Ga naar hoofdinhoud

Tip: voer het gesprekje vooraf met de kinderen alvorens de audio te luisteren

GESPREKJE VOORAF

Heb jij al eerste communie gedaan? Wat betekent dat nu? Kan je ons dat uitleggen?
(…)

Hoe is het om te Communie te gaan?
(…)

Zullen we eens luisteren naar wat Jezus zelf zegt over de Communie?

Tekening door Olivia (2016, 9 jaar)

Beluisteren Kindercatechese (MP3)

EVANGELIE

Het Laatste Avondmaal
Lc 22,14-21 en Mt 26,20-30

Het is avond. Jezus zit met zijn twaalf leerlingen aan tafel. Het is het zijn laatste maaltijd voordat Hij sterft aan het kruis. Tijdens de maaltijd neemt Jezus een brood spreekt de zegenbede uit, breekt het, geeft het aan zijn leerlingen en zegt: ‘Neem en eet, dit is mijn Lichaam; het wordt voor jullie gegeven. Blijf dit doen om Mij te gedenken.’ Ook neemt Hij een beker, spreekt het dankgebed uit en geeft hun die met de woorden: ‘Drink er allen uit, want dit is mijn Bloed van het Nieuwe Verbond; hij wordt voor jullie leeggegoten.

WE PRATEN NA OVER HET EVANGELIE

Verandering van het brood en de wijn
We hoorden over het Laatste Avondmaal en de woorden die Jezus sprak: ‘Neemt en eet hiervan gij allen, want dit is mijn Lichaam dat voor u gegeven is; neemt en drinkt hier allen uit, want dit is de beker van het Nieuwe, Altijddurende Verbond, dit is mijn Bloed dat voor u en alle mensen wordt vergoten tot vergeving van de zonden. Blijft dit doen om Mij te gedenken.’ Hebben jullie deze tekst al eens eerder gehoord?

(…)

Inderdaad de priester spreekt deze woorden ook uit tijdens de Mis, bij het Eucharistisch gebed. Daarna klinkt het belletje en houdt de priester de Hostie en daarna ook de kelk omhoog. Weten jullie ook hoe dat moment heet?

(…)

‘Consecratie’. Dat is het moment waarop het brood, Lichaam van Christus wordt en de wijn, Bloed van Christus.

Zien we dan ook iets veranderen?
(…)

Nee. We zien nog steeds het brood en we zien nog steeds de wijn. Onze ogen zien het verschil niet. Toch is het waar; het brood wordt Lichaam van Christus en de wijn wordt bloed van Christus.

Die woorden ‘Dit is mijn Lichaam’ en ‘Dit is mijn Bloed … ‘ zijn waar, ze zijn zó waar, dat het moeilijk is daar woorden voor te vinden; het is brood, maar het is ook Lichaam van Christus. Het is dus niet meer gewoon brood, maar het is ook wel brood. We eten niet een stuk vlees. Er is iets veranderd en er is iets hetzelfde gebleven. ‘Dit is mijn Lichaam’. Het is een mysterie, iets dat we nooit helemaal kunnen begrijpen; het is groter dan ons verstand. Daarom kijken we vooral met de ogen van ons hart en ons geloof.

We luisteren eerst naar Wie het zegt; Het is Jezus zelf die het ons zegt. Het gaat niet om iets, het gaat om Hem, om Jezus en ons. Hij is er, zo echt, als Lichaam en Bloed, als Brood en Wijn. Voor mijn ogen, voor mijn smaak en voor mijn lichaam blijft het brood, maar voor mijn hart en mijn ziel is het Jezus Zelf met zijn Lichaam en Bloed.

Het is misschien iets makkelijker te begrijpen als je denkt aan binnenkant en buitenkant. Het brood is de buitenkant; die blijft hetzelfde, maar de binnenkant verandert. Net als bij ons zelf we hebben ons lijf, onze buitenkant. Je hebt onze ziel die zit van binnen. De binnenkant van het brood wordt helemaal van Jezus.

Ontmoeting met Jezus

Te communie gaan betekent dus dat je Jezus echt ontmoet. Is dat niet prachtig en iets om heel blij van te worden? We kunnen Jezus ook op andere manieren ontmoeten, bijvoorbeeld als we bidden of als we iemand helpen. Deze ontmoetingen met Jezus zijn allemaal even belangrijk, maar er is wel een verschil.

In de communie krijg je wat Jezus ons zelf geeft; we noemen dat het Allerheiligste; er zit niks tussen Jezus en jou, je komt direct bij Jezus. Bij het ontmoeten van Jezus in mensen gaat het via een omweggetje, die andere persoon zit er tussen.

Bij bidden ben ik het die bid. Bij de communie is het Jezus die naar mij toe komt.

Verbond

In het Evangelie hoorden we Jezus ook praten over een Verbond. Weten jullie wat dat is een verbond?
(…)

Als je een verbond hebt betekent dat je bij elkaar hoort. Denk maar aan het woord verbondenheid. We zijn verbonden met heel veel mensen. Ouders met hun kinderen, als een man en een vrouw trouwen zijn ze met elkaar verbonden. Je bent ook verbonden met school en met je vriendjes en vriendinnen, en met je sportclub en met het dorp of de stad waar je woont.

Waar heeft Jezus het nu over als Hij spreekt over een Nieuw en Altijddurend Verbond? Dan zegt Hij: Ik sluit een Verbond, dat belangrijker is dan alle andere verbonden. Het Verbond van Jezus is een Verbond op leven en dood, een verbond tussen hemel en aarde, tussen God en de mensen. Dit verbond komt boven alle andere verbonden, ook boven dat tussen ouders en hun kinderen. Maar al die andere verbonden horen er wel bij. Ze krijgen een plekje in het grote Verbond van Jezus. God wil bij de mensen zijn, altijd en overal, juist waar mensen met elkaar verbonden zijn.

Waarom is het zo belangrijk om te communie te gaan?

Ten eerste is het heel fijn; je ontmoet Jezus, Hij is in jou en jij bent in Hem, en dat maakt je blij en geeft je vrede; een stukje hemel op aarde. Maar er gebeurt meer. Als je te communie gaat, helpt je dat te veranderen. Net als het brood verandert in het lichaam van Jezus kan ook jij steeds meer veranderen en worden als Jezus. Je kan steeds meer op hem gaan lijken; je kan groeien in zijn Liefde zodat je andere mensen meer liefde kan geven. Door de Communie weten we ook steeds beter dat we als gelovigen bij elkaar horen als Lichaam van Christus.

KINDERGEBED – NOVEEN VOOR COMMUNICANTEN

Dit gebedje kan je gebruiken voor een noveen. Je kan negen dagen voor je eerste communie beginnen om dit gebed elke dag te bidden. Je kan dan daarbij negen waxinelichtjes klaarzetten en op de eerste dag 1 lichtje aansteken, op de tweede dag twee lichtjes enzovoort. Als ze alle negen branden weet dat je de volgende dag je Communie mag doen. De kaarsjes steek je natuurlijk samen aan met pappa en mamma.

Lieve Jezus,

Over (…)* dagen
Mag ik mijn eerste communie doen.
Dank U wel daarvoor.
Ik mag U dan ontmoeten
en mij met U verbonden voelen.
Ik bid ook dat ik mag groeien in uw Liefde
zodat ik uw Lichtje kan zijn voor anderen.
Ik bid ook voor alle communicanten in de hele wereld,
dat zij uw Aanwezigheid mogen voelen
en dat ze dat heel gelukkig maakt.

Amen

* vul in over hoeveel dagen (9, 8 etc)

Back To Top