Ga naar hoofdinhoud

Wat betekent Maria Tenhemelopneming? Jezus is zonder zonde. Bij zijn verrijzenis is zijn Lichaam, dat ooit uit het stof was genomen, tot hemelse heerlijkheid overgegaan. Wij, gewone mensen, zijn niet zonder zonde. Wij moeten een nieuwe schepping worden. Daartoe moeten wij sterven aan de oude mens, om tot de nieuwe te verrijzen. Onze verrijzenis vindt in Christus plaats. Wij zijn als Kerk zijn Lichaam. In Hem ontvangen wij onze definitieve gestalte, in Hem verrijst ons lichaam en wordt het de uitdrukking van wie wij zijn geworden in Christus.

Bij Maria is dat anders. Maria, en dus ook haar lichaam, is vanaf het begin gevrijwaard van de zonde die een vervreemding van God bewerkt. Haar geboorte was helemaal gericht op de komst van de Nieuwe Mens. Omwille van haar toekomstig moederschap van Gods Zoon, is zij vanaf het begin van haar bestaan, gevrijwaard van de zonde. Zo is het ook met haar sterven. Haar lichaam zal het bederf niet zien, omdat het niet door het bederf van de zonde is aangedaan.

Hebben wij deel aan het Lichaam van Christus, dan is dat altijd samen met zijn moeder, want uit haar heeft Hij het menselijk lichaam aangenomen. De Tenhemelopneming van Maria is uitdrukking van ons geloof dat zij nu reeds deel heeft aan die nieuwe schepping. Dat wat bij haar is begonnen, heeft in Jezus zijn volheid bereikt en dat wil in ieder van ons opnieuw tot werkelijkheid worden. Het hoogfeest van Maria Tenhemelopneming is het feest van onze deelname aan de nieuwe schepping. In Maria is het eindoordeel reeds gepasseerd, in haar hebben wij als kinderen van God al een plaats aan Jezus’ rechterhand.

Hoe kunnen we ons dat voorstellen? Het graf van Maria is leeg, net zoals het graf van Jezus. Toch is zij niet uit eigen kracht verrezen, de aarde schudde niet. Zij is ook niet uit eigen kracht ten hemel gevaren zoals Jezus. Het blijft bescheiden. Het is echter niet minder werkelijk. Haar lichaam heeft geen bederf van de zonde gekend en zal ook niet bederven in het graf.

Wij eren Maria, omdat God grote dingen aan haar heeft gedaan. Wij verheugen ons om haar, want wat in haar werkelijkheid geworden is, zal ook voor ons werkelijkheid worden. Ons lichaam keert wel terug tot de stof waaruit het is genomen, maar in Christus ontvangen wij na ons ontslapen een nieuw en onsterfelijk lichaam. Daar mogen we ons hier en nu al over verheugen, om te beginnen met Maria, die ten hemel is opgenomen.

Plebaan Michel Hagen

Back To Top