eeuwig leven met God. Zoals altijd beginnen we met een verhaal uit het Evangelie. Het verhaal gaat over de hemel, en toch noemt Jezus de hemel niet. Luister maar zo goed mogelijk en daarna praten wij er samen over verder.

EVANGELIE

Joh. 14, 1-6

Jezus was samen met zijn leerlingen. Hij zei:
”Je hoeft niet ongerust te zijn: Jullie geloven in God, zo kunnen jullie ook in Mij geloven. In het huis van mijn Vader is ruimte voor velen. Als dit niet zo zou zijn, dan zou ik het jullie hebben gezegd. Want Ik ga weg om een plaats voor jullie klaar te maken. En als jullie plek klaar is kom Ik terug om jullie op te nemen bij Mij. Dan zullen jullie ook zijn waar Ik ben. Jullie weten dat Ik weg ga en ook de weg daarheen kennen jullie.”

Toen zei Thomas tegen Jezus: ”Heer, wij weten niet waar U naar toe gaat, hoe moeten wij dan de weg er naar toe kennen?”
Jezus antwoordde hem: “Ik ben de weg, de waarheid en het leven; alleen door Mij kunnen mensen bij de Vader komen.”

WE PRATEN NA OVER HET EVANGELIE

Het Huis van de Vader

In dit Evangelie vertelt Jezus over het huis van zijn Vader. Hij bedoelt daarmee het huis van God de Vader, de hemel.

Hoe denken jullie dat het daar is in de hemel?
(…)

Als ik jullie zo hoor is de hemel een mooie en fijne plek. En dat klopt ook. De hemel is volmaakt. Alles is er helemaal goed. We kunnen nadenken over de hemel, maar niemand weet hoe de hemel eruit ziet. In de Bijbel staat daarover “Geen oog heeft gezien, geen oor heeft gehoord, geen mens kan zich voorstellen wat God in petto heeft voor de mensen die van Hem houden” (1 Kor. 2,9)”

Je kan de hemel dus niet beschrijven. Niemand op aarde heeft hem gezien en de hemel is zo mooi dat woorden tekortschieten. In de Bijbel worden wel beelden gebruikt voor de hemel. Er wordt dan gesproken van: leven, licht, vrede, bruiloftsfeest, vaderhuis, paradijs. En weten jullie wat het allerbelangrijkste is aan de hemel? Het enige dat we wel vast en zeker weten?
(…)

Dat we bij God zijn. In de hemel zijn we samen met God; met Jezus, met de Vader en met de heilige geest. En we leven door in de hemel. Ons leven stopt niet na onze dood op aarde. We leven door, voor eeuwig, samen met God.

Er is ruimte voor velen

In het Evangelie horen we dat Jezus zegt dat er plaats is voor velen in de hemel. Gelukkig maar. We hoeven dus niet bang te zijn dat er geen plek is, dat de hemel vol is. Dat zegt Jezus ook: wees er maar niet ongerust over. Weten jullie ook hoe we de mensen die al in de hemel zijn noemen?
(…)

Ja de heiligen. Heiligen zijn mensen die bij God in de hemel zijn.
Er zijn bekende heiligen. Natuurlijk Maria en Jozef. En we hebben het in eerdere catecheses al gehad over de heilige Franciscus, Lucia en de Heilige Drie koningen. Maar er zijn veel meer mensen in de hemel. Ook mensen die wij kennen; opa’s en oma’ s bijvoorbeeld.

In de hemel zijn dus God en de heiligen. Wie zijn er nog meer in de hemel?
(…)

De engelen.

Verbondenheid tussen hemel en aarde
Er is nog iets dat belangrijk is om te weten. Wij kunnen de mensen in de hemel, de heiligen, niet zien. Wij zijn op aarde en zij zijn in de hemel. Toch horen we bij elkaar. We zijn samen 1 familie, 1 Kerk, 1 volk van God.

Oefening van vertrouwen voor kinderen

We hebben nog een gebed. Het is een oefening van vertrouwen. Je kunt de oefening bidden als je merkt dat je niet echt op God durft te vertrouwen.

Oneindig Goede God,
Ik vertrouw op U,
want U heeft ons beloofd
dat U altijd bij ons bent
en dat wij altijd bij U mogen zijn.
Ik vertrouw ook op Jezus,
want Hij is uw Zoon.
Wilt U mij helpen altijd op U te vertrouwen
en niet te twijfelen aan uw liefde
Heer, geef mij steeds meer vertrouwen!
Amen.

Back To Top