Ga naar hoofdinhoud

Vandaag gaan we het hebben over engelen. We zullen hier samen over praten en ook wat verhalen lezen uit het Evangelie die gaan over engelen.
Het eerste verhaal uit het Evangelie gaat er over dat God een engel stuurt naar Maria.

Evangelie: een engel komt bij Maria

Lucas 1, 26-35
Tekst afkomstig van het Gezinsboek Ons Dagelijks Brood – Advent en Kerst
Korte verhalen uit het Evangelie voor iedere dag, p. 76 (www.dagelijksbrood.nl)

“God stuurt een engel naar Maria. De engel zegt: ‘Dag, Maria’. Maria schrikt. De engel zegt: ‘Je hoeft niet te schrikken, ik heb heel goed nieuws. Je krijgt een kindje. Dat kindje heet Jezus. Hij is de zoon van God.’ Maria zegt: ‘Dat kan toch niet?’ ‘Jawel’, zegt de engel, ‘God Zelf zorg ervoor’. ‘Dan is het goed’, zegt Maria. Nu gaat de engel weer terug naar God.”

Dat is een mooi verhaal hè? De engel vertelt Maria dat ze moeder wordt van Jezus, de zoon van God. Laten we eens kijken wat we door dit verhaal te weten kunnen komen over engelen.

Door wie wordt de engel gestuurd?
(…)

Ja, inderdaad de engel komt van God. En hij komt niet zomaar hè? God heeft hem een opdracht gegeven, een taakje.

Wat komt de engel doen bij Maria?
(…)

Hij komt dus iets vertellen. Hij komt een boodschap van God brengen. Engelen zijn dus boodschappers en helpers van God. Het woord engel betekent ook “boodschapper”.

Er zijn nog meer verhalen in de bijbel waarin engelen boodschappers zijn van God. Denk maar aan het verhaal van de kerstnacht. De nacht dat het kindje Jezus is geboren.

Evangelie engelen komen bij de herders

Lucas 2,14
Vrij naar tekst afkomstig uit het bovengenoemde Adventboek blz. 92.

“De keizer van Rome wil weten hoeveel mensen er in alle landen wonen. Omdat hij dat wil, moeten Jezus en Maria op reis. Ze reizen van het dorp waar ze wonen (Nazaret) naar het dorp waar ze vandaan komen: Betlehem. Ze gaan op weg. Maria is in verwachting. Ze weet dat haar kindje snel zal komen. Ze komen in Betlehem. Daar wordt het kindje geboren. In een stal, want in de herberg was geen plaats voor hen. Maria legt het kindje in de kribbe. In de buurt van de stal zijn herders, ze bewaken hun schapen. Ineens verschijnt er een engel van God en het licht van God straalt van hem af. De herders worden er bang van. Maar de engel zegt: ‘Wees niet bang, ik breng een goed bericht, iedereen moet het weten: Vandaag is een redder geboren. Het is Christus de Heer. Ga maar kijken. Je zult een baby vinden in doeken gewikkeld en het ligt in een kribbe’. Meteen komen er nog meer engelen, het zijn er geweldig veel en ze zingen voor God het lied: ‘Eer aan God in de hoge en vrede op aarde aan de mensen die doen wat God vraagt.’”

Ook deze engelen komen een boodschap brengen van God; ze vertellen van de geboorte van het kindje Jezus. Maar engelen doen nog meer dan boodschappen brengen van God. Laten we nog een laatste verhaal uit het Evangelie lezen. Dit verhaal gaat over Jezus zelf. Het is het verhaal van Jezus op de Olijfberg. Het is de avond voordat Jezus wordt opgepakt door de soldaten, gevangen genomen en daarna gekruisigd.

Evangelie een engel komt bij Jezus op de Olijfberg

Lucas 22, 39-43

“Jezus was op de Olijfberg om te bidden. Hij wist toen al wat er met hem zou gaan gebeuren. Namelijk dat hij veel pijn zou krijgen en hij zou sterven aan het kruis. Hij werd bang. Hij bad tot Zijn Vader in de hemel. Toen kwam er een engel uit de hemel die Hem kracht gaf.”

Hier zien we dat God een engel stuurt om te helpen, om te troosten en om kracht te geven, zodat je ook moeilijke, lastige of zware dingen aankunt. Dus dat doen engelen ook, helpen, troosten en kracht geven, namens God.

Wat denken jullie: Komen engelen alleen voor in de Bijbel of bestaan ze ook nu nog?
(…)

Engelen bestaan ook nu nog. Sterker nog: Iedereen heeft een eigen beschermengel. Dit is je engelbewaarder die je beschermt en je helpt. Je hele leven lang. Sommige kinderen kennen hun beschermengel heel goed, andere kinderen kennen hun beschermengel wat minder goed of helemaal niet. Het belangrijkste is dat je onthoudt; dat je een beschermengel hebt die je hele leven bij jou is. Waar je ook bent. Je kunt je beschermengel altijd om hulp en bescherming vragen. Bijvoorbeeld als je bang bent of verdrietig. Hieronder vind je een gebedje, maar het kan ook in je eigen woorden.

MdM, juli 2012.

Kindergebed aan beschermengel

Lieve heilige Engelbewaarder,
Die mij altijd vergezelt,
Op het brugje langs het water,
Op de paadjes in het veld,
U wil ik eerbiedig groeten,
Want Gij volgt mij op de voeten.

Wil mij alstublieft bewaren,
Waar ter wereld of ik ga,
Voor de duizenden gevaren,
Die ik zelf niet eens versta;
Wil mij naar de hemel leiden,
Want daar wacht ons Jezus beiden. Amen

Back To Top