Ga naar hoofdinhoud

We hebben net twee bijzondere zondagen gehad: Pinksteren en het feest van de Heilige Drie-eenheid. En volgende zondag is het ook een bijzonder feest. Het is dan Sacramentsdag. We willen jullie daar wat meer over vertellen. We lezen eerst uit het Evangelie van die dag. Het Evangelie van de vijf broden en twee vissen. Daarna vertellen we meer over Sacramentsdag.

EVANGELIE

Matteüs 14, 13-21 (jaar A)
Lucas 9,11b-17 (jaar C)

Op een eenzame plaats buiten de stad zijn heel veel mensen. Ze zijn daar voor Jezus. Jezus is eigenlijk van plan om even alleen te zijn. Maar de mensen komen Hem achterna. Als Hij de mensen ziet krijgt hij medelijden met ze. Hij vertelt daarom over het Koninkrijk van God. Ook maakt Jezus de zieke mensen die daar zijn beter.

Dan wordt het avond.
De leerlingen zeggen tegen Jezus: “Het wordt donker. U kunt de mensen beter naar huis sturen, zodat ze kunnen eten.”
Jezus zegt: “Ze hoeven niet weg te gaan. Geven jullie ze maar te eten.”
De leerlingen zeggen: “Maar we hebben niets hier. Alleen vijf broden en twee vissen.” Jezus antwoordt: “Breng die dan naar mij toe.”

Jezus pakt de vijf broden en de twee vissen. Hij kijkt naar boven, naar de hemel. Jezus spreekt de zegen uit. Hij breekt de broden. Hij geeft het aan de apostelen en vertelt dat ze het moeten uitdelen. Alle mensen krijgen te eten. Ze hebben genoeg. Er is zelfs brood over, twaalf manden vol.

In totaal hebben wel vijfduizend mannen plus ook nog vrouwen en kinderen gegeten.

WE PRATEN NA OVER HET EVANGELIE

Jezus blijft bij ons

Jezus wil even alleen zijn. Misschien om te bidden en om uit te rusten. De mensen komen Hem achterna. Hij loopt dan niet weg, op zoek naar een andere rustige plaats. Nee, Hij blijft bij de mensen en helpt ze. Dit laat ons zien hoeveel Jezus van ons mensen houdt en ons niet alleen laat.

Het is fijn bij Jezus

De mensen in het verhaal vinden het fijn om bij Jezus te zijn. Ze gaan Hem achterna en ze blijven de hele dag bij Hem. Ze blijven bij Hem ook al wordt het avond.

Vertrouwen & meewerken

Jezus geeft duizenden mensen te eten van 5 broden en 2 vissen! Hij doet dit niet alleen. Hij vraagt om de hulp van God, zijn Vader en ook van zijn leerlingen. Zij moeten het brood en de vis aan Hem brengen en daarna uitdelen aan de mensen. De leerlingen moeten op Jezus vertrouwen. Want het lijkt natuurlijk veel te weinig 5 broden en 2 vissen voor zoveel mensen. Jezus vraagt de leerlingen dus om samen te werken, om mee te werken en om op Hem te vertrouwen. De leerlingen doen dit. En dan gebeurt het wonder: er is genoeg voor iedereen.

Jezus vraag ook om jouw hulp.
Misschien vraagt Hij maar kleins.
Hij kan er iets heel groots van maken.
Als we vertrouwen op Jezus
kan er meer dan je voor mogelijk houdt.

Net als bij de leerlingen. Ze hoeven alleen maar 5 broden en 2 vissen aan Jezus te brengen en daarna uit te delen en dan gebeurt het wonder: In totaal vijfduizend mannen plus ook nog vrouwen en kinderen kunnen eten.

SACRAMENTSDAG

Dit is de lezing die we horen op Sacramentsdag. Weten jullie wat dat is?
(…)
Ik help jullie een beetje. De volledige naam van deze feestdag is: ‘Heilig Sacrament van het Lichaam en Bloed van Christus’. Hebben jullie nu door waar deze dag over zal gaan?
(…)

Vandaag vieren we het Sacrament van de Eucharistie. We vieren dat we Jezus steeds weer opnieuw kunnen ontmoeten in de Eucharistie. Zodat ook wij, net als die grote menigte in het Evangelie, bij Hem kunnen zijn.

 

 

Tot slot hebben we nog een gebed. Het is een oud gebed: de Oefening van liefde. We hebben die speciaal aangepast voor kinderen. Het gebed waarmee we kunnen zeggen hoeveel we van God houden. Het is fijn om dat tegen God te zeggen en Hij vindt het ook fijn om te horen. Het is ook een gebed waarmee we kunnen vragen om nog meer Liefde. Hoe meer Liefde wij krijgen hoe meer Liefde we kunnen doorgeven aan de mensen om ons heen. Zo kan Gods liefde stromen en steeds meer worden.

Oefening van liefde voor kinderen

God van liefde,
Ik hou van U het allermeest
Ik heb U lief met heel mijn hart
omdat U oneindig goed en oneindig lief bent
Uit liefde tot U
Heb ik alle mensen om me heen lief als mijzelf
Heer, geef mij steeds meer liefde!

Back To Top