Ga naar hoofdinhoud

De afgelopen tijd hoor je vaker dat mensen na een coronabesmetting langdurige klachten houden: Long Covid. Als Kerk hebben we op een andere manier last van Covid. Zal het kerkelijk leven zich na Corona gaan herstellen? Vinden de parochianen de weg naar de kerk weer terug?

Ongetwijfeld zullen we weer momenten krijgen met volle kerken; denk bijvoorbeeld aan Kerstmis, wijdingen of een Chrismamis. Maar hoe zal het gaan met de gewone zondagen en door de week? De realistische verwachting is dat we niet meteen weer volle kerken zullen hebben. Wat dat aangaat is er ook een soort Long Covid in de kerken. Net zoals mensen die na een besmetting lang (tot heel lang) last houden van allerlei klachten, kunnen kerken ook lang last hebben, omdat bijvoorbeeld de terugkeer naar de kerken niet op gang wil komen. De leegloop van kerken werd al rond 1950 zichtbaar. In de zeventiger jaren versnelde dit en nu door Corona is deze leegloop opnieuw in een versnelling geraakt.

Tegen een virus kan je een vaccin ontwikkelen, maar hoe doe je dat bij geloofstwijfel? Als er een virus in de samenleving rondwaart waarbij de meeste mensen gaan denken dat God niet bestaat, of dat je het zonder God ook wel redt. Vroeger werd wel gezegd dat als er weer oorlogen of rampen komen, de mensen vanzelf weer naar de kerk zouden gaan. Maar de vraag is of dat dan echt bekering en echt geloof is, of slechts gelegenheidsgeloof dat net zo snel verwaait als rook in de wind.

Het opmerkelijke is misschien dat de echte vaccinatie in feite het geloof zelf is. Het gaat dan niet om één of twee prikken, maar om een levenshouding en een levensstijl, zoals dagelijks brood, ademen en drinken. Stop je met een van deze drie dan ga je dood. Zo is het ook met het geloof. Jezus is ons echte vaccin, Hij is onze bloeddonor, Hij geeft ons weerstand tegen geloofstwijfel.

Vieren we als gemeenschap de Eucharistie, bidden we, ontmoeten we geloofsgenoten, bezinnen we ons op de Bijbel en het geloof, voeden we ons op die manier, drinken we aan de Bron die Christus is, ademen we de Geest als we bidden, dan zijn we gevaccineerd en hoeven we niet te vrezen dat het virus van geloofstwijfel ons te pakken krijgt. Daarmee groeit in jezelf een geloof dat standhoudt in alle seizoenen van het leven en in alle weersomstandigheden. Met dat in gedachte wens ik u een mooie zomer, naar lichaam en ziel.

Plebaan Michel Hagen

Back To Top