Ga naar hoofdinhoud

Tip: voer het gesprekje vooraf met de kinderen alvorens de audio te luisteren

GESPREKJE VOORAF

Ken je iemand die priester is?

(…)

Ja de pastoor of de kapelaan. Ook de bisschop is priester en onze Paus ook. Wist je dat mannen niet zomaar priester worden? Ze worden dat, omdat God het vraagt. God roept mannen om priester te worden. ‘Roeping’ noemen we dat. Hoe zou God dat doen denken jullie?

(…)

Beluisteren Kindercatechese (MP3)

Laten we lezen uit het Evangelie. Daarin staat ook een voorbeeld van Jezus die mensen roept. Het zijn vissers.

EVANGELIE

Roeping van een aantal vissers
Mat 4,18-22.

Jezus is bij het meer van Galilea. Daar ziet Hij twee broers, Simon die Petrus wordt genoemd en Andreas. De broers zijn bezig hun vissersnet uit te werpen in het meer, want het zijn vissers.
Jezus zegt: ‘Kom, volg Mij: Ik zal jullie vissers van mensen maken.’
De broers laten hun netten meteen in de steek en volgen Hem.
Iets verder ziet Jezus nog twee broers, Jakobus en Johannes. Ze zijn met hun vader Zebedeus in de boot bezig de netten klaar te maken. Jezus roept hen,
en onmiddellijk laten zij de boot en hun vader achter en volgen Hem.

WE PRATEN NA OVER HET EVANGELIE

Dit is een verhaal over roeping. Laten we eens kijken naar de eerste twee vissers; Simon Petrus en Andreas. Ze zijn druk bezig. Dan komt Jezus naar hen toen. Jezus zegt twee dingen. Weten jullie nog welke?

(…)

(1) Kom volg Mij en (2) Ik zal jullie tot mensenvissers maken.

Bij roeping gaat het dus om de oproep van Jezus om Hem te volgen. ‘Kom, volg Mij.’ Dat betekent in zijn voetsporen treden; bereid zijn om naar zijn voorbeeld te leven; om alles opzij te zetten voor Hem. Het gaat dus om een echt verlangen om Gods wil te doen, net als Jezus. Helemaal vrij zijn van alles: zelfs van huis en familie. We horen dat Jakobus en Johannes hun vader achter laten als ze met Jezus mee gaan. Zo kan je je helemaal aan Jezus binden en daarheen gaan waar de Heilige Geest je naar toe stuurt.

Het tweede: ‘Ik zal jullie tot mensenvissers maken,’ betekent dat Hij met je aan de slag gaat. Hij gaat je vormen, boetseren. De dingen waar je goed in bent, je talenten gaat hij gebruiken waar Hij dat nodig vindt. Denk maar aan de vissers: eerst vissen op zee, naar vis, en daarna vissen naar mensen in een mensenzee. Jezus gaat met jou aan de slag. Hij mag het laatste woord hebben over de invulling van je leven.

Waarom lieten ze hun vader achter?
(…)

Zij werden door Jezus geroepen om met Hem mee te gaan, niet de vader. De vader blijft thuis. Hij heeft andere dingen die hij moet doen. Hij heeft nog een vrouw en misschien nog wel andere kinderen en die moeten eten hebben. Hij is visser. Gewoon om een boterham te verdienen. Dus die vader die moet zorgen dat alles doorgaat. Maar er gebeurt wel iets hoor. Dat die jongens meegaan en dat die vader met de andere werkers in de boot daar blijft. Ze moeten elkaar wel loslaten.

We hoorden over de roeping van de vissers. Zo’n roeping is dus ook gebeurd met de priesters die wij kennen. Jezus gaat door met roepen. Ook nu nog.
En ook belangrijk om te weten; Jezus roept niet alleen de priesters. Hij roept alle mensen; ook jullie dus. Hij roept alle mensen om Hem te volgen, iedereen op zijn eigen manier. God kan mannen ook roepen om vader te worden. Er zijn ook gezinnen waar geen kinderen komen. Dan roept Hij toch tot het huwelijk maar niet tot het vaderschap maar toch wel om je in te zetten voor de kerk maar dan als getrouwde man. Of Hij roept tot het klooster, om monnik te worden.

God roept ook vrouwen. In de eerste plaats kunnen alleen vrouwen moeder worden. En dat is iets heel bijzonders, dat moet je ook gegeven zijn, want niet elke vrouw kan moeder worden. Maar de vrouwen die wel moeder kunnen worden, kunnen het leven doorgeven. Het leven doorgeven van een nieuwe mens die weer op aarde komt. Verder hebben vrouwen een hele bijzondere rol in de opvoeding van kinderen. Je ziet ook heel vrouwen op scholen en bij de zieken werken. Het is ook mogelijk dat God vrouwen roept om te leven als religieuze, als non. Vrouwen hebben speciale talenten. Vrouwen denken soms op een andere manier over dingen, anders dan mannen. In de Kerk hebben we ze allebei nodig, mannen en vrouwen, zodat we samen op een gegeven moment de wijsheid vinden en weten waar God ons de weg toe wijst.

We moeten ook niet vergeten dat God ons eerst roept om Christen te zijn, om gedoopt te zijn, om een kind van God te zijn. Dat is als eerste onze roeping en daarna binnen de gemeenschap van de kerk, roept hij om speciale dingen. Het is dus belangrijk om altijd te blijven praten met Jezus zodat je het hoort als Hij je roept en je dan kan luisteren. Dat doe je bijvoorbeeld door te bidden en door te lezen in de bijbel.

KINDERGEBED

Goede God

Simon Petrus liet alles achter
om u te volgen

Ik bid dat ook ik net als Simon Petrus
naar U mag luisteren, en U mag volgen

Ik bid ook voor priesterroepingen,
dat er jongens en mannen zijn
die uw roepstem horen om priester te worden,
dat zij naar uw oproep luisteren.

Amen

Back To Top